Belgische topcreatieven starten Joe Public Antwerpen

Manuel Ostyn en Pieter Staes gaan samen met Strategy Director Mélanie Dalla-Riva de eerder aangekondigde vestiging van Joe Public in België leiden. Joe Public Take-Away Advertising zal 2 mei de deuren openen op de Oude Leeuwenrui in Antwerpen.

Het drietal stapt over van Wunderman Thompson. Mede dankzij hun creatieve leiding groeide het uit tot één van de grootste creatieve bureaus van België. Hun loopbaan begon bij Duval Guillaume en leidde via LDV United en mortierbrigade naar These Days, dat later Wunderman Thompson werd.

Joe Public heeft vestigingen in Zuid-Afrika en Nederland. De komende jaren zullen ze Take-Away Advertising model internationaal gaan uitrollen, waarbij België de eerste stap vormt. Digitale bureaugroep Springbok investeert mee in het verhaal. Met beide bureaus en de digitale expertise van Springbok achter zich heeft het Belgische Joe Public meteen de slagkracht van een groot bureau.

Nuchtere Take-Away aanpak

Manuel Ostyn: “Ik vond het altijd al merkwaardig hoe weinig creatief bureaus kunnen zijn in de haast jaarlijkse trend van het heruitvinden van zichzelf. Ik was dus meteen gecharmeerd door de nuchtere Take-Away aanpak. Een verademing die getuigt van creatieve durf, de oprichters in Nederland, Antoine en Jeroen, hadden meteen mijn respect verdiend. Maar volgens mij is dit ook een pretentieloze aanpak die alle zuurstof biedt aan creativiteit om z’n absolute economische meerwaarde te bewijzen. En dat doe ik graag.”

Geen pitches

Mélanie Dalla-Riva: "Ook niet onbelangrijk binnen het model: geen pitches. Geen. Pitches. Klanten zijn vrij om te komen en gaan. We hebben uiteraard liever dat ze komen en blijven want we bouwen graag mee aan merken. Maar daar dragen pitches en vaste contracten niet aan bij. De constante stroom van pitches zorgt er alleen voor dat je op het einde van de rit duurder bent als bureau en dat je bovendien je beste mensen minder kan inzetten op bestaande klanten. Op zich een rare strategie.”

Pieter Staes: “Doordat klanten kiezen wat ze willen van het menu en een week later al het gevraagde denkwerk gepresenteerd krijgen, moet elke opdracht de aandacht van een pitch krijgen. Die energie aanwenden voor echte campagnes in plaats van pitchconcepten die nooit uitkomen, daar kan je als creatief alleen gelukkig van worden. De kantoren in Zuid-Afrika en Nederland bewijzen ook dat het model werkt, niet onbelangrijk. Maar dat kan natuurlijk niet anders in een netwerk waar creatieven en strategen het voor het zeggen hebben, dat zegt onze strategie afdeling toch. Ik kan het als creatief alleen beamen."

Voorliefde

Antoine Houtsma, creatief directeur en mede-oprichter van Joe Public Amsterdam: “We zijn enorm gelukkig dat Belgische toppers als Pieter Staes, Manuel Ostyn en Mélanie Dalla-Riva hebben gekozen voor Joe Public, zeker gezien hun voorliefde voor ideeën die elke vorm aan kunnen nemen, van euromunten met vermiste kinderen op en tv-programma’s op National Geographic tot fietsen ontwerpen om auto’s te verkopen en apps maken om veiliger aan sexting te doen.”

www.joepublic.be


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.