ACM start marktverkenning naar de Platform-to-Business Verordening

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat onderzoeken hoe online platformbedrijven omgaan met de regels uit de Platform-to-Business Verordening en tegen welke problemen ondernemers aanlopen die in deze markt actief zijn. Op een online platform kunnen ondernemers hun diensten of goederen, bijvoorbeeld speelgoed, boeken of maaltijdbezorging, aanbieden aan consumenten.

De Platform-to-Business Verordening bevat onder andere transparantieverplichtingen voor online platformbedrijven en regels voor het effectief beslechten van geschillen. Platformbedrijven moeten zich uiteraard nu al houden aan de regels uit de verordening, maar er wordt gewerkt aan een versterking van het toezicht hierop. De minister van Economische Zaken en Klimaat heeft een wetsvoorstel in de maak waarin de ACM wordt aangewezen als toezichthouder op de regels uit deze verordening.

Om zich voor te bereiden op die mogelijke toekomstige taak start de ACM een marktverkenning. De ACM verwacht het eerste deel van de verkenning in het voorjaar van 2022 af te ronden. Daarna beslist de ACM of zij meer duidelijkheid moet geven over de regels uit de verordening.

Manon Leijten, bestuurslid van de ACM: “Online platforms vervullen een belangrijke rol in de sneller digitaliserende economie. Ze bieden voordelen, bijvoorbeeld doordat ze ondernemers in staat stellen om op een laagdrempelige en efficiënte manier hun klanten te bedienen. Succesvolle platformbedrijven kunnen daardoor ook heel machtig worden. Als toezichthouder op de digitale economie zijn we er daarom alert op dat kleine ondernemers worden beschermd tegen oneerlijke handelspraktijken, waarbij we er oog voor houden dat innovatie voldoende gestimuleerd wordt. “

Om een zo breed mogelijk beeld te krijgen van dit onderwerp gaat de ACM de komende tijd in gesprek met zowel platformbedrijven als ondernemers die de online platforms gebruiken.

www.acm.nl



 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.