Wij zetten zelf het agency-model onder druk, niet AI!

[Forum] Elsbeth Wesselink (PINK) over de vraag of creative agencies een nieuw business model nodig hebben

Iedere AI-discussie in de bureauwereld lijkt te draaien om dezelfde angst: het urenmodel staat onder druk! Maar laten we eerlijk zijn: dat stond het al. AI is niet het probleem, het is slechts de katalysator die blootlegt waar het knelt…

De echte vraag is dus niet óf het businessmodel moet veranderen, maar wat je doet met de tijd die je wint. Dit betekent snijden in inefficiëntie en kijken naar waarde-gebaseerde pricing in plaats van uren schuiven. Dat is geen toekomstmuziek, maar een absolute must!

Maar dan komt het echte werk: hoe gebruik je die vrijgekomen tijd? AI versnelt, klopt – maar de échte waarde zit in de creativiteit die wordt toegevoegd. Want AI brengt ideeën alleen verder via de lens van kennis over het merk en de doelgroep – iets dat simpelweg niet te automatiseren valt. 

En dan komt modulariteit om de hoek kijken. Hierbij draait het niet meer om losse campagnes of one-offs concepting, maar om een dynamisch systeem dat meebeweegt met de markt. Zo zijn branding en performance geen gescheiden domeinen meer, maar trekken ze samen op.

Het stelt ons in staat steeds makkelijker en sneller mee te bewegen met de klant, waarbij meer hybride samenwerkingen ontstaan. Soms betekent dat het leveren van een specifieke expertise, maar vaker marketing/business gerelateerde vragen. We moeten uren dus niet insteken op specifieke onderdelen, maar op marketing-brede- vraagstukken en impact.

Zo helpt AI de marketingmix te optimaliseren, door tijd vrij te maken voor meer strategische focus. Niet per se door meer output te genereren, maar door ruimte te creëren: ruimte voor rijkere storytelling, ruimte om meer energie te stoppen in platform-specifieke content en te schalen met dynamische content.

De crux zit dus in de gesprekken die je voert met partners en hoe je AI positioneert in de samenwerking met partners: als kostenbesparing of groeiversneller Efficiency is evident, maar echte waarde ontstaat in de tijd die vrijkomt en wat je daar mee doet: dáár zou de discussie over moeten gaan.

Dit is dan ook waar de precieze waarde voor partners ligt. Niet in het verlagen van uren, maar in het verhogen van relevantie. Dus snellere processen, minder budgetverspilling en méér tijd & focus voor creativiteit. Een pure win-win voor iedereen die verder durft te kijken dan enkel efficiëntie alleen!

En voor wie denkt dat deze discussie nieuw is, dat is het zeker niet! Zie hier stop trading time for money uit 2019… 

Long story short: als agency moet je altijd meerwaarde leveren, dat is de enige constante.

Dit is een bijdrage aan [Forum] Hebben creative agencies een nieuw business model nodig?

Dat forum staat hier


Elsbeth Wesselink is Business Director bij PINK

www.pinkagency.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

PEXI: Enorme groeiversnelling bij Adserver

10-10-2025 | 15:31:00
Het Nederlandse adtechbedrijf PEXI heeft de vernieuwde Adserver 2.0 gelanceerd. We spreken hierover met Willem Waardenburg, oprichter en directeur van PEXI en marketingbureau PINK

PEXI lanceert Adserver 2.0 voor self-service advertising

08-10-2025 | 11:50:00
Het platform combineert snelheid, creatieve vrijheid en volledige controle over data in één omgeving.

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur

Trends en kansen centraal bij Ongezout’n 2025

01-10-2025 | 10:36:00
Op donderdag 16 oktober organiseert PINK het jaarlijkse event Ongezout’n in het Westerpark in Amsterdam.

PINK en REMONDIS starten strategisch partnership

25-09-2025 | 09:14:38
De huisstijl is in cocreatie aangescherpt, zodat deze aansluit bij de maatschappelijke rol, ambities en positionering van het UMCG.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Intertoys lanceert Speelboek 2025 op kinderinitiatief

16-10-2025 | 18:14:00
Het jaarlijkse Speelboek geldt al decennialang als het startsein van het speelgoedseizoen richting de feestdagen en het samenstellen van verlanglijstjes voor Sinterklaas en kerst.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.

Media Reverse en Bruna tonen effect van AI in zomercampagne

16-10-2025 | 16:37:23
Bruna, Media Reverse en Talpa bewijzen dat AI-campagnes effectief en geloofwaardig kunnen zijn

O2H Creative Solutions versiert Amsterdam voor jubileumjaar

16-10-2025 | 15:13:06
De stad Amsterdam viert haar 750-jarig bestaan, en dat is ook buiten niet te missen.

TBWA\NEBOKO laat emoties spreken in fraudecampagne NVB

16-10-2025 | 14:55:00
De campagne moedigt Nederlanders aan om te vertrouwen op hun emoties bij een poging tot fraude.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.