Zeg nooit zomaar Superbowl-spotje tegen een Superbowl-spotje

[Column] Peter Van Wijnaerde (Springbok, Joe Public): Marketing werkt alleen als je je media keihard mixt

Gisteren was het Superbowl. Amerikanen kijken naar sport, wij kijken naar spotjes en de clipjes van de halftime-show. Maar wie een beetje oplet, ziet dat de échte competitie al weken geleden begonnen is, merken maken reclame voor hun reclame.

Superbowl-spotjes zijn legendarisch maar ze kunnen ook verdrinken in de massa. Daarom proberen merken vooraf al zoveel mogelijk buzz te creëren. Een goed spotje scoort niet alleen op TV, maar leeft ook online voort. En wie slim is, maakt hier gebruik van door het in de campagne te bouwen.

Merken zetten verschillende media in om hun spotjes te laten knallen

Het is fascinerend om te zien hoe merken verschillende media inzetten om hun spotjes te laten knallen. In een TikTok-video zag ik een geo-guesser claimen dat Gordon Ramsay op Area 51 was. Ik dacht er niet meer over na, totdat ik een prerelease zag van een spotje met hem en een unidentified frying object. Voor een pannenmerk: Hexclad. Door in mijn hoofd de link te maken pakte het spotje al mijn aadacht. Dit laat zien hoe paid, earned en social media elkaar versterken en hoe slimme merken een verhaal bouwen rond hun reclame.

Het deed me aan twee dingen denken.

Serieuze media laten zien dat je serieus bent

Banken zetten marmeren gevels neer om te laten zien dat ze blijven. Merken kopen advertentieruimte op grote outlets om te laten zien dat ze serieus zijn. In die zin is een Superbowl-spot niet alleen bereik, maar ook een statement. Dat geldt ook op kleinere schaal, ik zie vaker LinkedIn-posts met onze advertentie staat in de krant dan daadwerkelijke advertenties in de krant, maar de krant-impact telt nog steeds mee.

Marketing werkt alleen als je je media keihard mixt

Paid en earned, social en performance, influencers en traditionele media ze versterken elkaar. Een advertentie zonder context is een fragment. Een advertentie ingebed in een groter verhaal is een campagne en heeft meer recall en impact.

De Superbowl is een miljoenenbal, maar de principes gelden overal. Maak je content? Mix en match je media. Doe je performance-marketing of beursstanden? Haak aan op wat al leeft. Media koop je, aandacht verdien je.

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Budgetproblemen? Daar heb ik iemand voor

03-11-2025 | 11:20:00
Wie mij een beetje kent, weet het. Ik geniet van budgetteren. Niet omdat ik goed ben in cijfertjes, maar omdat het dromen is in getallentaal.

Peter van Wijnaerde: Schorpioen is de laagst gemene deler

27-10-2025 | 09:00:18
Lang voordat we pixels personaliseerden en audiences definieerden, maakten we reclame voor iedereen. Écht iedereen.

Emma Reunes: Cringe is cancelled

20-10-2025 | 09:13:00
Toen ik een tiener was, voelde een TikTok maken als gevaarlijk terrein. Eén foute move en je werd al snel uitgelachen

Peter van Wijnaerde: Een like is geen connectie

13-10-2025 | 08:52:40
De wereld bestaat uit duidelijke, gedefinieerde buckets. Algoritmes, politici en marketeers houden daarvan. 

[Vacatures] Springbok zoekt een Digital Designer

09-10-2025 | 09:37:00
Springbok is per direct op zoek naar een Digital Designer - Den Bosch


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

EssenceMediacom en StudioM ontwikkelen Dr. Oetker-campagne Willie’s Bakfeest

04-11-2025 | 17:01:00
Dr. Oetker en Stichting Jarige Job slaan opnieuw de handen ineen voor een campagne die draait om geven, samen bakken en het vieren van ieder kind.

DDB en Transavia lanceren platform: Niet normaal gewoon

04-11-2025 | 11:00:00
Na een gewonnen pitch eerder dit jaar presenteert DDB Amsterdam het merkplatform voor Transavia: Niet normaal gewoon

Twenty Two ontwikkelt wervingscampagne PostNL

04-11-2025 | 10:16:00
De campagne is bedoeld om post- en pakketbezorgers aan te trekken en laat zien hoe de functie kan passen bij uiteenlopende levensfasen en situaties.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Sr. Content Creator

04-11-2025 | 07:33:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Sr. Content Creator - 32–40 uur · Amsterdam

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.