Fransz Finds - Vol 5. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Toe aan wat afleiding waar je wat aan hebt? Dan is deze tweewekelijkse column precies wat je nodig hebt. Bij Fransz Finds krijgt creativiteit het podium dat het verdient. Wat maakt een goed idee goed? En wat kun jij daarmee als nieuwsgierige marketeer? De antwoorden vind je hier. Gecureerd door Daryl Fransz, Senior Creative bij MIX.

#1 New Balance - 990v5

Al een aantal jaar zijn dad shoes een trend in mode. Waar die trend vandaan komt? Daar heeft New Balance wel een antwoord op. Het 990-model werd in 1982 voor het eerst gelanceerd. In 2019 kwam de vijfde generatie uit. En naast het hergebruiken van de schoen zelf, besloot de marketingafdeling van New Balance een soortgelijke tip of the head te doen naar hun advertenties van destijds.

Negentien verschillende copy lines in combinatie met de klassieke sneaker werden verspreid door de wereld. Eén specifieke variatie is bij velen blijven hangen: Worn by supermodels in London and dads in Ohio. Een zin die niet alleen de trend vangt, maar ook claimt. Niet zomaar leuk verzonnen, maar de opvallende en grappige waarheid.

Van de vaders die geen drol geven om hoe ze eruitzien, zolang het maar lekker zit, tot trendgevoelige mensen die exact het tegenovergestelde doen. Voor beide doelgroepen is dit product relevant. En die dualiteit vangen op zo’n simpele wijze is een diepe buiging waard. Dit is omarmen wat je product écht is. En daar hebben veel marketeers moeite mee.

#2 McDonald’s - McMistakes

Andere beelden uit de serie

In het veld van bijbaantjes hebben werkgevers moeite om tussen de oren van studenten te komen. Er zit nu eenmaal niet zo veel verschil tussen hun voorwaarden. En laat geld nu net de grootste motivatie van de doelgroep zijn. Als de werkgever ervoor kiest om daar niet veel aan te veranderen, dan is het zaak om op een andere manier op te vallen. Maar hoe? TBWA Belgium had in 2018 een idee voor McDonald’s.

In een serie McMistakes werd de mantra Hire on attitude, train on skills op mooie wijze gevisualiseerd. Met het eigen product als hero en de verkeerde toepassing daarvan waren er nog maar vijf woorden nodig om te boodschap over te brengen: Students wanted. No experience needed. Geen woord te veel.
Een mooi voorbeeld voor de kracht van eenvoud. Een kraakheldere boodschap waarin beeld en copy elkaar versterkt. En dan is het tegelijkertijd ook nog een stiekeme productadvertentie. Veel meer kun je van een advertentie niet vragen. Well done.

#3 Nike - Find your greatness

“Greatness. It’s just something we made up. Somehow we believe that greatness is a gift. Reserved for only a chosen few.” In 2012 ontwikkelde Wieden+Kennedy een serie aan commercials waar niet-typische atleten centraal stonden. Van Micheal Jordan naar Nathan Sorrell, de doodnormale jonge afgebeeld in deze commercial.

Een gedurfde keuze is het zeker. Na de lancering van de campagne volgde wat ophef om het gebruik van Nathan, die destijds kampte met overgewicht. In mijn optiek slaat deze commercial daardoor juist de spijker op zijn kop. Waar je ook staat in het leven, iedereen vecht zijn eigen gevecht. En dat vangen en relevant maken voor je merk is niets minder dan briljant.

Inmiddels durf ik te zeggen dat dit mijn favoriete commercial allertijden is. Een combinatie van eenvoud en menselijkheid waar je kippenvel van krijgt. De bekende Just do it werkt altijd goed met de grootste atleten. Maar deze commercial bewijst dat het nog beter werkt met de normale mens. Bij deze een staande ovatie van achter mijn laptop voor dit prachtige werk.

Hopelijk hebben deze drie prikkelende creaties je geïnspireerd. De gemene deler van deze uitingen is het idee erachter. Hetgeen wat het doordacht maakt, emotie overdraagt en mensen in beweging brengt. En daar worden we bij MIX altijd enthousiast van.

Daryl Fransz

Daryl Fransz is Senior Creative bij MIX. Daar is hij verantwoordelijk voor onder andere Boels Rental, auto-dealer.com en BPD. Binnen MIX is hij ook de go-to trendwatcher. Dat verhoudt zich vooral tot het dagelijks volplempen van het Inspiratie-Slack-kanaal. Het team vond dat-ie daar maar eens wat meer mee moest doen.

MIX

MIX is een idee-gedreven bureau. Wat betekent dat we creativiteit inzetten als motor voor ideeën. Al het andere komt later. Data, middelen, kanalen. Het is allemaal ondergeschikt aan het idee. Wanneer het idee staat, kijken we welke uitwerking het meest passend en doeltreffend is. Middelenvrije creatie dus. Een goed idee is namelijk het enige wat écht bij mensen blijft hangen. Al het overige is ruis. Meer goede ideeën vind je op onze instagram. Daar posten we dagelijks wat ons inspireert in onze story.

Lees ook:

Fransz Finds - Vol 4. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 3. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 2. | Inspiratie waar je wat aan hebt

Fransz Finds - Vol 1. | Inspiratie waar je wat aan hebt


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.