Rijksmuseum en Donald Duck trekken 60 procent ander publiek

[Grow by DPG Media] Case: De Rijksmuseum-familiemaand

Het Rijksmuseum in Amsterdam streeft ernaar kunst toegankelijk te maken voor een breed publiek. Met deze ambitie bundelde het museum zijn krachten met The Walt Disney Company Benelux en DPG Media (Donald Duck Weekblad) voor de Rijksmuseum familiemaand. Door Donald Duck als speels boegbeeld in te zetten wilde het museum gezinnen met kinderen aantrekken die anders misschien niet hadden overwogen om het museum te bezoeken. De campagne leidde tot indrukwekkende resultaten: 60 procent van de bezoekers was nieuw. Nieuwsgierig naar hoe deze samenwerking tot stand kwam en welke strategieën zijn gebruikt? Lees verder in dit artikel van Grow van DPG Media.

Basisinformatie

● Adverteerder: Rijksmuseum Amsterdam

● Branche: Cultuur en Kunst

● Media-inzet: Branded content, print

● Resultaat: 60 procent van de bezoekers was nieuw publiek

De uitdaging

Verhoogde toegankelijkheid voor jonge gezinnen

De samenwerking ontstond vanuit de gedeelde maatschappelijke ambitie om museumbezoek te stimuleren en kunst toegankelijk te maken voor een breder publiek. Met de nadruk op het vroegtijdig in contact brengen van kinderen met kunst en cultuur, bundelden het Rijksmuseum Amsterdam, The Walt Disney Company Benelux en DPG Media (Donald Duck Weekblad) hun krachten om deze missie te realiseren. Donald Duck was het gezicht van de samenwerking en bracht kunst en cultuur op een speelse manier dichter bij jonge bezoekers en hun families. Juist voor gezinnen die een museumbezoek als minder vanzelfsprekend ervaren (dat is niet voor ons), hielp hij de drempel te verlagen.

Een belangrijke doelstelling was het totale aantal bezoekers vergroten, met een specifieke focus op gezinnen en kinderen. Daarnaast werd er gekeken naar de verhouding tussen nationale en internationale bezoekers om te bepalen hoe effectief de campagne specifiek bij Nederlanders aansloeg. Ook het percentage nieuwe bezoekers was een belangrijke indicator, omdat de samenwerking bedoeld was om een nieuwe doelgroep aan te trekken die het museum nog niet eerder had bezocht. Een andere belangrijke KPI was de mate van tevredenheid onder bezoekers en daarmee in het verlengde het kindvriendelijke imago van het Rijksmuseum.

De oplossing

Speelse interacties en een multi-channelstrategie

De partners creëerden samen een speelse ervaring met interactieve activiteiten. Jonge bezoekers konden op ontdekkingstocht door het museum met de Jonge Woudlopersroute, begeleid door een speciaal puzzel- en speurboekje. In het Willie Wortel Uitvinderslab ontdekten bezoekers hun innerlijke uitvinder en in de grote hal konden ze deelnemen aan de Donald Duck Teken Challenge, waar meesterwerken uit het museum een Donald Duck-twist kregen. Daarnaast was er een digitaal familiespel en een exclusieve masterclass Donald Duck tekenen, gegeven door de tekenaars van Donald Duck weekblad. Bij kunstwerken stonden zogenoemde Mickey lost het op - inzoomers, waarmee kinderen meer leerden over kunst en de verhalen erachter.

De samenwerking draaide om een complete ervaring: speciale merchandise, zoals canvas tassen, een Duckwacht-puzzel en een litho, droegen bij aan de beleving. De fotobooth met Donald Duck vereeuwigde het museumbezoek en kinderen kregen na afloop een speciale Rijksmuseum-editie van het Donald Duck weekblad cadeau.

Om gezinnen effectief te bereiken en de samenwerking onder de aandacht te brengen, werd gebruikgemaakt van gerichte marketing. Actieve socialemedia-aanwezigheid via de accounts van Disneynl, Donald Duck weekblad en het Rijksmuseum, partnerwebsites en tv-commercials zorgden voor maximale zichtbaarheid. Advertenties in Donald Duck Weekblad waren daarbij bijzonder effectief: 23 procent van de bezoekers ontdekte de familiemaand via deze uitingen (bron: onderzoek Rijksmuseum).

Het resultaat

Nieuwe en betrokken bezoekersstromen

De familiemaand trok de meeste kinderen ooit. Het totaal aantal bezoekers steeg met 13 procent en het aantal Nederlandse bezoekers zelfs met 23 procent. Daarnaast gaf 60 procent van de bezoekers aan niet eerder het Rijksmuseum te hebben bezocht met hun kinderen. Uit de cijfers blijkt dat een derde van de bezoekers onder de categorie plezierbelever viel.

Het onderzoek toont aan dat de samenwerking een positief effect had op de houding en gedrag van de bezoekers. De kindvriendelijkheid werd hoog gewaardeerd (63 procent) en aanzienlijk meer bezoekers kwamen specifiek voor familie-activiteiten (anderhalf keer meer dan de vorige editie). Daarnaast speelden de activiteiten (onder andere Jonge Woudlopersroute en de populaire photobooth, met ruim zevenduizen foto’s en meer dan veertienduizend prints) een belangrijke rol in de betrokkenheid: bijna 80 procent van de jonge bezoekers nam deel aan een familieactiviteit, een even grote trekpleister als de beroemde Nachtwacht.

Deze campagne is te danken aan

● Joost Gieben, The Walt Disney Company Benelux

● Roos van der Wijk, The Walt Disney Company Benelux

● Marije Plaum, Rijksmuseum Amsterdam

● Suzanne Greftenhuis, Rijksmuseum Amsterdam

● Leonore Tilleman, DPG Media

Maak ook impact

Wil jij ook je naamsbekendheid, merkvoorkeur en overweging vergroten of meer leads genereren? Neem dan vandaag nog contact op via deze pagina met de media-adviseurs van DPG Media. Zij denken graag met je mee over hoe je jouw boodschap succesvol onder de aandacht brengt bij de juiste doelgroep.

www.dpgmediagroup.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

Zo wordt jouw merk thuis het onderwerp van gesprek

01-10-2025 | 12:03:00
In dit artikel van DPG Grow neemt Marieke Wolthers je mee in de bevindingen en geeft adviezen waarmee jouw merk een plek verovert aan de keukentafel

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Marketing Week] Bob Koigi: Addressable tv: de onbenutte goudmijn voor marketeers

10-10-2025 | 16:07:15
Een aanzienlijke strategische kloof kost adverteerders miljoenen aan potentiële omzet en bereik. Nieuw onderzoek van DISH Media, ontwikkeld in samenwerking met Janus Strategy & Insights, onthult dat marketeers door het onderbenutten van addressable TV systematisch 31,6 miljoen Amerikaanse volwassenen over het hoofd zien, een segment dat alleen effectief via dit kanaal bereikt kan worden.

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 10:58:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Planner (Customer Succes) bij Bauer Media Outdoor Nederland

Dawn en Vattenfall maken stroompieken hoorbaar

10-10-2025 | 10:53:00
Vattenfall lanceert samen met bureau Dawn en 100% het Vattenfall Kamerorkest — een audiovisuele installatie die de disbalans in stroomverbruik hoorbaar maakt

NABV kiest LevelUP Digital voor merkcampagne We Are Airsoft

09-10-2025 | 16:30:00
De Nationale Airsoft Belangen Vereniging (NABV) heeft gaming agency LevelUP Digital gekozen voor de uitvoering van haar merkcampagne We Are Airsoft.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.