Metadata sleutel tot effectieve reclame op Connected TV

Connected TV (CTV) groeit snel in Nederland. Uit recent onderzoek van GfK blijkt dat 70 procent van de huishoudens een smart tv bezit en één op de vijf beschikt over een mediaspeler zoals Google Chromecast. Deze ontwikkeling zorgt voor een volwassen CTV-markt, waarin lineaire zenders en on demand-platformen samenkomen binnen een internet-verbonden omgeving. Het grote scherm blijft centraal, maar de manier waarop content wordt bekeken en verspreid verandert ingrijpend.

Volgens het rapport Contextually Relevant: Program Data and TV Schedules Bring Transparency and Scale to Addressable Advertising van Nielsen’s Gracenote is metadata de sleutel tot effectieve en veilige inzet van programmatic advertising op CTV. Programmagegevens zoals genre, thema, stemming en uitzendtijd maken het mogelijk advertenties te tonen in de context waar ze het meeste effect hebben.

Van zender en tijdstip naar context

Traditioneel draaide tv-reclame om de combinatie van zender en tijdstip. Die aanpak blijft relevant, maar wordt in het CTV-tijdperk aangevuld met nieuwe mogelijkheden. Dankzij metadata kunnen adverteerders binnen een lineaire uitzending verschillende advertenties tonen aan verschillende huishoudens, afgestemd op hun profiel. Voorwaarde is wel dat metadata uniform en betrouwbaar beschikbaar is, benadrukt Gracenote.

In Nederland verschilt de CTV-markt van die in de Verenigde Staten, onder meer door de kleinere rol van FAST-kanalen (Free Ad Supported Television). Toch zijn de uitdagingen vergelijkbaar: kijkers verdelen hun aandacht over lineaire TV, streamingdiensten, video sharing platforms en social video, wat zorgt voor fragmentatie in het medialandschap.

Belang van betrouwbare context

De groei van geautomatiseerde advertentie-inkoop versterkt het belang van betrouwbare contextuele signalen. Volgens Dentsu zal in 2025 al 60 procent van alle video-advertising worden aangestuurd door algoritmes, oplopend tot 80 procent in 2027. Zonder goede metadata blijven algoritmes echter beperkt in effectiviteit.

Televisie biedt in een gefragmenteerde markt nog altijd een transparante en merkveilige omgeving, zeker wanneer de mogelijkheden van CTV worden gecombineerd met rijke programmagegevens. Dat maakt het medium tot een sterke basis voor gerichte, schaalbare campagnes.

Het volledige artikel en de Nederlandse vertaling van het Gracenote-rapport zijn te lezen op de website van Screenforce.

www.screenforce.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Waarom Gen Z sceptisch is over AI-reclame

23-09-2025 | 12:06:00
Jongeren hebben vooral moeite met de echtheid en relevantie van AI-campagnes.

[DutchMedia Podcast] met Michel van der Voort (Screenforce) over de tv-disruptie

19-09-2025 | 16:10:50
David de Jong en Taco Jelgersma maken in samenwerking met Audiohuis de tweewekelijkse DutchMedia Podcast. In deze podcast gaan zij in op actuele onderwerpen uit de wereld van media, marketing en telecom. Feiten en een mening met een bite

Nederlandse mediasector komt met gezamenlijke aanpak politieke reclames

18-09-2025 | 05:00:00
De grote Nederlandse uitgevers, tv- en radiozenders en buitenreclame-exploitanten verenigd in Audify, Magazine Media Associatie (MMA), NDP Nieuwsmedia, Outreach en Screenforce hebben onder de naam politiekereclame.nl een gezamenlijk platform gelanceerd

VAB-onderzoek: KPI’s verschillen per type adverteerder

09-09-2025 | 11:49:00
Uit het onderzoek blijkt dat alle bedrijven dezelfde top 3 doelstellingen nastreven: merkbekendheid, omzet en winst.

Michel van der Voort: Maak tv-inkoop even simpel als online

09-09-2025 | 00:15:00
Michel van der Voort is algemeen directeur van brancheorganisatie Screenforce. We spreken met hem over de halfjaarcijfers, NMO Kijkonderzoek Fase 2 en meer.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

SuperRebel.Agency ontwikkelt internationale merkfilm VGP

23-09-2025 | 11:01:42
Het project vormt het centrale onderdeel van een campagne die deze week in achttien landen start

[Vacatures] DPG Media zoekt een Redacteur Video Qmusic

23-09-2025 | 09:27:00
DPG Media is per direct op zoek naar Redacteur Video Qmusic - Amsterdam

Joe Public en ALDI benadrukken bekroonde kwaliteit in campagne

23-09-2025 | 09:04:00
Joe Public Amsterdam heeft voor ALDI een vervolg ontwikkeld in de Fans van Voordeel-campagne.

ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee

22-09-2025 | 15:54:22
Op Wereld Alzheimer Dag presenteert Team Alzheimer de campagne Sok je mee. Doel is zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen

Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor

22-09-2025 | 13:49:52
De Week van de Stamceldonor is gestart met een koffiebekeractie op vijf treinstations en de Universiteit van Amsterdam.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.