VIA brengt digital-audiohandboek uit

De Taskforce Digital Audio van brancheplatform VIA publiceert het eerste digital-audiohandboek op de Nederlandse markt. Het handboek biedt een overzicht van alle technische, operationele en commerciële aspecten van de digital-audio-industrie.

Naast basisinformatie over de verschillende advertentieformaten behandelt het handboek onderwerpen als KPI’s, targeting en inkoop- en verkoopmethoden. Dit maakt het handboek relevant zowel voor mensen die (nog) weinig technische kennis hebben van digital audio als voor experts die op zoek zijn naar informatie over specifieke onderwerpen. 

In de afgelopen vier jaar heeft digitale audio audiocontent die via IP wordt gestreamd of gedownload op connected devices zich ongekend snel ontwikkeld. Het aantal uitgevers, techpartijen en ad-techoplossingen blijft maar groeien en dat terwijl de eerste programmatic audiocampagne pas eind 2017 is ingekocht.

Hoe snel het aantal podcastmakers en luisterplatforms toeneemt, blijkt wel uit het feit dat de taskforce begin 2021 al na zes maanden het Digital Audio Landscape van de Nederlandse digitale-audiomarkt moest updaten en daar komt nu de publicatie van dit handboek bij. 
 
De snelheid waarmee de digital-audiomarkt zich ontwikkelt was volgens Edwin Koeners een belangrijke reden om het handboek uit te brengen. Hij is voorzitter van de Taskforce Digital Audio en Account Director Special Advertising bij RadioCorp (100%NL en Slam!).

Edwin Koeners: “We kunnen wel stellen dat digitale audio zich in een mooie fase bevindt, maar zoals bij elk nieuw mediatype zijn er ook uitdagingen die nog overwonnen moeten worden. In het geval van digitale audio zitten die uitdagingen vooral op onderzoeks- en technisch vlak. Gelukkig zien we dat er achter de schermen hard wordt gewerkt aan nieuwe onderzoek om de techniek zowel voor advertentiedoeleinden als voor de luisteraars te optimaliseren. We hopen dat dit beknopte handboek inzicht geeft in hoe digital audio opgenomen kan worden in de mediamix en op welke manier het kan worden ingekocht.”

Het handboek kun je hier downloaden.

www.vianederland.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.

Fitzroy en Draft Digital bouwen aan merk Overstappen.nl

13-10-2025 | 12:00:00
Met een always-on tv-campagne via STER, gericht op een breed publiek van dertig tot zestig jaar, wil Overstappen.nl gestaag bereik en herkenning opbouwen.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.