Welke generatie zet de grootste stap naar duurzaamheid?

[Grow by DPG Media] Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag

In een tijd waarin klimaatproblemen voortdurend aandacht vragen, is het cruciaal om te begrijpen hoe verschillende generaties tegen duurzaamheid aankijken. Maar hoe verschilt de praktijk van generatie tot generatie? Uit onderzoek van DPG Media en Panel Inzicht blijkt dat vooral ouderen het voortouw nemen in duurzaam gedrag, terwijl jongeren moeite hebben hun intenties om te zetten in actie. Waarom is deze generatiekloof zo duidelijk zichtbaar? En wat motiveert mensen nu echt om duurzaam te handelen? Ontdek in dit artikel van Grow van DPG Media hoe jij je merkverhaal kunt afstemmen op deze visies en zo een duurzame impact maakt.

Duurzaam gedrag in de praktijk

Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties voorop lopen als het gaat om het verduurzamen van hun levensstijl. Vooral bij 65-plussers is dit het geval: maar liefst 65% van hen zet zich hier actief voor in, vergeleken met 48 tot 50 procent in jongere leeftijdsgroepen.

Naarmate men ouder wordt, blijkt men meer moeite te doen om duurzaam te leven. Zo neemt men vaker duurzame maatregelen, zoals het scheiden van afval, het verminderen van voedselverspilling en het treffen van energiebesparende maatregelen.

Aan de andere kant ziet DPG Media dat de jongere generaties zich sterk bewust zijn van hun ecologische voetafdruk. Zij ervaren veel meer schuldgevoelens over hun consumptiegedrag. Zo voelt bijna de helft van de 18- tot 30-jarigen zich weleens schuldig over zijn of haar consumptiegedrag. Datzelfde geldt voor 30- tot 50-jarigen. 50- en 65-plussers hebben dat daarentegen veel minder (23 en 31 procent). Ondanks dat de jongere generaties zich bewust zijn van de gevolgen van hun consumptie, lijkt het voor hen een grotere uitdaging om hun dagelijkse gewoonten aan te passen.

Motivatie en beweegredenen

Maar waarom houden de oudere generaties zich zo actief bezig met verduurzamen? Wegen hun beweegredenen zoveel zwaarder? Uit het onderzoek blijkt dat de oudere generaties zich vooral laten motiveren door het idee om duurzame keuzes te maken voor toekomstige generaties. De jongere generaties zijn meer gericht op de directe voordelen voor het milieu.

Betrouwbaarheid van duurzaamheidscommunicatie

Hoewel er veel verschillen zijn tussen de generaties, is iedereen het erover eens dat duurzaamheid een belangrijk onderwerp is. Een meerderheid vindt het dan ook belangrijk dat bedrijven duurzaam handelen. Bovendien worden claims van bedrijven over duurzaamheid en verantwoord ondernemen geloofwaardiger bevonden dan voorgaande jaren (34% ten opzichte van 28% vorig jaar). Dit onderstreept het groeiende belang van open en eerlijke communicatie van organisaties over hun inspanningen rondom duurzaamheid.

Meer weten over het onderzoek?

Ben je benieuwd naar de interesses, het gedrag en de ontwikkelingen van de Nederlandse consument op het gebied van duurzaamheid door de jaren heen? Bekijk dan de infographic op deze pagina voor alle inzichten.

Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling weten? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Randstad zet verbindend werkgeverschap op de kaart

12-05-2025 | 14:53:36
Randstad streeft er als gespecialiseerd talentbedrijf naar om werkgevers te helpen bij de uitdagingen die ze tegenkomen op de werkvloer.

Effectieve display advertising: 7 trends onder autozoekers

06-05-2025 | 15:52:43
Display advertising is een uiterst krachtig middel om autokopers te bereiken.

TENA en Libelle doorbreken taboes met Menopower Shower

02-05-2025 | 08:41:00
TENA sloeg in samenwerking met Libelle en mediabureau Publicis Groupe Nederland de handen ineen met een inspirerende missie

Het einde van Googles Privacy Sandbox

29-04-2025 | 17:10:00
De afgelopen zeven dagen lag Google onder vuur. Op 17 april oordeelde een Amerikaanse rechter dat Google willens en wetens een monopoliepositie heeft verworven en behouden in de adtech-markt.

Brandkast! Aflevering 17: Marketing in de zorg

24-04-2025 | 09:00:00
In aflevering 17 van Brandkast! door DPG Media spreekt host Roger Verdurmen met Marika Zijp, de Group Chief Strategy & Brand van Partou.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.