Vormgeving RTL United per 1 mei 2023 bij RTL Nederland

Per 1 mei 2023 heeft RTL Nederland de vormgeving gewijzigd in de RTL United vormgeving. Dat betekent dat RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8, RTL Z, RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids een uniforme vormgeving hebben gekregen net zoals de Duitse, Hongaarse en Luxemburgse RTL-zenders eerder kregen.

Dit bevestigt RTL Nederland. Eerder onthulde Marius den Blanken (AD-journalist) dit op Twitter samen met de doorgaans goed ingevoerde mediaprofessional Tina Nijkamp.

RTL United is een project dat door RTL Group en RTL Deutschland begin 2021 is geïnitieerd om alle RTL Group-zenders en bedrijven met het RTL-merk van één merkgedachte te voorzien. De visuele identiteit is ontworpen door AKQA in Londen en Gotheborg

Op 15 september 2021 ging het Duitse RTL als eerste zender om naar de uniforme logostijl. In het najaar van 2022 wijzigden de Hongaarse RTL-zenders de namen en de  huisstijl in de uniforme vormgeving. De Luxemburgse zenders RTL Tele Letzebuerg en RTL Zwee hebben op 26 april 2023 de RTL United-vormgeving geïntroduceerd en deze is aldus ook op RTL5 dagelijks  te zien van 05:30 tot 06:00 uur als het Luxemburgse journaal (RTL De Journal) wordt uitgezonden.

Sven Sauvé, CEO van RTL Nederland zei in een interview vorig jaar dat ambitie van RTL Group om een one brand strategy uit te rollen heel logisch te vinden en noemde herkenbaarheid ontzettend belangrijk.

De tot 30 april 2023 gebruikte logo’s van de RTL-zenders zijn in 2017 voor het laatst aangepast, toen RTL Nederland een (eigen) uniforme aanduiding van het merk RTL ging gebruiken. De basis van het vorige RTL 4-logo dateerde echter van augustus 2013. De huidige vormgeving van het RTL Nieuws dateert van 2014.

In Duitsland kregen RTL Aktuell en RTL Nachtjournal alsmede de nieuwsprogramma’s Punkt 6, Punkt 7, Punkt 8 en Punkt 12 circa één jaar na de introductie van de vernieuwde zenderlogo’s een volledig vernieuwde studio en vormgeving die past bij de RTL United-strategie.

Deze werden door het Nederlandse CapeRock ontworpen. Om het onderscheid tussen de zenders toch duidelijk genoeg te houden is de identiteit in Nederland verder ontwikkeld met CapeRock, een Brand Design Studio uit Amsterdam. De huisstijl is doorontwikkeld door een team van Nederlandse vormgevers: John Beckers, Eveline Schram en Anouk van Dijk

RTL4, RTL5, RTL7, RTL8, RTL Z, RTL Lounge, RTL Crime en RTL Telekids zijn in één keer overgegaan naar de RTL United-vormgeving. De onscreen-logo's zijn in het wit te zien tijdens de uitzendingen, net als het Duitse, Luxemburgse en Hongaarse RTL doen. Waarschijnlijk zal de vormgeving en studio van RTL Nieuws op een later moment worden gewijzigd. 

 

www.rtl.com

www.rtlnederland.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nasser El Kamouchi: De wake-up call voor marketeers

07-11-2025 | 15:20:00
Succes wordt niet langer bepaald door wie het meeste mediabudget heeft, maar door wie het meest consequent zijn merkverhaal weet te vertellen.

Bob Koigi: De toekomst is voor de menselijke merken

07-11-2025 | 11:12:15
De toekomst is niet voor de merken met de slimste technologie, maar voor de merken die drie tijdloze menselijke principes begrijpen

Fightclub en WeCare lanceren Good for you!

07-11-2025 | 09:33:00
Tijdens deze gratis middagsessie krijgen marketeers een praktische toolkit aangereikt om richting 2026 hun positie te versterken.

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Havas Lemz ontwikkelt overheidscampagne Man, zeg er wat van!

06-11-2025 | 08:40:00
De campagne speelt in op de maatschappelijke discussies over de veiligheid van vrouwen en de rol die mannen daarin kunnen nemen
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.