Picnic vergroot capaciteit met extra distributiecentrum in Apeldoorn

Online retailer Picnic gaat haar capaciteit vergroten. Door de coronacrisis is de vraag naar aan huis bezorgde boodschappen behoorlijk gegroeid volgens Picnic. Daarom gaat het online retailbedrijf in de loop van mei 2020 een extra distributiecentrum openen in Apeldoorn. Daarnaast nam het bedrijf afgelopen week honderden mensen aan om in de vijf distributiecentra meer orders te kunnen verwerken.

Ook breidt het bedrijf de ochtendleveringen uit, waardoor per dag meer boodschappen bezorgd kunnen worden. Als laatste neemt Picnic stappen om de vulgraad van de kratjes te verbeteren. 

Picnic ging in 2015 in Amersfoort van start en breidde vervolgens uit in Nederland en Duitsland. Het distributiecentrum in Apeldoorn is het zesde in zijn soort in Nederland. De andere distributiecentra staan in Diemen, Eindhoven, Utrecht, Nijkerk en Rotterdam. Vanuit deze locaties worden de boodschappen verspreid over de meer dan honderd plaatsen waar Picnic bezorgt. De opening in Apeldoorn wordt vervroegd vanwege de snelle groei van het aantal huishoudens dat zich vanwege de coronacrisis via de app heeft aangemeld.

Michiel Muller, oprichter Picnic: "Op zo kort mogelijke termijn kunnen we hierdoor beter aan de vraag voorzien en bij nog meer klanten de boodschappen gratis aan huis bezorgen tegen de laagste prijs. We zijn straks in staat om dagelijks duizenden extra orders in het Apeldoornse dc te verzamelen en daardoor ruimte te scheppen bij andere distributiecentra."

Het nieuwe distributiecentrum komt op bedrijvenpark Ecofactorij en is met 20.000 vierkante meter de grootste van de zes distributiecentra van Picnic. De locatie zou eind 2020 dit jaar opengaan, maar gaat nu in de loop van mei 2020 open. Door de uitbreiding worden zo’n 450 mensen aan een baan geholpen.

Om dagelijks bij nog meer huishoudens de boodschappen te kunnen bezorgen breidt Picnic het aantal steden waar’s ochtends bezorgd wordt versneld uit. Momenteel is ochtendbezorging al mogelijk in Leiden, Gouda en Zoetermeer, vanaf deze week kan dit op woensdag, vrijdag en zondag ook in Den Haag. De komende weken komen hier meer steden bij. De capaciteit kan hierdoor in deze steden met ongeveer een derde toenemen. Ook hiervoor zal Picnic extra mensen aannemen.

Michiel Muller: "Ochtendlevering vergt nogal wat logistieke aanpassingen. Leveranciers moeten volgens aan ander schema leveren, de bestellingen moeten op een ander moment in het distributiecentrum worden verzameld en er zijn meer runners nodig, die op andere tijden moeten bezorgen. Maar we doen hiermee het maximale om bij nog meer klanten de boodschappen aan huis te kunnen bezorgen."

Om efficiënter te kunnen bezorgen verhoogt Picnic de vulgraad van de kratjes. Uit een data-analyse bleek dat bij 25 euro bestellingen heel vaak een tweede krat in het bezorgwagentje nodig is, waar bijna niks inzit. Dit kan worden opgelost door het minimale orderbedrag te wijzigen van 25 naar 35 euro. Daarmee is de tweede krat van dit type bestellingen wél goed gevuld en is het probleem van de slechte vulgraad voor 80 procent opgelost.

De online supermarkt werkt momenteel met ruim 300 medewerkers van Mise en Place, een uitzendbureau voor horecapersoneel dat vrijwel al het werk weg zag vallen. De extra medewerkers gaan aan de slag in de vijf bestaande distributiecentra. Komende weken verwacht Picnic nog enkele honderden medewerkers aan te nemen.

www.picnic.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 09:03:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Display, Video & Audio (DVA) Consultant

[Vacatures] Abovo Maxlead zoekt een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant

08-10-2025 | 08:49:00
Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Senior Display, Video & Audio (DVA) Consultant 

Herkenbaarheid, humor en oplossingen staan centraal in automotive-campagne Marktplaats

07-10-2025 | 20:47:00
Happiness Amsterdam ontwikkelde voor Marktplaats een tweede campagne voor automotive. We spreken Nancy van Hees, Senior Communications Manager Mobility bij Marktplaats en Joey Boeters, Creative Partner en mede-oprichter van Happiness Amsterdam

Europese steden decor voor OOH-campagne Lynk & Co 08

07-10-2025 | 16:39:48
Met de 08 wil Lynk & Co het segment van plug-in hybrides verder ontwikkelen

Alfred lanceert campagne met dames van Van Dobben

07-10-2025 | 11:28:00
Alfred en OnSocial hebben een merkcampagne ontwikkeld voor croquetmerk Van Dobben, waarin de dames uit de iconische Amsterdamse Eetsalon centraal staan
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.