Screenforce onderzoekt de rol van aandacht in reclame

Wat is aandacht precies, hoe meet je het betrouwbaar en wat is de strategische waarde ervan voor adverteerders? Deze vragen stonden centraal in een onderzoek van Screenforce Finland, in samenwerking met internationale experts en recente vakpublicaties. In dit artikel vat Screenforce de belangrijkste inzichten samen.

Van blootstelling naar betrokkenheid

Aandacht vormt de schakel tussen zichtbaarheid en effect. Hoewel er brede consensus is over het belang ervan, blijft de definitie en toepassing onderwerp van discussie. Waar adverteerders traditioneel focusten op bereik, groeit het besef dat aandacht – actief of passief – een bepalende factor is voor effectiviteit.

Bas de Vos sprak voor dit onderzoek onder anderen met Sorin Patilinet (Mars), Matt Green (WFA), Jonathan Waite (Havas), Karen Nelson-Field (Amplified Intelligence) en Andy Brown (Andrew Brown Associates). Uit de gesprekken blijkt dat factoren als context, creatiekwaliteit, audio en mediatype een grote rol spelen in het vasthouden van aandacht.

Goede storytelling en emotionele triggers kunnen de duur en intensiteit van aandacht vergroten. Nelson-Field en Green benadrukken dat ook passieve aandacht effect heeft, bijvoorbeeld op merkherkenning en overweging.

Aandacht als meetinstrument

Nieuwe technologieën zoals eye-tracking en neuro-onderzoek maken het mogelijk om zowel de intensiteit als het type aandacht in kaart te brengen. Daarmee ontstaat een beter alternatief voor verouderde KPI’s als clicks en impressies, die weinig zeggen over werkelijke impact.

Jonathan Waite wijst erop dat traditionele meetmethoden inefficiënt gedrag in de hand werken, zoals het optimaliseren op goedkoop bereik in plaats van betekenisvolle betrokkenheid. Matt Green benadrukt dat aandacht een noodzakelijke voorwaarde is voor succes, maar geen op zichzelf staande metric moet worden.

Een dynamisch begrip

Uit recente studies blijkt dat aandacht afhankelijk is van het medium, de context en de content waarin een boodschap wordt geconsumeerd. Publicaties van onder meer Ebiquity, TAM Ireland en SNPTV onderstrepen dat aandacht fluctueert en dat adverteerders hier hun strategie op moeten afstemmen. Het meten van aandacht wordt daarmee niet alleen relevanter, maar ook complexer.

Lees het volledige rapport

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

NMO Kijkonderzoek Fase 2: alleen NPO Start volledig gemeten

04-09-2025 | 00:00:00
Van de streamingdiensten met exclusieve content zal alleen van NPO Start al het aanbod worden gemeten bij het NMO Kijkonderzoek fase 2 dat naar verwachting in de loop van oktober zal starten. Dit stelt brancheorganisatie Screenforce

Tv-reclamemarkt daalt -8,1 procent tot 390 miljoen in eerste helft 2025

04-09-2025 | 00:00:00
De tv-reclamemarkt komt in de eerste helft van 2025 uit op 390 miljoen euro. Dit is een daling van 8,1 procent vergeleken met de eerste helft van 2024. Dit heeft brancheorganisatie Screenforce bekend gemaakt

Televisieseizoen vol vertrouwde titels en klassiekers

28-08-2025 | 10:25:00
Waar vorig jaar nog sprake was van veel wisselingen en experimenten, is er dit seizoen vooral sprake van stabiliteit.

Orlando Wood: showmanship bij reclame belangrijker voor winst en groei op de lange termijn

21-08-2025 | 13:26:00
Orlando Wood is Chief Innovation Officer bij System1 Group waar hij sinds 2005 werkt, auteur van het book Lemon and Look Out en creator van de cursus a.p.e. (advertising principles explained). We spreken hem over ontwikkelingen in de reclamemarkt, televisie. AI en meer

Screenforce: Veel sport op tv, ook zonder traditionele Sportzomer

19-08-2025 | 10:16:00
Screenforce onderzocht hoe sport dit jaar werd bekeken en welke doelgroepen daarbij in beeld kwamen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Johan van der Zanden over Jeroen van Koningsbrugge

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.

Fama Volat lanceert Hartmakers-campagne voor Hart van Brabant

04-09-2025 | 12:55:10
Onder de titel Word Hartmaker van Hart van Brabant heeft Fama Volat een campagne ontwikkeld voor de regio, voorheen bekend als Midden-Brabant.

ESH Media sluit netwerk aan op Cäsar-platform

04-09-2025 | 12:43:00
Hierdoor zijn de meer dan 4.750 dubbelzijdige A0-displays van de exploitant nu beschikbaar via het Cäsar Dataloket.

Masha Kodden CMO De Koffiejongens

04-09-2025 | 12:37:00
Zij sluit zich aan bij het koffiemerk op een moment dat het bedrijf zijn merkcampagne Op avontuur tussen de grote jongens lanceert.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.