3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

[Grow by DPG Media] Home Deco-titels van DPG Media vergroten merkvoorkeur met doelgroepinzichten en slimme contentstrategieën

De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires. Ook het consumentengedrag verandert mee. Hoe speel je hierop in en hoe blijft jouw merk relevant bij je doelgroep – ook in roerige tijden? Nathalie Bakker, Commercieel Manager van onder andere de Home Deco-titels van DPG Media, deelt in dit artikel van Grow van DPG Media drie gouden tips op basis van recent doelgroeponderzoek.

DPG Media doet als mediabedrijf continu onderzoek. Het doelgroeponderzoek over Wonen is uitgevoerd door Panel Inzicht in april 2025 onder 500 respondenten in Nederland (18–65 jaar).

1. Focus op een langetermijnstrategie

Hoewel het een open deur lijkt, blijft prijs het belangrijkste aspect bij de aankoop van meubels en woonaccessoires. Uit ons onderzoek blijkt dat de meeste Nederlanders slechts eens in de vijf tot tien jaar een grote aankoop in de meubelcategorie doen en dat je doelgroep vaker niet in-market dan wel in-market is voor jouw product. Als we kijken naar verbouwingen geeft een kwart (24 procent) van de Nederlanders aan nu bezig te zijn met een verbouwing, terwijl 75 procent dit op korte termijn nog niet van plan is.

Richt je daarom niet alleen op de in-market doelgroep, maar zet campagnes ook in op de grotere groep consumenten die op een later moment in-market zal zijn. Hoe verleidelijk ook: inzetten op de korte termijn met kortingen en aanbiedingen is niet altijd de beste strategie. Het is ontzettend waardevol om voor de lange termijn merkvoorkeur en overweging op te bouwen.
Mijn advies? Loyaliteit aan woonmerken groeit – van 26 procent in 2024 tot 37 procent in 2025 – en daar kun jij als marketeer slim op inspelen. Werk aan een consistente merkboodschap die de voorkeur van jouw doelgroep versterkt, zodat jouw merk hét merk is waar consumenten aan denken zodra de volgende aankoop dichterbij komt. Nieuwsgierig naar hoe dit eruitziet? Bekijk hier hoe Bol. dit succesvol deed met een crossmediale campagne.

"De woonmarkt verandert, maar sterke merken die zichtbaar en relevant zijn blijven altijd herkenbaar."

2. Haak in op thema’s als klussen en verbouwen

Door het huidige woningtekort kiest 31 procent van de Nederlanders ervoor om hun bestaande woning op te knappen. Dit leidt tot een groeiend aantal grote en kleine verbouwingen. Kostenbesparing speelt hierbij een belangrijke rol: steeds meer mensen steken zelf de handen uit de mouwen om te klussen. Dit geldt voor zowel mannen (70 procent) als vrouwen (51 procent), wat zorgt voor een sterke behoefte aan inspiratie rondom klussen en DIY-projecten (Do It Yourself).

Speel met jouw campagne in op deze trend. Deel inspiratie, tips en ideeën over hoe consumenten kleine of grotere klusprojecten zelf kunnen realiseren. GROHE deed dit succesvol met een branded contentcampagne over mini-metamorfoses, wat heeft geleid tot een hogere merkvoorkeur. Onthoud: zelfs als jouw merk niet direct aan klussen is gelinkt, kun je met deze content waarde bieden. Laat je hier inspireren door GROHE’s aanpak en denk na over hoe jouw merk betekenisvol kan zijn.

3. Spreek beide beslissers aan

Wooninrichting is steeds vaker een gezamenlijke keuze binnen een huishouden. Uit onderzoek blijkt dat 55 procent van de samenwonende partners in 2025 gezamenlijk beslissingen neemt, waar dat in 2024 nog om 39 procent ging. Loyaliteit aan woonmerken groeit en uit ons onderzoek blijkt dat vooral mannen loyaal zijn aan woonmerken. Tegelijkertijd staan zowel mannen (67 procent) als vrouwen (73 procent) nog steeds open voor nieuwe woonmerken.

Wil je als merk een grotere impact maken? Zorg ervoor dat jouw boodschap beide beslissers bereikt. Dit versterkt niet alleen de merkoverweging, maar vergroot ook de kans dat jouw merk onderdeel wordt van hun gezamenlijke keuzeproces – ook als ze je merk nog niet goed kennen.

Kortom…

De woonbranche biedt continu nieuwe kansen voor marketingcampagnes. Door je te richten op je langetermijnstrategie en door in te spelen op consumententrends, zoals klussen en verbouwen, kun je met jouw merk top-of-mind zijn bij je doelgroepen. Kies voor een mediamix die jouw campagne relevant houdt en maximale impact biedt via de juiste kanalen en mediamerken. Hiermee is jouw merk de logische keuze zodra de volgende aankoop in zicht komt.

Infographic Wonen 2025

Ben je benieuwd naar meer inzichten over het handelen van Nederlanders als gevolg van stijgende prijzen en het tekort op de huizenmarkt? Download op deze pagina de infographic.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Consument zoekt zekerheid in onzekere tijden

24-06-2025 | 12:45:00
Uit recent onderzoek van DPG Media blijkt dat mensen zich steeds bewuster, maar ook bezorgder gedragen als het gaat om hun geldzaken

3 uitdagingen van de B2B-markt en hoe jij hierop inspeelt

20-06-2025 | 10:19:33
Het onderzoek toont aan dat zakelijke beslissers sterk behoefte hebben aan richting en duiding.

Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten

19-06-2025 | 14:27:14
Waarom kiezen ze voor een bepaalde winkel of juist voor een specifiek product?

Waarom challenger-merken harder moeten strijden om aandacht

18-06-2025 | 15:07:57
Het winnen van aandacht is een van de grootste uitdagingen voor merken in een competitieve advertentiemarkt.

Zwitsal inspireert ouders en versterkt merkvoorkeur

17-06-2025 | 10:42:09
Om hun status als marktleider te verstevigen sloegen Zwitsal, StudioM en DPG Media de handen ineen.

Gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.