Zo haal je het meest uit je marketingtools

[Column] Paul de Groot (VML): Heb je de Ferrari van MarTech gekocht? Wij laten je zien hoe je hem rijdt

Je hebt de opties afgewogen, naar je adviseurs geluisterd en de salespitches gehoord. Je hebt de stap gezet en geïnvesteerd in de MarTech Ferrari, inclusief alle toeters en bellen die je leverancier benadrukte. Maar nu het is geïmplementeerd, presteert het niet zoals je had gehoopt. Die gestroomlijnde, geoptimaliseerde flows gebeuren gewoon niet. Waarom? Omdat het rijden in een Ferrari voorbereiding, training, vaardigheid en oefening vereist. En VML kan je daar helpen.

“Je zult niet veel ROI zien als je vergeet waarom je de technologie in de eerste plaats hebt gekocht.”

Onthoud wat je uitgangspunt was

In een ideale situatie werkt VML samen met jou voordat je een grote MarTech-aankoop doet. Dan kunnen we je adviseren over alle manieren om je uitgaven te optimaliseren en precies het product te krijgen dat je echt nodig hebt. Maar we zelfs als je de Ferrari al in huis hebt kunnen we veel waarde toevoegen.

Er zijn vijf cruciale pijlers in onze aanpak om je MarTech-uitgaven te optimaliseren. Ze zijn allemaal even belangrijk en moeten in balans met elkaar zijn. Gefocust blijven op het doel van je aankoop is er daar één van. Waarschijnlijk heb je de technologie gekocht omdat je je huidige marketinginspanningen wilde afstemmen, beheren en optimaliseren.

Maar nu je alle toeters en bellen hebt gezien, en weet dat je technologie AI-mogelijkheden heeft, hebben een paar van je collega’s veel plezier met het spelen met die functies. En de meesten van je collega’s verdrinken in de complexiteit van de tools. Als je niet eerst teruggaat naar de basis, zul je niet veel ROI zien van die AI-projecten, en zul je de rest van je teams niet aan boord krijgen. Je zult grotere en snellere rendementen zien als je je oorspronkelijke doelen herinnert.

De focus houden waar die hoort

Vervolgens is het ons doel om de Single Customer View zoveel mogelijk intact te houden door je hele technologische landschap. Van de fysieke winkel tot de online shop, van marktplaatsen tot klantenservice en ondersteuning, elk team in je bedrijf moet toegang hebben tot de cruciale klantdata die loyaliteit en sales aandrijft. En je moet in staat zijn om klantgedrag snel over kanalen heen te analyseren.

“VML helpt je de vijf cruciale pijlers in balans te houden: Doel, de Single Customer View, Kosten, Compliance en Usability.”

Tools gebruiken voor hun doel

Het prioriteren van de gezondheid en het welzijn van je bedrijf is altijd een belangrijke prioriteit, dus de volgende pijler is kostenbeheer. Voordat we systemen toevoegen of veranderen, capaciteiten inschakelen of functies ontwikkelen, zorgen we ervoor dat het de juiste keuzes zijn. We zorgen ervoor dat je niet betaalt voor dingen die je niet nodig hebt of niet kunt gebruiken.

De volgende pijler is compliance. En die kwesties kunnen opduiken waar je ze het minst verwacht. Soms gebruiken onze klanten producten op manieren waarvoor ze nooit bedoeld zijn. Eén van je CRM-tools rekent geen opslagkosten? Waarom dump je dan niet al je klantgegevens daar? Maar die tool was nooit bedoeld voor dataopslag, en daarom rekenen ze er geen kosten voor. En daarom voldoet het waarschijnlijk ook niet aan de wettelijke normen voor gegevensbescherming.

We laten je zien waarom het misbruiken van je tools is als het tanken van diesel in een Ferrari op benzine. Als het al werkt, zal het langzaam en inefficiënt zijn, en constant op het punt staan om kapot te gaan. We zorgen ervoor dat je tools worden gebruikt zoals ze bedoeld zijn, en houden je overal compliant.

Je belangrijkste tool optimaliseren

Last but not least, al deze technologie en al deze veranderingen zijn waardeloos als ze te complex of moeilijk te gebruiken zijn. Wij zorgen ervoor dat je hele systeem is ingesteld voor ultieme usability. Je teams zijn tenslotte een essentieel hulpmiddel in je gereedschapskist. Zij zijn degenen die je strategie daadwerkelijk uitvoeren en je helpen je doelen te bereiken. Daarom nemen we de tijd om ervoor te zorgen dat de technologie die je hebt geïmplementeerd, navigeerbaar, bruikbaar en beheersbaar is voor marketingmedewerkers op elk niveau. Zodat geen enkele cent die je hebt betaald, verloren gaat.

