Audify: 225,8 miljoen euro aan bestedingen in 2022, opnieuw record

De netto audioreclamebestedingen in 2022 van de deelnemende Audify-radiobedrijven bedragen 225,8 miljoen euro en stegen daarmee met 16 miljoen oftewel 7,8 procent.

Het eerste kwartaal – toen een einde kwam aan de coronacrisis – steeg het meeste met 15,7 procent. Het vierde kwartaal werd afgesloten met 81 miljoen euro aan bestedingen oftewel 4,1 procent meer dan 2021.

De radiospotomzet bedroeg 203,3 miljoen euro, terwijl branded content uitkomt op 12,9 miljoen euro. Digitale audio groeit naar 9,7 miljoen euro met een groei van 25 procent en is de snelst groeiende categorie.

Retail lijstaanvoerder

Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame groeit naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022 die van 1971 organisaties zijn. 

Retail is net als overige jaren lijstaanvoerder als grootste branche met 29,4 procent en bruto 254,9 miljoen euro aan radioreclame-investeringen. De overheid is volgens cijfers van Nielsen goed voor 84,9 miljoen euro. De Rijksoverheid is met onder meer het ministerie van VWS en het ministerie van EZK samen goed voor 19,3 miljoen euro en de grootste adverteerder. T-Mobile is met 15,9 miljoen aan bruto investeringen goed voor het grootste commerciele merk dat adverteert, gevolg door Kruidvat en KPN.

1,6 miljard uur gestreamde live audio

Er zijn meer dan 5,7 miljoen spots ingekocht, bijna de helft van alle uitgezonden radiocommercials betreft recent gemaakte creaties. Met de radiospots zijn meer dan 324 miljard audio-impressies behaald. Daarnaast heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.

Liedewij Hentenaar, directeur van Audify: “Meer mensen dan ooit kiezen ervoor om hun entertainment en informatie in audio te ontvangen. Adverteerders herkennen deze kracht en massaliteit van audiogebruik en hebben in 2022 daarnaar gehandeld, ook zetten ze nadrukkelijker in op de explosief groeiende digitale audioconsumptie.”

In 2022 was volgens het voormalige Luisteronderzoek van GfK (10+) 47 procent van de beluistering via FM en kabel, terwijl 31 procent via internet luistert en 17 procent via DAB+. Hoe de beluistering via het geïntrouceerde NMO Luisteronderzoek is, is nog niet bekend gemaakt.

Ed Sheeran

Ed Sheeran is de meest gedraaide artiest, gevolgd door David Guetta en Coldplay. Purple Disco Machine & Sophie and the Giants met In the Dark is het meest gedraaide nummer

In 2022 waren er 285 miljoen podcast downloads, gemiddeld 5,5 miljoen per week, waarbij Audify de NMO Podcast Standaard ondersteunt. Daarnaast is er de NMO Streaming Audio Standaard waarin de beluistering van streaming radiostations wordt gerapporteerd.

Het volledige jaarrapport dat mede door Featly Media, Stichting Nationaal Luisteronderzoek, Nielsen, Triton Digital, GFK, Adfact en SoundAware is gemaakt, is hier te vinden.

www.audify.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De ontwikkelingen die 2025 hebben gedefinieerd

19-12-2025 | 12:46:00
AI wordt in rap tempo de bepalende kracht achter de transformatie van marketing­leadership en prioriteiten voor 2026.

Philips zet refurbished producten centraal met Back Friday

19-12-2025 | 12:41:00
Philips Personal Health heeft Back Friday gelanceerd, een initiatief dat twee weken na Black Friday aandacht vraagt voor de hoeveelheid retouren

NS geeft jongeren 40 procent korting op treinreizen

19-12-2025 | 12:32:00
NS ontwikkelde de campagne samen met TBWA\NEBOKO. Met een lichte toon wil NS ouders helpen hun taxi-rol los te laten

SuperRebel en Bruut ontwikkelen Europese campagne voor Goliath Games

18-12-2025 | 22:53:05
SuperRebel Agency en Bruut hebbben een Europese online campagne ontwikkeld voor Goliath Games en het kaartspel Shit Happens

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.