[Onderzoek] DPG Grow: Focus op de regio: hierin verschillen de provincies

In het regio-onderzoek van DPG Grow worden inzichten gedeeld rondom de regionale binding en de interesse van inwoners uit verschillende provincies. Ook biedt het inzicht in de customer journey van vier productcategorieën (automotive, FMCG, wonen en reizen)

Honkvast 

Inwoners van Limburg zijn het meest honkvast en hebben ook de meeste interesse in regionaal nieuws. Zeeuwen voelen zich het meest thuis in hun provincie, terwijl inwoners uit Flevoland dit het minst hebben. 

Te weinig mensen uit regio in reclame

43 procent van de Friezen vindt dat er te weinig mensen uit hun regio in reclame voorkomen. Landelijk vindt een derde dit. Ook herkent bijna de helft van de ondervraagden zich niet in de meeste reclameboodschappen. Uit ander onderzoek(samen met Qmusic en Mediabrands Marketing Sciences) blijkt dat regionale kenmerken in reclame zeker van toegevoegde waarde kunnen zijn wanneer er relevantie is voor het geadverteerde product zelf. Executie van de reclame luistert dan wel nauw: zorg dat de link met regio relevant is en daarnaast ook afgestemd is op het juiste regioniveau (provincie versus stad/dorp). 

Lokale producten en diensten populair

Lokale producten en diensten zijn populair: landelijk geeft 57 procent de voorkeur aan lokale producten of diensten. In Zeeland is dit het hoogst, namelijk 66 procent. Uit eerder onderzoek, uitgevoerd door Panel Inzicht, blijkt dat ruim een kwart ook daadwerkelijk meer lokaal is gaan winkelen in coronatijd. Lokaal winkelen lijkt dan ook een trend die niet meer te stoppen is. 

Mode en duurzaamheid

Vanuit het regionale onderzoek is te zien dat in Noord-Holland de meeste fashionista’s wonen: 75 procent van de Noord Hollanders geeft aan geïnteresseerd te zijn in mode. 

Inwoners van de provincie Utrecht zijn daarentegen het meest geïnteresseerd in duurzaamheid: 84 procent. In het duurzaamheidsonderzoek is te zien dat tweederde van de Nederlanders vindt dat Nederland duurzamer wordt. Een heel groot deel van de Nederlanders is ook bereid om hun levensstijl aan te passen voor een duurzamer bestaan, maar liefst 87 procent geeft aan dit al gedaan te hebben of dit te gaan doen. 

Bekijk de infographic met alle resultaten van het onderzoek,

www.dpggrow.nl
www.dpgmedia.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.