Reclameomzet RTL Nederland/Ad Alliance in 2022 403 miljoen euro (+11,3 procent)

De reclame-omzet van RTL Nederland die door Ad Alliance wordt gegenereerd, bedroeg in 2022 403 miljoen euro. In 2021 haalde RTL Nederland/Ad Alliance nog 362 miljoen euro aan reclameomzet binnen, waarmee de inkomsten in 2022 met 11,3 procent stegen. 

Dit blijkt uit de gepubliceerde jaarrekening van het in Duitsland en Luxemburg beursgenoteerde RTL Group. Eerder was al bekend  bekend gemaaakt dat RTL Nederland als geheel in 2022 met 636 miljoen euro aan omzet een record haalde, een stijging van 10,6 procent ten opzichte van 2021.

Screenforce

Screenforce rapporteerde over de algehele tv-markt een omzetrecord van 977 miljoen euro (een groei van 8 procent), terwijl Ster 189,3 miljoen aan omzet (+15,8 procent) voor lineaire tv-reclame wist binnen te halen.

Andere zenders

Ad Alliance verkoopt niet alleen de tv-reclame voor de eigen RTL-zenders alsmede Videoland, maar ook voor (een deel van het) Nederlandse zenderaanbod van Warner Discovery Bros., Walt Disney Company, Paramount Global, Ziggo Sport, ONS en E! (NBCUnviersal). Ook verkoopt Ad Alliance reclame voor het online aanbod van (het eigen) RTL Nederland waaronder Videoland, DPG Media, Ziggo Sport, Xite, Videoland, Walt Disney Company (ESPN en 24Kitchen), Paramount Global (MTV) en Warner  Bros. Discovery (Eurosport). 

Verdere omzet RTL Nederland

De omzet uit de exploitatie van programma's, rechten en overige onderdelen bedroeg voor RTL Nederland in 2022 206 miljoen euro. Dit was in 2021 nog 189 miljoen euro. Hieronder valt ook de omzet van de 1,221 miljoen Videoland-abonnees. Voor de omzet uit de verkoop van goederen en merchandising en diensten bleef de omzet bij RTL Nederland gelijk op 26 miljoen euro. 1 miljoen euro aan omzet werd door RTL Nederland gegenereerd met andere RTL Group-onderdelen.

www.rtl.com

www.adalliance.nl

www.rtlnederland.nl

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkelt kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.