Wij zetten zelf het agency-model onder druk, niet AI!

[Forum] Elsbeth Wesselink (PINK) over de vraag of creative agencies een nieuw business model nodig hebben

Iedere AI-discussie in de bureauwereld lijkt te draaien om dezelfde angst: het urenmodel staat onder druk! Maar laten we eerlijk zijn: dat stond het al. AI is niet het probleem, het is slechts de katalysator die blootlegt waar het knelt…

De echte vraag is dus niet óf het businessmodel moet veranderen, maar wat je doet met de tijd die je wint. Dit betekent snijden in inefficiëntie en kijken naar waarde-gebaseerde pricing in plaats van uren schuiven. Dat is geen toekomstmuziek, maar een absolute must!

Maar dan komt het echte werk: hoe gebruik je die vrijgekomen tijd? AI versnelt, klopt – maar de échte waarde zit in de creativiteit die wordt toegevoegd. Want AI brengt ideeën alleen verder via de lens van kennis over het merk en de doelgroep – iets dat simpelweg niet te automatiseren valt. 

En dan komt modulariteit om de hoek kijken. Hierbij draait het niet meer om losse campagnes of one-offs concepting, maar om een dynamisch systeem dat meebeweegt met de markt. Zo zijn branding en performance geen gescheiden domeinen meer, maar trekken ze samen op.

Het stelt ons in staat steeds makkelijker en sneller mee te bewegen met de klant, waarbij meer hybride samenwerkingen ontstaan. Soms betekent dat het leveren van een specifieke expertise, maar vaker marketing/business gerelateerde vragen. We moeten uren dus niet insteken op specifieke onderdelen, maar op marketing-brede- vraagstukken en impact.

Zo helpt AI de marketingmix te optimaliseren, door tijd vrij te maken voor meer strategische focus. Niet per se door meer output te genereren, maar door ruimte te creëren: ruimte voor rijkere storytelling, ruimte om meer energie te stoppen in platform-specifieke content en te schalen met dynamische content.

De crux zit dus in de gesprekken die je voert met partners en hoe je AI positioneert in de samenwerking met partners: als kostenbesparing of groeiversneller Efficiency is evident, maar echte waarde ontstaat in de tijd die vrijkomt en wat je daar mee doet: dáár zou de discussie over moeten gaan.

Dit is dan ook waar de precieze waarde voor partners ligt. Niet in het verlagen van uren, maar in het verhogen van relevantie. Dus snellere processen, minder budgetverspilling en méér tijd & focus voor creativiteit. Een pure win-win voor iedereen die verder durft te kijken dan enkel efficiëntie alleen!

En voor wie denkt dat deze discussie nieuw is, dat is het zeker niet! Zie hier stop trading time for money uit 2019… 

Long story short: als agency moet je altijd meerwaarde leveren, dat is de enige constante.

Dit is een bijdrage aan [Forum] Hebben creative agencies een nieuw business model nodig?

Dat forum staat hier


Elsbeth Wesselink is Business Director bij PINK

www.pinkagency.nl

 

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Leukstetickets.nl boost traffic met Smart Optimization

17-12-2025 | 12:22:00
Leukstetickets.nl wilt het aantal kwalitatieve landingen vanuit display advertising voor ticketverkoop aanzienlijk verhogen

PEXI lanceert MCP-server voor AI-gestuurde campagnes

25-11-2025 | 16:02:00
De introductie volgt op de eerdere release van Adserver 2.0 voor selfservice-advertising.

Elsbeth Wesselink: Efficiëntie is geen strategie: zeker niet in 2026!

25-11-2025 | 13:11:00
Als een organisatie écht miljoenen en maanden nodig had voor een productie die nu in een paar dagen lukt, dan waren ze niet meegegaan met de huidige tijd

PINK ontwikkelt identiteit SORTED

24-11-2025 | 09:40:25
SORTED is een samenwerking van meerdere organisaties die werken aan een circulaire en toekomstbestendige textielketen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

CANAL+ zet cinema centraal in campagne TANGO

18-12-2025 | 11:22:00
Met de campagne benadrukt het concern zijn langdurige band met de filmindustrie en positioneert het zich als partner binnen het creatieve proces van film.

Coca-Cola en FIFA starten FIFA World Cup Trophy Tour

18-12-2025 | 10:14:10
De wereldwijde tour biedt fans de kans om de originele WK-trofee te zien in aanloop naar het WK voetbal van 2026

LINDA. breidt portfolio uit met LINDA.mini

18-12-2025 | 09:40:00
Met deze uitbreiding richt het mediabedrijf zich op aanstaande moeders en ouders van kinderen van 0 tot en met 4 jaar.

Draft Digital en FarmCamps lanceren Geen stress, wel kippen

18-12-2025 | 09:28:00
De campagne speelt in op het gevoel dat gezinsvakanties vaak minder ontspannen zijn dan vooraf gehoopt.

Primeur: Video Ads op basis van Cost per Sale bij TradeTracker

18-12-2025 | 00:00:00
Hiermee biedt het bedrijf adverteerders en publishers de mogelijkheid om videocontent in te zetten met de zekerheid dat er alleen wordt betaald bij daadwerkelijke conversie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.