Beste derde kwartaal ooit voor audioreclame bij radiostations: 43,7 miljoen euro

In het derde kwartaal van 2022 bedroeg de audio-omzet bij radiostations die bij Audify zijn aagesloten 43,7 miljoen euro. Dit is 2,1 procent meer dan het derde kwartaal 2021. Daarmee lijkt de grote stijging zoals in het eerste half jaar nog werd gerapporteerd voorbij te zijn; toch is dit het beste derde kwartaal ooit.

Onder audioreclame wordt verstaan alle audioreclame van de bij Audify aangesloten partijen, zonder podcastomzetten. Dit gaat aldus over radioreclame bij nagenoeg alle Nederlandse radiostations.

De spotbestedingen kwamen uit op 38,8 miljoen euro (+2,9 procent). De digitale audio-omzet, alle reclame die alleen via internet te horen is, groeit met 6,9 procent naar ruim 2 miljoen euro. De investering in non-spotreclame (buiten de reclameblokken) liggen iets lager dan vorig jaar en komen uit op 2,8 miljoen euro (3,1 miljoen in 2021). Dit is te verklaren doordat 2021 een drukke sportzomer bevatte.

Branches en adverteerders

De top 5 branches zijn 1. Retail - 2. Financiële Dienstverlening - 3. Horeca, Toerisme, Recreatie - 4. Overheid, Educatie en Non-Profit - 5. Telecom, ICT. De grootste adverteerder is Jumbo, KPN gaat naar de tweede positie gevolgd door respectievelijk Kruidvat, ANWB en T-Mobile. (Bron Nielsen).

Liedewij Hentenaar, directeur Audify: ”Radio heeft een continue en intensieve relatie met haar 12,5 miljoen wekelijkse luisteraars. Audio-adverteerders tappen in op dit bereik en de menselijke connectie van radio. De groei in audioreclame is extra opvallend te noemen omdat de grote besteders uit de automotive branche (door externe factoren) een stuk minder aanwezig zijn.”

Eerste half jaar waren stijgingen fors hoger

De stijging in het derde kwartaal is lager dan de stijging in het eerste half jaar. In de eerste zes maanden van 2022 investeerden adverteerders 100,64 miljoen euro in audioreclame. Dat was toen 13,9 procent meer dan 2021.

Bij de cijfers moet worden aangemerkt dat de inflatie (CPI) in Nederland in september volgens het CBS 14,5 procent bedroeg en 6,5 procent indien de energie en brandstofprijzen buiten beschouwing worden gelaten. Volgens het geharmoniseerde model (HICP) bedroeg de inflatie 17,5 procent.

www.audify.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.