Peter van Wijnaerde: Algoritmes zijn betere verleiders

[Column] CMO Springbok Agency over verlangen en schoonheid

Schoonheidsidealen, men leert het ons aan alsof het natuurwetten zijn. Symmetrie, de gulden snede, zandlopers maken de regels. Maar in werkelijkheid zijn ze grillig, veranderlijk, een spiegel van hun tijd. In 1983 moest je eruitzien als Tom Selleck, compleet met borsthaar, gebronzeerd en pornosnor. Vandaag is het een potlood zonder lichaamshaar, wit, blond en glad. Dat is mode. Schoonheid is niet tijdloos. Verlangen is dat wel. of toch, soort van. Elke tijd kent haar eigen idee van wat mooi en bewonderenswaardig is. En dat is logisch. Want wat ons aantrekt, verraadt wat we missen. En wat we missen moet wel ergens te koop zijn.

Wie even uitzoomt in de tijd, ziet helder wat de massa in vervoering bracht. In de middeleeuwen verlangden we naar het goddelijke. Schoonheid had iets hemels. In de renaissance zochten we harmonie. De ideale mens was in verhouding. De barok wilde spektakel en machtsvertoon. In de verlichting verlangden we naar rede en TedTalks. Tijdens de industriële revolutie was wat werkte al heel mooi. Elke tijd had zo zijn ding.

En toen kwam de camera. Persona werd belangrijker dan prestatie. Bekend zijn belangrijker dan goed zijn. Cool werd de nieuwe valuta. Dus wilden we dat ook. Enter: Instagram.

Vandaag? Vandaag willen we alles tegelijk. Alles wat we in de hele geschiedenis geleerd hebben mooi te vinden, proberen we vandaag te combineren. We willen presteren, gezien worden, rust vinden en betekenis hebben. Liefst op één dag. Dat vraagt wat, dus zijn we gaan tracken, liken, de quantified self. We kopen op Temu. We zeggen dat we authenticiteit zoeken, maar kijken toch massaal naar The Real Housewives.

Nog nooit hadden we zoveel. Nog nooit verlangden we zo breed. Tegelijk loopt ons vak, reclame, weg van verlangen. Terwijl algoritmes er perfect op lijken in te spelen, beloven wij korting tegen krimpflatie en maken we alles uniek voor iedereen tegelijk. Verlijden was ooit de kern van ons vak. Maar ook wij zijn kinderen van onze tijd. Ook wij meten, tracken, optimaliseren. Terwijl het verlangen is dat we zouden moeten proberen ijken.

Dus sta even stil bij verlangen. Verleiden. Het zijn geen vieze woordjes. Ze vragen geen consent. Ze vragen aandacht. Dus als je wil weten waar een samenleving naar hunkert, kijk dan niet naar wat ze zegt. Kijk naar wie ze beroemd maakt. Of mooi noemt. Of volgt. Daar zit het echte verlangen.

 

Peter Van Wijnaerde, CMO bij Springbok / Joe Public, bouwt aan the full package agency voor de allround CMO. Een agency-Belg met een brede blik, die graag ommetjes maakt in andere sectoren en landen.

www.springbok.nl

www.joepublic.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Peter van Wijnaerde: Slimme merken blijven twijfelen

14-07-2025 | 09:38:00
Zekerheid is valuta. Daar koop je snelheid en impact mee. Denk je. Ik ken vooral vakidioten die overal heel zeker van zijn.

Peter van Wijnaerde: Kun je AI een geweten aandraaien?

07-07-2025 | 08:37:00
Het probleem met AI is niet dat het emotioneel dom is. Het weet niet vanzelf wat echt telt. We trainen systemen om te voorspellen

Joe Public lanceert XXL Voordeelweken-campagne voor ALDI

03-07-2025 | 12:31:48
In de commercial staat een klant centraal die voor het eerst boodschappen doet bij ALDI en verrast is door het aanbod aan grote verpakkingen en voordeelacties.

Joe Public ontwikkelt Thuis in Italië-campagne Grand’Italia

30-06-2025 | 15:29:00
Joe Public Amsterdam is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de campagne, waarmee Grand’Italia haar positionering aanscherpt.

Peter van Wijnaerde: Porno gaat ons redden van big tech

30-06-2025 | 09:12:46
Vroeger waren er drie soorten videobanden. Je had Betamax, Video 2000 en VHS. Technisch gezien waren Betamax en Video 2000 beter. Toch won VHS.

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.