Webwinkels voldoen niet aan eisen digitale toegankelijkheid

Vanaf juni toezicht op naleving wetgeving door ACM

Miljoenen Nederlanders met een beperking kunnen nog steeds niet goed terecht bij grote webwinkels. Dat blijkt uit het jaarlijkse Webwinkel Toegankelijkheidsonderzoek van digital agency Level Level. Geen van de 300 grootste webshops in Nederland voldoet op dit moment aan de eisen van de European Accessibility Act (EAA), die vanaf 28 juni 2025 van kracht wordt. Merken als HEMA, Coolblue, H&M en HelloFresh scoren onder de maat, terwijl het aantal fouten op homepages afgelopen jaar is gestegen.

De wetgeving verplicht bedrijven hun digitale diensten toegankelijk te maken voor iedereen. Webwinkels die hier niet aan voldoen, riskeren niet alleen boetes, maar ook reputatieschade en omzetverlies.

Bedrijven lopen omzet mis

De EAA legt strengere eisen op aan websites, zodat ook mensen met een visuele of motorische beperking gebruik kunnen maken van online diensten. Volgens het onderzoek missen Nederlandse webwinkels naar schatting 4,2 miljard euro aan omzet door gebrekkige digitale toegankelijkheid.

Özlem Sehirli-Kaya, manager Consumentenbescherming bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM): “De nieuwe regels voor digitale toegankelijkheid moeten ervoor zorgen dat de online winkelervaring van gebruikers met en zonder beperking verbetert. Online je boodschappen doen of een energiecontract afsluiten moet daarmee voor iedereen mogelijk worden. Digitale toegankelijkheid is belangrijk voor inclusieve markten. In juni start het toezicht van de ACM en vanaf dan gaan we controleren op digitale toegankelijkheid.”

Veelvoorkomende knelpunten

Het onderzoek toont aan dat bij zes van de vijftien grootste webshops bestellen zonder muis onmogelijk is. Veertig procent gebruikt afbeeldingen zonder alternatieve tekst en 71 procent heeft teksten met onvoldoende kleurcontrast.

Larissa Klaassen, paralympisch kampioen en adviseur digitale toegankelijkheid: “Online aankopen doen: het klinkt zo vanzelfsprekend, maar voor mij -en miljoenen anderen met een ondersteuningsbehoefte- is het vaak een tijdrovende uitdaging zonder garantie op succes. Toegankelijke en bruikbare websites voor iedereen zijn absoluut geen luxe, maar een noodzaak. Het wordt tijd dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen, niet alleen vanwege een wet die hen ertoe dwingt. Het gevoel buiten te worden gesloten van een gelijkwaardige online-ervaring wil niemand, maar is wel iets dat elke dag gebeurt. Laat dit de motivatie zijn er vandaag nog wat aan te doen."

Jumbo en MediaMarkt boeken vooruitgang

Sommige webwinkels verbeteren wel. Zo zijn Jumbo en MediaMarkt de afgelopen jaren gestegen in toegankelijkheidsscores.

Rowan Zajkowski, Design Lead bij Jumbo: “Wij zijn blij om te zien dat onze score voor het derde jaar op rij aanzienlijk verbeterd is. Een compliment voor alle teams die iedere dag hard werken om Jumbo.com een beetje beter te maken voor onze klanten en toegankelijkheid echt omarmd hebben de afgelopen jaren. Toegankelijkheid van onze website voor álle klanten blijft een belangrijke focus. We zijn dus goed op weg, maar er is ook nog steeds werk aan de winkel en vanzelfsprekend willen we uiteindelijk 100% scoren. Daarom gaan we hard aan de slag met de verbeterpunten en blijven we komend jaar met enthousiasme werken aan de initiatieven die we de afgelopen jaren gestart zijn.”

Joren Neef, Hoofd Digital MediaMarkt Benelux: “Het is mooi om te zien dat we al sterk scoren op het gebied van toegankelijkheid, maar we zijn er nog niet. Toegankelijkheid is voor ons geen verplichting, maar een kans om iedereen een gelijkwaardige online ervaring te bieden. De online klantreis stond het afgelopen jaar centraal, met toegankelijkheid als essentieel onderdeel. We hebben belangrijke stappen gezet, zoals verbeterde navigatie-opties en optimalisatie voor schermlezers. Binnen drie maanden willen we een grote sprong maken richting een 100% score. Toegankelijkheid is voor ons meer dan techniek – het is een manier om te laten zien dat we écht om onze klanten geven.”