“Je teams zijn essentieel voor het uitvoeren van je strategie. Ze moeten in staat zijn de technologie te gebruiken die je hebt gekocht.”

Ontwerpen op basis van behoefte

VML voegt waarde toe door je specifieke behoeften aan te pakken als het gaat om je MarTech Ferrari. Voor sommige klanten betekent dat simpelweg het implementeren van een e-mailtool. Wanneer winkels niet getraind zijn in het gebruik van de Ferrari-technologie, gaan ze vaak rogue en gebruiken ze een systeem zoals MailChimp om e-mails, uitnodigingen en promoties te versturen. En de merkconsistentie en essentiële klantdata gaan verloren. Wij stellen gebruiksbeperkingen in die hen in staat stellen te werken binnen de Ferrari, met de Single Customer View, zonder dat ze experts in de technologie hoeven te worden. Zo kunnen ze je merkidentiteit behouden terwijl ze hun mails een lokale touch geven.

Voor andere klanten, die misschien zeer bedreven zijn in de technologie, kunnen we de systemen bouwen die hen echt in staat stellen om die Ferrari naar het volgende niveau te tillen. We ontwikkelen tools die campagnes in meerdere talen mogelijk maken, met automatische productfeeds en eCommerce-backends voor ongekende versnelling.

En ten slotte, zodra al deze vijf pijlers in balans zijn, kun je de automatisering, AI-tools en andere toeters en bellen daadwerkelijk gebruiken zoals ze bedoeld zijn. En de resultaten behalen die je waren beloofd. Natuurlijk is al die pragmatiek niet zo leuk als direct een AI-campagne starten zodra je het systeem uitpakt. Maar het zal exponentieel effectiever zijn.

Vul je pitcrew aan

Ontevreden over je MarTech Ferrari? Behaal je de snelheid en efficiëntie die je tijdens de verkooppitch was beloofd niet? De kans is groot dat het probleem in je organisatie ligt en niet in de technologie. Neem vandaag nog contact op en laat VML je laten zien hoe je je operaties kunt afstemmen totdat ze draaien als een goed geoliede machine, en je teams efficiënte, effectieve en beheersbare campagnes als vanzelf uitvoeren.


Paul de Groot is de Solutions Director bij VML

Paul de Groot is de Solutions Director bij VML. Hij werkt samen met ambitieuze wereldwijde merken om hun doelstellingen te begrijpen en uit te voeren. Samen met zijn VML-team ontwerpt hij effectieve technologische oplossingen en brengt deze tot leven. Zijn expertise omvat Marketing Automation, CDP’s, CRM-systemen en het bredere landschap van hoe technologie in interactie staat met zowel klanten als medewerkers. Dit omvat gebieden zoals personalisatie-engines, analytics en serviceplatforms.

Paul ontwerpt oplossingen die niet alleen de klantervaring verbeteren, maar ook interne teams – van serviceagents tot salesmanagers en marketingprofessionals – in staat stellen om efficiënter en effectiever te werken. Paul gelooft in duidelijke communicatie en het leveren van echte waarde, waarbij hij de modewoorden aan de kant schuift en zich richt op wat er echt toe doet voor de klanten en de medewerkers van elk merk.

www.vml.com/netherlands

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

VML bovenaan ranglijst Digital Enablers van MT/Sprout

29-04-2025 | 15:58:16
In de sector IT Consulting eindigde het bureau op de derde plaats. In de algemene lijst van 150 beste Digital Enablers van Nederland staat VML op positie dertig.

VML en partners ontwikkelen T-Rex-leer

28-04-2025 | 08:19:00
VML, Lab-Grown Leather Ltd. en The Organoid Company ontwikkelen T-Rex-leer. De samenwerking richt zich op duurzaam alternatief voor traditioneel leer.

Pramod Chanana (VML): Van doolhof naar duidelijkheid

28-04-2025 | 08:00:00
Heb je een helder beeld van je huidige duurzaamheidsniveau, dan maak je klanten enthousiast en is de toezichthouder tevreden.

Carine Thomas (VML): Stap voor stap naar een sterke positive

22-04-2025 | 08:00:00
In ons eerste artikel gaven we vier redenen om te beginnen met verduurzamen én om hier transparant over te communiceren en rapporteren.

Own Your Impact: Duurzaamheid werkt

14-04-2025 | 11:46:00
Er zijn genoeg redenen om nu al te praten over de inspanningen van je bedrijf om duurzaam te zijn en daarover te communiceren.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.