Stichting Reclame Code over 2023: opnieuw stijging klachten over reclame

In 2023 is het aantal klachten over Nederlandse reclame opnieuw gestegen vergeleken met het jaar daarvoor.

Een aantal cijfers over 2023:

  • Het aantal klachten dat de Stichting Reclame Code ontvangt is in het afgelopen jaar met 16 procent gestegen.
  • In 2023 is in 63 procent van de beslissingen geoordeeld dat de Nederlandse Reclame Code is overtreden.
  • Bij 96 procent van de overtredingen heeft de adverteerder toegezegd de uitspraak op te volgen/ of is de (verspreiding van de) betreffende reclame-uiting ingetrokken of aangepast.
  • Slechts in 4 procent heeft de adverteerder de uitspraak genegeerd en is daarom als non-compliant aangemerkt.

De Stichting Reclame Code is de organisatie achter de Reclame Code Commissie en heeft in 2023 meer dan 4.800 klachten ontvangen. Die klachten zijn voor 82 procent afkomstig van consumenten.

Ook steeds meer maatschappelijke belangenorganisaties maken hier gebruik van. De klachten hebben uiteindelijk tot 433 inhoudelijke beslissingen geleid. Er wordt veruit het meest geklaagd over misleidende reclame.

Bijvoorbeeld omdat belangrijke informatie ontbreekt, de prijs niet klopt of omdat de reclame niet eerlijk is over de samenstelling van een product. Ook wordt geklaagd over reclame die in strijd zou zijn met subjectieve normen, zoals goede smaak en fatsoen, waarbij de Reclame Code Commissie het enige loket is dat dergelijke klachten behandelt.

Het aantal klachten over duurzaamheidsclaims (zoals klimaatneutraal of milieuvriendelijk) blijft ook stijgen.

Wanneer de Commissie heeft geoordeeld dat sprake is van een overtreding, krijgt een adverteerder een aanbeveling om deze ongedaan te maken. In 2023 heeft 96 procent van de adverteerders die zo’n aanbeveling hebben gekregen, toegezegd deze ook te zullen opvolgen. Dit jaar wordt onderzocht hoe (de communicatie over) het proces rondom de opvolging van uitspraken waar nodig kan worden verduidelijkt en aangescherpt.

Doorontwikkeling tool monitoring influencers

Hoewel er in 2023 weinig klachten zijn behandeld over influencermarketing, heeft de Stichting Reclame Code de online tool, waarmee reclame op social media kan worden gemonitord, het afgelopen jaar verder ontwikkeld.

Deze wordt sinds het onlangs gelanceerde influencer certificaat ook ingezet voor het bekijken van content van gecertificeerde influencers. Op deze manier wordt een verdere professionalisering van de sector gestimuleerd, zodat er ook online verantwoorde reclame wordt gemaakt.

Het jaarverslag van de Stichting Reclame Code is hier te vinden.

www.reclamecode.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[Screenforce] Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen

24-04-2025 | 08:28:00
Wereldwijd onderzoek van Disney onthult vier streaming-kijkersgroepen.

Gerechtshof bevestigt concessie RET voor Clear Channel

02-04-2025 | 12:25:00
Het gerechtshof Den Haag heeft op 1 april 2025 uitspraak gedaan in het hoger beroep over de RET-concessie.

Evelina Yanchevskaya: Listening matters more than broadcasting

25-03-2025 | 17:07:00
Evelina Yanchevskaya is a Social Media Specialist at L2L and studies Creative Business. She believes in content that dares to stand out and values a more human approach to branding and communication.

[Screenforce] Het effect van een lach en een traan

25-03-2025 | 13:47:00
Screenforce, het effect van een lach en een traan

Wetsvoorstel Eppo Bruins: NPO-reclame blijft op 8 procent

25-03-2025 | 11:21:00
Eppo Bruins (NSC) heeft in de toelichting op een kleine mediawetswijziging opgenomen dat de hoeveelheid reclame bij de NPO niet langer verlaagd wordt
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.