Nederlandse digital nomad mist familie, vrienden én fiets

Onderzoek Bunq: nomadenbestaan heeft positief effect op werk, 28 procent kan meer sparen

Nederlanders die wonen en werken in het buitenland missen hun familie, vrienden (18 procent) en fiets (11 procent) het meest. Aan de Nederlandse keuken (8 procent) en onze cultuur (4 procent) zijn zij veel minder gehecht. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van bunq onder bijna vijfduizend Europese digital nomads, onder wie bijna vijfhonderd uit Nederland. Volgens een kwart van alle ondervraagden heeft het digitale nomandenbestaan een positieve invloed op hun werkprestaties.

Ook op financieel gebied zijn veel ondervraagden blij met hun keuze voor een internationale levensstijl, zo zegt 28 procent van hen hierdoor meer te kunnen sparen dan voorheen. Als een gevolg hiervan voelt een kwart van alle Nederlandse digital nomads zich financieel zekerder dan voordat ze op reis gingen, terwijl 11 procent meer uitgeeft dan ze op voorhand hadden verwacht.

Bianca Zwart, Chief Strategy Officer bij bunq: "We zien dat jongere generaties heel anders kijken naar werk, reizen en leven. Het draait daarbij niet alleen om vrijheid, maar ook om het opdoen van ervaringen. Anders dan wat veel mensen denken, laten digital nomads niet iets achter - ze bouwen juist iets op."

Rozengeur en maneschijn

Helaas gaat ook het leven als digital nomad niet altijd over rozen. Vooral de grote afstand tot Nederland blijkt een nadeel, zo zegt 20 procent van alle Nederlandse ondervraagden hierdoor amper contact te hebben met zijn vrienden back home. Bijna een derde van hen mist hierdoor zelfs belangrijke evenementen, zoals verjaardagen, bruiloften en/of begrafenissen. Daar staat echter tegenover dat één op de acht Nederlandse digital nomads door de afstand tot het thuisfront hun vrienden juist vaker spreekt en/of opzoekt. Dit geldt ook voor vriendschappen, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt 18 procent van alle Nederlandse digital nomads tijdens hun reis sterkere vriendschappen te hebben opgedaan dan voorheen het geval was.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

[Vacatures] Markteffect zoekt een Senior Client Consultant

13-10-2025 | 09:52:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Senior Client Consultant - Eindhoven

[Vacatures] Markteffect zoekt een Medior Client Consultant

13-10-2025 | 09:43:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Medior Client Consultant - Eindhoven

[Vacatures] Clear Channel zoekt een Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

10-10-2025 | 11:45:00
Clear Channel is per direct op zoek naar Sales Support bij Bauer Media Outdoor Nederland

[Vacatures] Markteffect zoekt een Kwalitatief Research Expert

01-10-2025 | 08:58:00
Markteffect is per direct op zoek naar een Kwalitatief Research Expert - Amsterdam

Branded content scoort hoger dan tv- en radioreclame

25-09-2025 | 11:35:00
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een sterke fit tussen merk en campagneconcept cruciaal is voor succes.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

[Vacatures] iO zoekt een Junior Contentmanager

16-10-2025 | 09:10:00
iO is per direct op zoek naar Junior Contentmanager - Campus Amsterdam

[Vacatures] iO zoekt een Digital Marketeer

16-10-2025 | 08:54:00
iO is per direct op zoek naar Digital Marketeer - Campus Den Bosch

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.