[Screenforce] De impact van crossmedia op merkherinnering

Veel merken kiezen voor een crossmediastrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek.

DVJ Insights onderzocht de impact op merkherinnering van potentiële frequentieverhoging door inzet van een crossmedia-strategie, om antwoord te krijgen op de volgende vragen: in hoeverre zorgt blootstelling aan een campagne via meer kanalen voor een hogere merkherinnering? En welke specifieke kanaalcombinaties zijn hierbij het meest effectief?

Resultaten onderzoek

Om een antwoord te krijgen op de onderzoeksvragen, deed DVJ Insights online onderzoek onder circa 1300 Nederlandse consumenten.  De resultaten van het onderzoek geven de volgende inzichten als het gaat om de top-of-mind merkherinnering:

De top-of-mind merkherinnering is na het zien van één enkele advertentie laag met hooguit 3 procent (afhankelijk van het kanaal), wat op zich logisch is als je 20 advertenties ziet in vier verschillende omgevingen.

Meer kanalen

Meer exposure door inzet van een tweede kanaal zorgt echter voor een flinke verbetering van het resultaat. Alle combinaties tussen twee kanalen leiden tot een hogere merkherinnering dan de som van de scores van de kanalen op individueel niveau, waarbij de volgende combinaties het grootste resultaat laten zien:

  • Radio + Pre-roll 11 procent; vs. alleen radio (1 procent) en alleen pre-roll (3 procent).
  • Tv + Radio 9 procent; vs. alleen tv (2 procent) en alleen radio (1 procent).

Spontane merkherinnering

Kijken we naar de totale spontane merkherinnering (het percentage respondenten dat zich überhaupt een merk achteraf herinnert), dan zien we al hogere gemiddelde herinnering scores. Tv zorgt gemiddeld voor de hoogste spontane naamsbekendheid bij individuele inzet (21 procent), versus 15 procent voor radio en 11 procent voor pre-rolls. Social feed advertising draagt op zichzelf het minste (4 procent) bij aan spontane merkherinnering.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op dailydatabytes.nl, aangevuld met informatie over het onderzoek op de site van DVJ Insights. Het hele artikel vind je hier.

www.screenforce.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Corendon: na afscheid Cor en Don, Fitzroy creatief bureau

25-11-2025 | 20:55:24
Corendon heeft na een pitch die in september 2025 was uitgeschreven, Fitzroy als creatief bureau verkozen

Fightclub geeft ticket weg voor BAM Congress 2025

25-11-2025 | 16:35:00
Fightclub organiseert een actie waarbij deelnemers kans maken op een ticket voor het BAM Congress 2025.

Smirnoff start wereldwijde Why Change a Good Thing-campagne

25-11-2025 | 14:28:26
De campagne richt zich op de culturele positie van het merk en de nadruk op constante smaak en kwaliteit.

Dirk van den Bosch: iO is agency, tech én consultancy

25-11-2025 | 12:04:00
In een gesprek met Bas Vlugt vertelt Dirk van den Bosch hoe iO werkt op het snijvlak van technologie, creatie, marketing en consultancy

Rick Franx: Social-first en bewijslast bij Abovo Maxlead

25-11-2025 | 11:31:00
In een gesprek met Marketing Report vertelt Rick Franx hoe de verschuiving van creatie naar bewijslast het werk fundamenteel verandert
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.