113 ontwikkelt in samenwerking met KesselsKramer publiekscampagne 1K Z1E J3

Stichting 113 Zelfmoordpreventie, de nationale organisatie voor preventie van suïcide heeft samen met KesselsKramer een publiekscampagne ontwikkeld om heel Nederland te betrekken bij het kunnen voorkomen van zelfdoding. Vrijdag 10 september is het World Suicide Prevention Day, aanleiding om op die dag de cmpagne te starten.

1K Z1E J3 

Wie denkt aan zelfdoding, voelt zich vaak eenzaam en onbegrepen. Stichting 113 Zelfmoordpreventie denkt dat daarover praten écht kan helpen omdat het gevoelens van isolement verkleint. Daarom wordt 1K Z1E J3 gelanceerd, een publiekscampagne die de omgeving van mensen in nood dichterbij brengt. 1K Z1E J3 is het antwoord op een noodkreet, zelfs als die nog niet geroepen is. Door iedereen in Nederland de handvatten te geven om een gesprek te beginnen over zelfdoding, kunnen levens worden gered. Hoe meer mensen 1K Z1E J3 uitdragen, hoe meer mensen gezien worden, hoe meer gesprekken er gevoerd worden, en hoe minder mensen er uiteindelijk radeloos en eenzaam sterven door zelfdoding. 

Het gesprek voeren

KesselsKramer creëerde de campagne, verzorgt de (social) media en ontwikkelde de campagne-pagina. Het totaalpakket is een geïntegreerde aanpak waarmee het gesprek over zelfdoding gevoerd en gestimuleerd kan worden op landelijk niveau, maar ook in de eigen omgeving; in de kroeg, de voetbalkantine of via het face-filter op Instagram.

Om 1K Z1E J3 zo zichtbaar mogelijk te maken is er een facefilter voor Instagram ontwikkeld. Gebruikers van dit filter laten zien dat zij niet aarzelen om een gesprek over zelfdoding te beginnen. Djoeke Bakker, communicatieadviseur bij Stichting 113 Zelfmoordpreventie: “Wat we met deze campagne beogen is dat er veel kracht bij de omgeving ligt en niet bij de hulpvrager. We moeten juist actief het gesprek voeren; ik zie je, en ga het gesprek aan’, dat is de boodschap. Stichting 113 Zelfmoordpreventie hoopt dat het facefilter een sneeuwbaleffect triggert, omdat de gebruiker anderen oproept zich ook aan te sluiten bij de beweging en de boodschap weer uit te dragen aan hun omgeving. 

Het filter is vanaf nu beschikbaar via Instagram, maar voor wie geen Instagram heeft en toch de boodschap van 1K Z1E J3 uit wil dragen is het mogelijk om een foto te sturen naar een email adres waarna deze bewerkd met het filter, zodat het op andere social media gebruikt kan worden. De campagne-uitingen verwijzen met links en QR code door naar een webpagina waarop Stichting 113 Zelfmoordpreventie alle tips voor het gesprek en een online training over suïcidepreventie op een rij heeft gezet.

Credits 

Bureau: KesselsKramer |  Opdrachtgever: Stichting 113 Zelfmoordpreventie | Regie: Karim Jobe | Fotografie: Coco Olakunle |  Animatie: PlusOne Amsterdam | Sound: Recsound | Website: KesselsKramer Digital

www.113.nl
www.kesselskramer.com




 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikket campagne Bolletje: ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker

EssenceMediacom verspreidt appeltaartgeur in OOH

16-09-2025 | 10:18:50
10 Out-of-Home spectaculars worden omgevormd tot verpakkingen van Koopmans Appeltaartmix en voorzien van een speciaal ontwikkelde geur

KNVB verlengt samenwerking met ON A DAILY BASIS

16-09-2025 | 09:00:00
Het bureau blijft als Official Creative Supplier verantwoordelijk voor campagnes die nieuwe generaties voetballers en fans inspireren.

BMW start wereldwijde campagne voor iX3

15-09-2025 | 15:51:00
BMW heeft samen met Jung von Matt HAMBURG een internationale campagne gelanceerd rond de introductie van de BMW iX3.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.