Bekende merken blijven achter

HEMA, Coolblue, H&M en HelloFresh blijven achter. Bij HEMA ontbreekt een visuele focus indicator en is de cookiebanner lastig te bereiken met toetsenbordnavigatie. Coolblue maakt gebruik van een CAPTCHA die niet toegankelijk is. Bij HelloFresh ontstaan knelpunten bij het kiezen van een bezorgmoment of betaalmethode, terwijl H&M verwarring veroorzaakt met onduidelijke filters en ontoegankelijke formulieren.

Christien van de Sande, COO van Level Level: “Digitale toegankelijkheid wordt nog te vaak vooruitgeschoven, terwijl veel toegankelijkheidsproblemen relatief eenvoudig op te lossen zijn, zonder complete herbouw van de website. Door nu te handelen, voorkomen organisaties niet alleen juridische complicaties en reputatieschade, maar tonen ze ook leiderschap in een inclusieve digitale samenleving.”

Bekijk alle resultaten

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

SEO migratie bij rebranding in 2025

08-08-2025 | 12:15:00
In dit artikel ontdek je wat SEO migratie tijdens rebranding inhoudt en hoe dramatisch rangverlies voorkomen kan worden met praktische tips voor beginners.

[Vacatures] DPG Media zoekt een Creative Developer

08-08-2025 | 11:12:00
DPG Media is per direct op zoek naar Creative Developer - Rotterdam

[Vacatures] Mediahuis zoekt een Cloud Engineer

06-08-2025 | 09:44:00
Mediahuis is per direct op zoek naar Cloud Engineer - Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketing Domain Lead – Web & Content Management

05-08-2025 | 10:38:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketing Domain Lead – Web & Content Management - Campus Eindhoven

[Vacancy] VML has a position for E-commerce Business Analyst

01-08-2025 | 13:08:00
VML is directly looking for E-commerce Business Analyst , Amsterdam

[Vacancy] VML has a position for Technical Business Analyst

01-08-2025 | 12:50:00
VML is directly looking for Technical Business Analyst - Amsterdam

Intertoys drie jaar lang hoofdpartner Sinterklaasfilm

28-07-2025 | 11:27:00
Speelgoedketen integreert verhaal film in eigen campagnes

Norday bouwt aan digitale toekomst Centraal Museum Utrecht

23-07-2025 | 15:47:39
Design- en innovatiebureau Norday is geselecteerd als digital partner voor de ontwikkeling van de nieuwe website van het Centraal Museum Utrecht.

Online zichtbaarheid steeds belangrijker voor lokale winkels

22-07-2025 | 10:38:00
Consumenten zoeken vaak eerst online informatie op voordat ze een winkel bezoeken.

Zo blaas je de branding van jouw website het leven in

09-07-2025 | 09:56:00
Er zijn vier redenen om de branding van je site nieuw leven in te blazen: Binding met de doelgroep, Het ontbreken van kracht, Beperkte online zichtbaarheid

DEPT en Otrium zetten AI-avatars in voor modevoorraad

01-07-2025 | 16:07:00
Met deze aanpak wil Otrium de kans vergroten dat alle kledingstukken alsnog worden verkocht.

DPG Media en Tribe Company starten videoserie Padelpraat

20-06-2025 | 11:20:30
De reeks laat kijkers kennismaken met padel, dat in Nederland sterk in opkomst is

Mediahuis lanceert webshop Manners Selected

17-06-2025 | 16:38:33
In deze online winkel biedt de redactie maandelijks tien deals aan met een focus op prijs, stijl en kwaliteit.

Metrion lanceert eenvoudige koppeling voor e-commercepixels

12-06-2025 | 10:50:00
Metrion introduceert een kant-en-klare koppeling waarmee kmo’s en agencies meetpixels eenvoudig kunnen implementeren zonder technische kennis.

[Vacatures] iO zoekt een UX Researcher

11-06-2025 | 09:57:00
iO is per direct op zoek naar UX Researcher - Campus Den Bosch

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.