Welke generatie zet de grootste stap naar duurzaamheid?

[Grow by DPG Media] Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag

In een tijd waarin klimaatproblemen voortdurend aandacht vragen, is het cruciaal om te begrijpen hoe verschillende generaties tegen duurzaamheid aankijken. Maar hoe verschilt de praktijk van generatie tot generatie? Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag, terwijl jongeren moeite hebben hun intenties om te zetten in actie. Waarom is deze generatiekloof zo duidelijk zichtbaar? En wat motiveert mensen nu echt om duurzaam te handelen? Ontdek in dit artikel van Grow van DPG Media hoe jij je merkverhaal kunt afstemmen op deze visies en zo een duurzame impact maakt.

Duurzaam gedrag in de praktijk

Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties voorop lopen als het gaat om het verduurzamen van hun levensstijl. Vooral bij 65-plussers is dit het geval: maar liefst 65% van hen zet zich hier actief voor in, vergeleken met 48 tot 50 procent in jongere leeftijdsgroepen.

Naarmate men ouder wordt, blijkt men meer moeite te doen om duurzaam te leven. Zo neemt men vaker duurzame maatregelen, zoals het scheiden van afval, het verminderen van voedselverspilling en het treffen van energiebesparende maatregelen.

Aan de andere kant ziet DPG Media dat de jongere generaties zich sterk bewust zijn van hun ecologische voetafdruk. Zij ervaren veel meer schuldgevoelens over hun consumptiegedrag. Zo voelt bijna de helft van de 18- tot 30-jarigen zich weleens schuldig over zijn of haar consumptiegedrag. Datzelfde geldt voor 30- tot 50-jarigen. 50- en 65-plussers hebben dat daarentegen veel minder (23 en 31 procent). Ondanks dat de jongere generaties zich bewust zijn van de gevolgen van hun consumptie, lijkt het voor hen een grotere uitdaging om hun dagelijkse gewoonten aan te passen.

Motivatie en beweegredenen

Maar waarom houden de oudere generaties zich zo actief bezig met verduurzamen? Wegen hun beweegredenen zoveel zwaarder? Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties zich vooral laten motiveren door het idee om duurzame keuzes te maken voor toekomstige generaties. De jongere generaties zijn meer gericht op de directe voordelen voor het milieu.

Betrouwbaarheid van duurzaamheidscommunicatie

Hoewel er veel verschillen zijn tussen de generaties, is iedereen het erover eens dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is. Een meerderheid vindt het dan ook belangrijk dat bedrijven duurzaam handelen. Bovendien worden claims van bedrijven over duurzaamheid en verantwoord ondernemen geloofwaardiger bevonden dan voorgaande jaren (34% ten opzichte van 28% vorig jaar). Dit onderstreept het groeiende belang van open en eerlijke communicatie van organisaties over hun inspanningen rondom duurzaamheid.

Meer weten over het onderzoek?

Ben je benieuwd naar de interesses, het gedrag en de ontwikkelingen van de Nederlandse consument op het gebied van duurzaamheid door de jaren heen? Bekijk dan de infographic op deze pagina voor alle inzichten.

Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met [email protected].

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:00
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Senior Creator Manager bij Spil News

20-11-2025 | 08:18:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Senior Creator Manager bij Spli News - Amsterdam

KVK en N=5 geven twijfels ondernemers hoofdrol

19-11-2025 | 14:27:08
KVK en N=5 lanceren de volgende fase van Houvast voor Ondernemers, waarin twijfels en vragen van ondernemers centraal staan.

[Vacatures] Ever Ready zoekt een Community Marketeer

19-11-2025 | 13:33:07
Ever Ready is per direct op zoek naar een Community Marketeer

DEPT ontwikkelt strategie achter cashloze Wero Thrift Club

19-11-2025 | 09:26:20
In Berlijn vond de eerste Wero Thrift Club plaats, een cashloze thriftmarkt waar alle transacties via Wero verliepen.

Havas Lemz activeert Nederland met opvallende uitvalactie

18-11-2025 | 17:37:00
Havas Lemz ontwikkelde de activatie Nederland valt uit als onderdeel van Denk vooruit, de bewustwordingscampagne van de NCTV.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.