Marketing Report
[Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?

[Forum] Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?

In de rubriek [Forum] vragen wij bepalende spelers in media en marketingcommunicatie naar hun mening naar aanleiding van actuele vragen. Ditmaal de vraag:

Wat gaat jouw bedrijf in 2021 doen met data?

Joyce Lopulalan

, Business Development Consultant bij 4orange: "Dit is de vraag die wij juist in deze tijd veel aan nieuwe relaties voorleggen. Want hoewel iedereen inmiddels doordrongen is van het feit dat (eigen) data je op voorsprong zet in de soms heftig concurrerende markt, blijkt het vaak lastig om dit goed in de praktijk te brengen. Er zijn verschillende uiteenlopende scenario’s denkbaar. Wanneer we kijken naar de ontwikkelingen die het dichtst bij organisaties staan, dan verwachten wij ontwikkeling op de volgende focusgebieden:

Data eigenaarschap | De inzet om als organisatie zelf (meer) data te gaan verzamelen en hierdoor ook data eigenaar te worden zal in rap tempo verder toenemen, is de verwachting bij 4orange. Door het eigenaarschap in huis te halen, sta je het dichtst bij je lead en/ of klant en kun je relevant zijn en actief de relatie uitbouwen. Het vereist echter wel een gedegen Data Governance-beleid... lees hier verder  

Sonja Loth, oprichter SOCIAL.INC en directeur Strategie & Innovatie bij MPG.Group: "We zijn ambitieus. Data was voor ons altijd al belangrijk, maar in 2021 plaatsen we een nieuwe Data & Intelligence afdeling in het hart van de MPG.Group. Tussen de verschillende bureaulabels in, als data-accelerator voor klanten én collega’s. Met de juiste specialisten, eigen proposities en tools.

Onze overtuiging is dat merken méér kunnen doen; Brands can do Better. Beter afgestemd op wat speelt in de samenleving en in staat snel met antwoorden en oplossingen te komen, via de juiste kanalen. Meer impact uit content en communicatie. Data is één van de middelen waarmee we dat verschil kunnen maken. Het helpt ons in het bepalen waar een merk of organisatie staat, waar het naartoe moet en – niet onbelangrijk – hoe deze reis verloopt....

lees hier verder

Lodewijk van der Peet, Business Creative bij BrandBase: "Data speelt een bescheiden rol in onze business. We hebben in 2020 een groot onderzoek gedaan met Nielsen over het effect van reward campagnes, die data hebben we gebruikt om de Europese markt met een fantastische whitepaper te bestoken waarin de resultaten van dat onderzoek staan. We kunnen nu gefundeerd aantonen dat je omzet met 3 tot 8 procent groeit als je een goede reward campagne ontwikkelt. Komend jaar gaan we weer onderzoeken doen die ons gaan helpen om global accounts ervan te overtuigen dat ze meer gebruik zouden moeten maken van intelligente customer reward campagnes (en minder in online programmatic advertising bijvoorbeeld).

Een leuk voorbeeld hoe we met data omgaan: We hebben voor een global client een game ontwikkeld en zien, naast hoeveel mensen die hem spelen ook hoe lang en hoe vaak ze dat doen. Dat is leuke data die we vooral nuttig vinden voor de volgende klus, het is kennis die ons helpt onze producten en diensten te verbeteren. We vallen die gebruikers dus niet lastig. Als je wilt weten of wij data gebruiken die de digitale grootmachten produceren, dan is het antwoord heel helder: neen, over de discutabele kwaliteit van die data is inmiddels zoveel duidelijk geworden dat alleen first hand data bij ons het devies is."

Marjolein Denekamp is Digital Strategy & Performance Director bij Hearst Netherlands: "Digitaal is een cruciale groeifactor van onze organisatie en dus voor ons als uitgever een belangrijk topic. Zowel vanuit redactioneel als commercieel oogpunt zijn data onmisbaar. In 2021 blijken data alleen maar belangrijker te worden, vooral kijkend naar de ontwikkelingen rondom first en third party data.

Met het oog op de komst van strengere regulering heeft Hearst vanaf 2018 grote investeringen in het CMS en het (ad)tech framework erachter gedaan, zodat voor alle Hearst-titels één centrale en uniforme set-up is voor het opvangen, classificeren en inzetten van data… lees hier verder 

Thomas Wolters is managing director bij growth-marketingbureau Elevator, onderdeel van MakerStreet: “De vraag is welke rol data spelen binnen je werk. Mijn bedrijf Elevator, onderdeel van MakerStreet, draait om data, dus om maar meteen te beginnen met een wedervraag en tevens droom. Hoe mooi is het als je tegelijk zowel de waardering van de klant als je omzet omhoog weet te krijgen?

Data is natuurlijk al een tijd lang een mooi marketing buzz word, maar je ziet nog steeds grote verschillen in hoe bedrijven hun data gebruiken.

Dat begint al bij hoe de data zijn georganiseerd: Worden de data goed opgeslagen? In hoeveel verschillende bronnen staan deze data? Worden deze bronnen goed gekoppeld en verrijken de bronnen elkaar of zitten er overlap of hiaten tussen… lees hier verder  

Job van den Berg is Data Strategy Director bij DPG Media: DPG Media is continu bezig om met data beter in te spelen op de uitdagingen van merken. In het jaar 2021 krijgen data nog meer focus door de uitrol van een nieuwe DPG Media datastrategie en advertentieplatform.

Het data-strategieteam binnen DPG Media streeft ernaar om data altijd te linken aan de business issues die leven, zodat men beter de kracht van data begrijpt en de impact terugziet. De uitdagingen van de marketeer zijn het beste te vangen in het woordje grip. We zien dat de marketeer van vandaag worstelt met de volgende uitdagingen op het gebied van data…lees hier verder 

Rogier Bruggeman is directeur van mediabureau ZIGT: “Dat is natuurlijk een brede vraag. ZIGT is een datagedreven organisatie. Onze klantadviezen zijn in belangrijke mate gebaseerd op data. Onderzoeksdata, marktdata en bovenal klantdata. Daarnaast adviseren we onze klanten ook hoe ze met data om moeten gaan en helpen we ze bij het inrichten van hun datamanagement. Het belang daarvan neemt steeds verder toe en nog niet elke organisatie is hier volwassen in.

Middels een datamanagementscan maken we voor klanten langs een aantal assen een advies over te nemen stappen. Dit gaat van privacy/AVG en data ownership tot datastructureren en het inrichten van een datamanagementplatform (DMP). We helpen klanten vervolgens ook met de implementatie van deze zaken…. lees hier verder

Aldo Breed is oprichter van Kiesjefolders.nl: “Offline adverteren gaat zich verder ontwikkelen van een op de massa gerichte aanpak naar een geïntegreerde, data driven en crossmediale aanpak. Wij willen in 2021 met onze data, en vooral gecombineerd met data van anderen/adverteerders, weer een flinke stap zetten om effectief en datagericht consumenten te bereiken; gesegmenteerd en crossmediaal met funnels over on- en offline media heen. 

Door de coronacrisis hebben wij onze ambities op gebied van crossmediale inzet van data versneld kunnen oppakken. De toekomst van Kiesjefolders ligt in het verzamelen van opt-in data en deze kunnen combineren met consumentendata (Whooz) maar ook met data van adverteerders zelf… lees hier verder


Stuur jouw bijdrage aan dit forum naar Bas Vlugt | bas@nederlandsmedianetwerk.nl

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.