Teads: Adverteren tussen kwaliteitsjournalistiek blijkt effectiever dan op andere media

Jarenlang werd gedacht dat adverteren binnen nieuwsomgevingen risicovol was, vooral vanwege mogelijk negatieve associaties met gevoelige onderwerpen zoals politiek, oorlog of natuurrampen. Dit maakte bedrijven vaak terughoudend om zich tussen deze content te positioneren. Uit een grootschalig onderzoek van mediaplatform Teads blijkt echter dat advertenties binnen nieuwsomgevingen juist effectiever zijn dan op andere mediakanalen, zonder dat negatieve nieuwstrends de merkperceptie schaden.

Meer aandacht en positieve associatie

Het onderzoek, uitgevoerd in samenwerking met Lumen Research, laat zien dat consumenten advertenties bij kwalitatieve journalistieke content meer aandacht geven en positiever reageren op merken. Ondanks de soms negatieve inhoud van nieuwsberichten, bleek adverteren naast deze content geen nadelige impact te hebben op de merkperceptie. Integendeel, advertenties binnen nieuwsomgevingen kregen 20 procent meer aandacht vergeleken met advertenties op andere mediakanalen. Bovendien leidde deze hogere aandacht tot een verbetering van merkperceptie met 77 procent, en nam de merkbetrokkenheid met 35 procent toe.

Brandsafe adverteren

Roy Vervenne, Publishing Manager Teads Nederland: "Adverteerders hebben lang aangenomen dat adverteren naast negatief nieuws schadelijk kan zijn voor hun merk; zo brandsafe mogelijk adverteren was hun grootste prioriteit. Maar dit onderzoek bewijst het tegendeel. Consumenten zijn betrokken bij nieuwsomgevingen, en merken kunnen juist profiteren van de betrouwbare context waarin hun advertenties worden getoond."

Geert Hoogeveen, Managing Director Teads Nederland: "Het is begrijpelijk dat adverteerders in onrustige tijden vol oorlogen, natuurrampen en zoals nu met de Amerikaanse verkiezingen op komst, worstelen met het adverteren in nieuwsomgevingen. Daarom stellen ze kritische vragen aan uitgevers over hoe hiermee om te gaan, of kiezen ze ervoor om even niet te adverteren, om risico’s te vermijden. Een misplaatste advertentie in een ongelukkige context kan een zorgvuldig opgebouwde merkassociatie mogelijk tenietdoen. Daarom is het des te belangrijker dat merken zich bewust worden van de omgeving waarin ze online adverteren en op welke manier ze hier zelf invloed op kunnen uitoefenen. Deze studie bevestigt dat consumenten goed in staat zijn onderscheid te maken tussen advertentie en redactionele inhoud, wat adverteerders geruststelt die zich zorgen maken over merkveiligheid binnen nieuwsomgevingen."

Marybeth Strobel, Executive Vice President, Ad Sales bij CNN: "Het ondersteunen van kwaliteitsjournalistiek is cruciaal, zowel voor de democratie als voor adverteerders. Door te investeren in advertenties binnen nieuwsomgevingen, kunnen bedrijven helpen om journalistiek te versterken en tegelijkertijd een betrokken publiek bereiken. Kwaliteitsjournalistiek informeert namelijk niet alleen, maar stimuleert ook dialoog en betrokkenheid. Voor bedrijven biedt dit een unieke kans om onderdeel te worden van waardevolle gesprekken en om een authentieke verbinding aan te gaan met hun publiek."

Over het onderzoek

Het onderzoek werd uitgevoerd door Lumen Research in opdracht van Teads. Negenhonderd Amerikaanse consumenten bekeken nieuwsartikelen met advertenties uit diverse sectoren, zoals retail, technologie en financiën, op vertrouwde nieuwssites zoals CNN en Reuters. Via Lumen’s gepatenteerde eye-tracking-technologie werd gemeten hoeveel aandacht advertenties kregen, waarna consumenten werden ondervraagd over merkherinnering en -perceptie. De resultaten laten zien dat adverteren binnen nieuwsomgevingen een effectieve strategie blijft, ook wanneer het nieuws inhoudelijk zwaar is.

Voor meer informatie en het volledige rapport: klik hier.  

www.teads.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van data naar actie: 5 last-minute tips voor de feestdagen

13-11-2025 | 08:46:00
Onderzoek van omnichannelplatform Teads onder 501 Nederlandse consumenten laat zien dat verschillende productcategorieën hun piek nog moeten bereiken

Nino Bavelaar van GumGum naar Teads Nederland

09-07-2025 | 10:41:00
Teads Nederland breidt het team verder uit met Nino Bavelaar, die de overstap maakt van GumGum. Hij gaat aan de slag als Strategic Account Director

Bart Helder Head of Account Management Teads Nederland

17-06-2025 | 16:05:00
Met zijn komst wil het internationale mediaplatform de klantgerichtheid en operationele werkwijze in Nederland verder ontwikkelen.

Teads-overname door Outbrain feit

04-02-2025 | 11:13:00
Technologisch platform Outbrain heeft Teads overgenomen voor 1 miljard dollar; 725 miljoen dollar is daarbij cash betaald. Altice heeft na de transactie 42 tot 47 procent van Outbrain in handen gekregen

Roy Vervenne (Teads) over connected tv en outstream adverteren

26-01-2025 | 09:00:00
Roy Vervenne is Head of Publishing bij Teads Nederland. We spreken hem over hoe Teads met connected tv meer impact wil maken, maar ook hoe 2024 verging en zijn ambities voor 2025


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] De Nieuwe Zaak (DNZ) zoekt een SEA Specialist

21-11-2025 | 12:02:00
De Nieuwe Zaak (DNZ) is per direct op zoek naar SEA Specialist - Hybride, Zwolle

Being There wint pitch en lanceert Europese Melitta-campagne

21-11-2025 | 11:33:23
Always up for good coffee gaat deze maand live in NL, Zweden, Duitsland en Frankrijk en wordt via online kanalen, social en op de winkelvloer uitgerold.

Roorda en CoMensha roepen op om mensenhandel uit te sluiten

21-11-2025 | 11:16:00
Het initiatief vraagt aandacht voor signalen van uitbuiting, omdat slachtoffers vaak onzichtbaar blijven. Veel Nederlanders herkennen deze signalen niet

Glenn da Silva & Bente van Deventer: UNLIKE bouwt merken via social

21-11-2025 | 10:51:25
Glenn da Silva en Bente van Deventer van UNLIKE spreken met Bas Vlugt over de manier waarop social het vertrekpunt vormt voor merkontwikkeling

KPN opent de lijn om te appen met Sint

21-11-2025 | 08:55:21
Via een online ouderportaal kunnen ouders gegevens over hun kinderen invoeren, zoals naam, leeftijd en interesses.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Lieselot Berentzen

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.