[Onderzoek] Multiscope: 3 miljoen Nederlanders gebruiken online supermarkt

Bijna 3 miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar boodschappen gedaan bij een online supermarkt. Het aantal dat online boodschappen doet is daarmee sinds 2016 bijna verdubbeld. Dit blijkt uit de tweede editie van de Smart Food Monitor, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.

Van alle Nederlanders heeft 21 procent in het afgelopen jaar besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12 procent (1,6 miljoen). Op wekelijkse basis kopen inmiddels 1,3 miljoen Nederlanders bij een online supermarkt. Het einde van de groei is nog niet in zicht. Meer dan één op de vier consumenten (27 procent) is van plan om ook het komende jaar online boodschappen te bestellen. Online boodschappen doen is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Vijftigplussers (13 procent) kiezen minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29 procent).

Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21 procent). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25 procent). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23 procent), PLUS (9 procent) en Coop (3 procent) voor. Ondanks een daling van 11 procent is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50 procent). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.

 

De belangrijkste motivaties om voor de online supermarkt te kiezen zijn het niet meer hoeven tillen van zware boodschappen (50 procent) en tijdsbesparing (49 procent). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is.

www.multiscope.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.