Welke generatie zet de grootste stap naar duurzaamheid?

[Grow by DPG Media] Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag

In een tijd waarin klimaatproblemen voortdurend aandacht vragen, is het cruciaal om te begrijpen hoe verschillende generaties tegen duurzaamheid aankijken. Maar hoe verschilt de praktijk van generatie tot generatie? Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag, terwijl jongeren moeite hebben hun intenties om te zetten in actie. Waarom is deze generatiekloof zo duidelijk zichtbaar? En wat motiveert mensen nu echt om duurzaam te handelen? Ontdek in dit artikel van Grow van DPG Media hoe jij je merkverhaal kunt afstemmen op deze visies en zo een duurzame impact maakt.

Duurzaam gedrag in de praktijk

Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties voorop lopen als het gaat om het verduurzamen van hun levensstijl. Vooral bij 65-plussers is dit het geval: maar liefst 65% van hen zet zich hier actief voor in, vergeleken met 48 tot 50 procent in jongere leeftijdsgroepen.

Naarmate men ouder wordt, blijkt men meer moeite te doen om duurzaam te leven. Zo neemt men vaker duurzame maatregelen, zoals het scheiden van afval, het verminderen van voedselverspilling en het treffen van energiebesparende maatregelen.

Aan de andere kant ziet DPG Media dat de jongere generaties zich sterk bewust zijn van hun ecologische voetafdruk. Zij ervaren veel meer schuldgevoelens over hun consumptiegedrag. Zo voelt bijna de helft van de 18- tot 30-jarigen zich weleens schuldig over zijn of haar consumptiegedrag. Datzelfde geldt voor 30- tot 50-jarigen. 50- en 65-plussers hebben dat daarentegen veel minder (23 en 31 procent). Ondanks dat de jongere generaties zich bewust zijn van de gevolgen van hun consumptie, lijkt het voor hen een grotere uitdaging om hun dagelijkse gewoonten aan te passen.

Motivatie en beweegredenen

Maar waarom houden de oudere generaties zich zo actief bezig met verduurzamen? Wegen hun beweegredenen zoveel zwaarder? Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties zich vooral laten motiveren door het idee om duurzame keuzes te maken voor toekomstige generaties. De jongere generaties zijn meer gericht op de directe voordelen voor het milieu.

Betrouwbaarheid van duurzaamheidscommunicatie

Hoewel er veel verschillen zijn tussen de generaties, is iedereen het erover eens dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is. Een meerderheid vindt het dan ook belangrijk dat bedrijven duurzaam handelen. Bovendien worden claims van bedrijven over duurzaamheid en verantwoord ondernemen geloofwaardiger bevonden dan voorgaande jaren (34% ten opzichte van 28% vorig jaar). Dit onderstreept het groeiende belang van open en eerlijke communicatie van organisaties over hun inspanningen rondom duurzaamheid.

Meer weten over het onderzoek?

Ben je benieuwd naar de interesses, het gedrag en de ontwikkelingen van de Nederlandse consument op het gebied van duurzaamheid door de jaren heen? Bekijk dan de infographic op deze pagina voor alle inzichten.

Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met [email protected].

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.

De helft van de Nederlanders verlaagt kledingbudget

02-09-2025 | 17:23:00
Samen met Panel Inzicht onderzochten we onder 1.000 respondenten tussen de 16 en 65 jaar wat het winkelgedrag is van de Nederlandse consument.

Zakelijke beslissers bereiken? Deze 6 contentvormen raken

22-08-2025 | 09:40:00
Je kunt adverteren met advertorials en branded content, maar ook zelf verhalen delen met klantcases en expertblogs om je merkwaarde te versterken

Podcasts populair, maar nauwelijks in audiobudgetten

21-08-2025 | 10:36:00
Roger Verdurmen en René Zeedijk over de impact van AI en algoritmes op de nieuwsvoorziening.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: Creators leiden marketinginvesteringen

19-09-2025 | 09:26:39
CMO's wedden erop dat de geloofwaardigheid en het bereik van creators merkwaarde, handel en loyaliteit effectiever zullen opleveren dan traditionele media.

Innocent en DCVF zetten superscanner opnieuw in

18-09-2025 | 15:46:00
Innocent en bureau DCVF hebben de superscanner ontwikkeld: een activatie die voorbijgangers koppelt aan een passende super smoothie

Ministerie en Monks starten campagne Blijf in beeld

18-09-2025 | 13:11:02
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) start samen met bureau Monks de campagne Blijf in beeld

[Vacancy] Initiative has a position for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative

18-09-2025 | 09:04:00
Initiative is directly looking for Innovation Lead (OOH) Nike Initiative - Netherlands

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.