[Onderzoek] Sanoma onderzoekt belangrijkste momenten van consumenten

Om zo effectief mogelijk consumenten te bereiken en te bewegen, is het belangrijk om content op het juiste moment en met de juiste boodschap te tonen. Het identificeren van belangrijke momenten in het leven van de consument in combinatie met de behoeftes op dat moment, helpt daarbij. Sanoma deed in samenwerking met Panel Inciht onderzoek naar die momenten. 

Life-changing moments zoals op vakantie gaan, met pensioen gaan of het verbouwen van een huis, bepalen in grote mate het aankoopgedrag van consumenten. Maar ook dagelijkse momenten, zoals ontbijten, naar de sportschool gaan of ziek zijn, gaan gepaard met de aankoop van specifieke productgroepen.

Onderzoek naar momenten in het leven van de consument

In het onderzoek zijn 2000 Nederlanders ondervraagd over de momenten die zij hebben beleefd, welke emotie en ervaring zij hieraan koppelen en welke productassociatie zij hierbij hebben. Daarin zien we dat men de fijnste momenten beleeft als ze samen met anderen zijn of hun hobby uitoefenen. De top 5 meest gewaardeerde momenten zijn: creatief bezig zijn, sporten, spelletjes spelen, lezen en huisdieren verzorgen. Een belangrijk moment dus om als producent of dienstverlener op in te spelen. Ook zien we duidelijke verschillen tussen productgebruik doordeweeks of in het weekend. Doordeweeks drinkt men bijvoorbeeld vaker energiedrank dan in het weekend (64% vs. 53%). Hetzelfde geldt voor een maaltijd laten bezorgen; doordeweeks laat men vaker een maaltijd bezorgen dan in het weekend (47% vs. 35%). Tussen doelgroepen zien we ook verschillen: vrouwen ervaren minder vrije tijd dan mannen (4% vs. 11%). De leeftijdsgroep 50-65 waardeert zijn/haar vrije tijd het meest met een 8,1.

Combineren van verschillende databronnen

Het moment is een onderdeel van de context waarin een gebruiker zich bevindt. Er is al veelvuldig aangetoond dat communicatie die plaatsvindt in de juiste context effectiever is. De gebruiker is hier op dat moment namelijk ontvankelijk voor. Door creatief om te gaan met de data die Sanoma dagelijks ophaalt uit haar interactie met lezers, kunnen ze vooraf bepalen welke groep een hoge(re) affiniteit heeft met een bepaald moment en hen daarom ook bereiken met een relevante boodschap.

Door aankoopdata, mediagedrag, interesse-  en zoekgedrag en veranderingen in demografische gegevens met elkaar te combineren, komen ze tot de  dataprofielen en weten ze precies wie welk moment gaat beleven of onlangs heeft beleefd. 

Meer insights uit het onderzoek vind je in deze pdf.

www.sanoma.nl
www.dpgmedia.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

NRC lanceert campagne over houvast in een wereld vol ruis

03-09-2025 | 14:35:00
NRC is gestart met een campagne die inspeelt op de effecten van de overvloed aan nieuws en desinformatie. De campagnefilm is ontwikkeld met We Agency

[Vacancy] Kinesso zoekt een Programmatic Consultant

03-09-2025 | 09:09:00
Kinesso is per direct op zoek naar Programmatic Consultant - Amsterdam

Natwerk en AM ontwikkelen campagne rond leefomgevingen

02-09-2025 | 15:39:00
Met de campagne wil AM laten zien hoe het bedrijf kijkt naar de mogelijkheden van gebiedsontwikkeling en hoe leefomgevingen met maatschappelijke waarde kunnen worden gecreëerd.

Persuade ontwikkelt campagne voor betaalbare diamant Zeeman

02-09-2025 | 14:38:00
De campagne moet laten zien dat diamanten niet altijd duur hoeven te zijn en maakt de vaak ondoorzichtige markt toegankelijker.

Hart Voor De Zaak ontwikkelt campagne voor ZZUPER

02-09-2025 | 12:11:00
Met de slogan Fiks je dikke noodbuffer worden vakmensen als timmermannen, metselaars en installateurs gewezen op de risico’s van langdurige uitval.
 

Dit artikel is gepubliceerd door:

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.