Nederlandse digital nomad mist familie, vrienden én fiets

Onderzoek Bunq: nomadenbestaan heeft positief effect op werk, 28 procent kan meer sparen

Nederlanders die wonen en werken in het buitenland missen hun familie, vrienden (18 procent) en fiets (11 procent) het meest. Aan de Nederlandse keuken (8 procent) en onze cultuur (4 procent) zijn zij veel minder gehecht. Dit blijkt uit internationaal onderzoek van bunq onder bijna vijfduizend Europese digital nomads, onder wie bijna vijfhonderd uit Nederland. Volgens een kwart van alle ondervraagden heeft het digitale nomandenbestaan een positieve invloed op hun werkprestaties.

Ook op financieel gebied zijn veel ondervraagden blij met hun keuze voor een internationale levensstijl, zo zegt 28 procent van hen hierdoor meer te kunnen sparen dan voorheen. Als een gevolg hiervan voelt een kwart van alle Nederlandse digital nomads zich financieel zekerder dan voordat ze op reis gingen, terwijl 11 procent meer uitgeeft dan ze op voorhand hadden verwacht.

Bianca Zwart, Chief Strategy Officer bij bunq: "We zien dat jongere generaties heel anders kijken naar werk, reizen en leven. Het draait daarbij niet alleen om vrijheid, maar ook om het opdoen van ervaringen. Anders dan wat veel mensen denken, laten digital nomads niet iets achter - ze bouwen juist iets op."

Rozengeur en maneschijn

Helaas gaat ook het leven als digital nomad niet altijd over rozen. Vooral de grote afstand tot Nederland blijkt een nadeel, zo zegt 20 procent van alle Nederlandse ondervraagden hierdoor amper contact te hebben met zijn vrienden back home. Bijna een derde van hen mist hierdoor zelfs belangrijke evenementen, zoals verjaardagen, bruiloften en/of begrafenissen. Daar staat echter tegenover dat één op de acht Nederlandse digital nomads door de afstand tot het thuisfront hun vrienden juist vaker spreekt en/of opzoekt. Dit geldt ook voor vriendschappen, zo blijkt uit het onderzoek. Zo zegt 18 procent van alle Nederlandse digital nomads tijdens hun reis sterkere vriendschappen te hebben opgedaan dan voorheen het geval was.

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Branded content scoort hoger dan tv- en radioreclame

25-09-2025 | 11:35:00
Een belangrijke conclusie uit het onderzoek is dat een sterke fit tussen merk en campagneconcept cruciaal is voor succes.

Publicis: Meerderheid staat open voor inclusieve reclame

17-09-2025 | 09:45:59
Publicis Groupe NL presenteert de tweede editie van het Brands, Pride & Advertising-onderzoek.

Rapport: AI stuwt wereldwijde groei programmatic advertising

10-09-2025 | 09:48:13
De groei wordt aangejaagd door kunstmatige intelligentie en machine learning, die het inkopen en beheren van digitale advertenties ingrijpend veranderen

[Vacatures] MediaTest zoekt een Junior Research Consultant

04-09-2025 | 09:04:00
MediaTest is per direct op zoek naar Junior Research Consultant

Ate van der Meer: Slechts 37% vertrouwt op de AVG

02-09-2025 | 00:00:00
We spreken met Ate van der Meer, CCO van Snakeware, over de aanleiding van het onderzoek en de opvallendste uitkomsten


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

GAMMA en VML Amsterdam lanceren duurzaamheidscampagne

25-09-2025 | 15:45:19
GAMMA werkt samen met VML Amsterdam aan een campagne die laat zien hoe eenvoudige aanpassingen in huis kunnen bijdragen aan het besparen van water, energie en geld.

Havas Lemz lanceert campagne tegen femicide

25-09-2025 | 14:53:15
Elke acht dagen wordt in Nederland een vrouw om het leven gebracht, vaak door haar partner of ex-partner.

INDIE Amsterdam ontwikkelt Vader Aarde-campagne Milieudefensie

25-09-2025 | 14:34:00
Milieudefensie wil dat klimaat en de rol van grote vervuilers nadrukkelijker op de politieke agenda komen.

BUUT ontwikkeld met DEPT: strategie, design, experience

25-09-2025 | 10:49:08
ABN AMRO lanceerde begin september BUUT, een bank voor tieners en hun ouders die is ontwikkeld door Tikkie in samenwerking met DEPT.

Joe Public lanceert introductiecampagne voor BUUT

24-09-2025 | 11:24:36
Centraal staat het werken met potjes, waarmee gebruikers eenvoudig budgetten kunnen maken en inzicht krijgen in inkomsten en uitgaven.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Laura Heerlien

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.