[Column] Paul Alberts (BrandBase): Adverteren na Wild Wednesday

Sinds deze Wild Wednesday gaat er waarschijnlijk het een en ander op de schop bij adverteerders. Gemiddeld staat dit jaar zo’n 56 procent van het budget (2,6 miljard euro in totaal) gereserveerd voor digital, en daarvan is dan zo’n 80 procent programmatic (2 miljard euro). En daarvan is dan weer zo’n 80 procent Google en Facebook (1,6 miljard euro).

Voor het eerst in 10 jaar zullen adverteerders flink twijfelen of dit wel de juiste strategie is. En daar zijn drie redenen voor.

Ten eerste is het duidelijk geworden dat de meute die het Capitool is binnengevallen, volkomen door de fabeltjesfuik bevangen was. Een fabeltjesfuik die volledig door adverteerders is gefinancierd. Big Tech zal worden aangepakt. De maatschappelijke druk op adverteerders om hun verantwoordelijkheid te nemen zal aanzienlijk worden.

Ten tweede wordt steeds duidelijker dat programmatic advertising niet meer werkt. Iedereen doet het inmiddels, het is uitzonderlijk kostbaar geworden, wetenschappers kunnen maar geen bewijzen vinden dat het effect heeft, de fraude is minstens 40 miljard dollar en stijgt razendsnel. Dit zal ook eindelijk duidelijk worden in de directiekamer. En als klap op de vuurpijl: de cookies worden afgeschaft.

Ten derde zal halverwege dit jaar Corona bedwongen zijn. Consumenten zullen daar vol gebruik van maken. Alle trendwatchers voorspellen een roaring twenties. Mensen zullen nieuwe winkels en producten proberen. Dat betekent dat je als adverteerder als nooit tevoren dit jaar kunt scoren met live, outdoor, digital experiences, e-commerce, customer reward campaigns, sponsoring, promoties, innovaties, rtv en zelfs print.

En dat biedt enorme kansen voor ondernemende merken. Het wordt een fantastisch jaar. Alleen niet voor merken die blijven hangen in programmatic, die missen deze lucratieve boot.

Lees dit uitstekende stuk van Follow the Money voor meer achtergrond

Paul Alberts is directeur van BrandBase
www.brand-base.com

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Hoe zal de advertentiemarkt zich ontwikkelen in 2021?

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.