[Onderzoek] 3 procent van de Nederlanders had in 2019 geen internettoegang

Circa 3 procent van de in Nederland wonende bevolking had in 2019 geen internettoegang thuis. In 2014 was dit nog 7 procent. 75-plussers hebben het vaakst geen internettoegang thuis.

17.000 Nederlanders zonder internet thuis hebben kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar. Dat blijkt uit het CBS-onderzoek ICT-gebruik van huishoudens en personen 2019 dat onder 5600  mensen is gehouden.

Twee derde (66 procent) van de Nederlanders van 12 jaar of ouder die geen toegang tot internet had thuis, was 75 jaar of ouder, 23 procent was tussen de 65 en 75 jaar.
De groep 75-plussers die thuis geen internet heeft, is wel kleiner geworden. In 2014 zei 51 procent van de personen in deze leeftijdscategorie thuis geen toegang tot internet te hebben. Vervolgens daalde dit naar 41 procent in 2015 en 23 procent in 2019. 



Ook bij Nederlanders tussen de 65 en 75 jaar is het aandeel dat thuis geen internet heeft lager (6 procent) dan in 2014, toen dat nog 12 procent was. In de leeftijdscategorie 45 tot 65 had 1 procent thuis geen toegang tot internet. Personen in de leeftijd van 12 tot 45 jaar hebben (bijna) allemaal thuis internet.

Rond de 4.000 huishoudens, hebben kinderen in de leeftijd van 5 tot 13 jaar.

Onder de 75-plussers zijn het vaker vrouwen dan mannen die thuis geen toegang hebben tot internet. In 2019 gaf 28 procent van de vrouwen en 16 procent van de mannen aan nooit op het web te zitten. Ook van de 65- tot 75-jarigen zijn het vooral vrouwen die niet actief zijn.

Laagopgeleide 75-plussers horen vaker bij de niet thuis-internetters (33 procent) dan hoogopgeleide leeftijdsgenoten (3 procent). In de overige leeftijdscategorieën zijn het ook vooral de laagopgeleide Nederlanders die aangeven niet thuis op het web te kunnen surfen.

Van de mensen die thuis geen toegang tot het web hadden in 2019, gebruikte 89 procent nooit het internet buitenshuis, 6 procent deed dat meer dan een jaar geleden en 5 procent in de afgelopen drie maanden.



Personen zonder internetverbinding thuis gaven aan simpelweg geen interesse te hebben in het internet of ze vonden het niet zinvol (66 procent). Andere veelgenoemde redenen waren gebrek aan kennis of vaardigheden (39 procent). Ook werd door 14 procent genoemd dat de benodigde apparatuur te duur is. Bij 11 procent speelt bezorgdheid over privacy en veiligheid een rol om thuis geen internet te hebben.

In 2019 was 88 procent van de Nederlanders dagelijks online. In 2014 was dat nog 79 procent. Meer dan 95 procent van de 12- tot 55-jarigen en hoogopgeleiden gebruikt het internet dagelijks. Ook 44 procent van de 75-plussers is dagelijks op het web.

www.cbs.nl

 

Meld je aan voor de Marketing Report nieuwsbrief

Volg Marketing Report op Twitter

Word lid van de Marketing Report Groep op LinkedIn

Vacatures in media- en marketingcommunicatie




 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.