[Column] Joyce Lopulalan (4orange): Aan de slag met eigen data goed idee; investering in uitvoering belangrijk

Hoewel iedereen inmiddels is doordrongen van het feit dat (eigen) data je op voorsprong zet in de soms heftig concurrerende markt, blijkt het vaak lastig om dit goed in de praktijk te brengen.

Verwachte ontwikkelingen

Er zijn verschillende uiteenlopende scenario’s denkbaar. Wanneer we kijken naar de ontwikkelingen die het dichtst bij organisaties staan, dan verwachten wij ontwikkeling op de volgende focusgebieden:

Data-eigenaarschap

De inzet om als organisatie zelf (meer) data te gaan verzamelen en hierdoor ook data-eigenaar te worden zal in rap tempo verder toenemen, is de verwachting bij 4orange. Door het eigenaarschap in huis te halen, sta je het dichtst bij je lead en/of klant en kun je relevant zijn en actief de relatie uitbouwen. Het vereist echter wel een gedegen Data Governance-beleid.

Opbouwen en onderhouden klantrelatie

Data eigenaarschap wordt ook actueler door het onder druk staan van de inzet van third party cookies en uitbreiding van de GDPR-wetgeving. Je kunt in de nieuwe digitale wereld simpelweg niet meer je boodschap onaangekondigd naar een vooraf gedefinieerde doelgroep sturen, als je hier geen relatie mee hebt opgebouwd. Het zelf opbouwen en onderhouden van een klantrelatie staan hierbij centraal.

Relevantie en personalisatie zijn key

Het klinkt als een open deur, maar wanneer je als organisatie je data op orde hebt, kun je op basis van de data die je lead of klant bereid is te delen, veel afleiden. De juiste interpretatie van deze gegevens zorgt er op haar beurt weer voor dat je relevanter kunt zijn in je product- en dienstenaanbod. Zowel digitaal als in offline communicatie.


Maakt het soort business nog uit?

Eigenlijk niet. Of je nu een webshop bent of een organisatie met fysieke verkooppunten. Data spelen een rol in alle geledingen: van planning en logistics tot aan marketing, communicatie, sales en productontwikkeling. De juiste interpretatie van data stellen je in staat om bijvoorbeeld geld te besparen in het maken van distributiekeuzes. Zij helpen bij het bepalen van de juiste insteek van een marketingcampagne die aansluit bij de beoogde doelgroep of verscherpen de focus van sales door de uitscoring van kansrijke leads.

Data gedreven werken is niet voor niets de grootste succesfactor voor de grote reuzen zoals Amazon, Google en Facebook. Uiteraard met de combinatie van het inspringen op marktkansen en creëren van marktvraag en de juiste time to market.

Joyce Lopulalan is Business Development Consultant bij 4orange

Deze column is een bijdrage aan [Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?


Lees ook:

[Interview] Joyce Lopulalan (4orange): Uniformeren klantgegevens ontsluit gouden databerg voor elk bedrijf


www.4orange.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.