[Merken100 2024] Sylvia Coumans: PostNL verbindt mensen en bedrijven met elkaar
PostNL is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Sylvia Coumans, Manager Merk en Marketingcommunicatie bij PostNL.
Kun jij PostNL introduceren?
PostNL verbindt mensen en bedrijven met elkaar. We zijn er voor iedereen en brengen het al 225 jaar samen. Met een uitgebreid netwerk van bijna 5800 PostNL-punten, 11.000 brievenbussen, meer dan 1000 pakketautomaten en miljoenen gebruikers van de PostNL-app, zijn we altijd dichtbij. We willen de favoriete bezorger zijn door het iedereen zo gemakkelijk mogelijk te maken om pakketten en post te verzenden en te ontvangen. In, naar en vanuit de Benelux. Met bijna 34.000 collega’s die bij ons werken staan we midden in de samenleving en werken we er samen elke dag hard aan om bijzondere momenten te bezorgen.
Wat zijn de kernwaarden van het merk PostNL?
Bij PostNL zijn we verbonden met de wereld om ons heen. Onze merkwaarden zijn verbindend, persoonlijk, vindingrijk en toegewijd. De merkwaarden geven kleur aan ons karakter. Ze vertellen wie we zijn en geven richting aan hoe we dingen doen. Dit is ook de basis geweest van onze aangescherpte merkpositionering, onze vernieuwde huisstijl en ons nieuwe campagneconcept Tot snel, PostNL.
Op welke KPI’s koers jij als marketeer?
Vanuit merkperspectief richten we ons op de factoren die de merkkracht bepalen. Onze belangrijkste KPI's zijn merkoverweging, waarmee we sturen op de belangrijkste category entry points (CEPs), de PostNL merkvoorkeur en perceptie (merkassociaties en imago). Daarnaast monitoren we op NPS en op reputatie van PostNL.
Via brand tracking meten we de effectiviteit van onze massamediale campagnes, terwijl we voor de campagnespecifieke effectiviteit de online funnels gebruiken: van bereik, awareness tot conversie.
In welke mediamix gedijt PostNL?
Het werk van PostNL bevindt zich op het snijvlak van digitaal en fysiek en daarom gebruiken we de hele mix voor onze communicatie. Dagelijks komen er miljoenen klanten in contact met PostNL. Uitgebreide data-analyse en consumenteninzichten helpen bij het ontwikkelen van gerichte communicatie. Met onze eigen kanalen zoals de website, de PostNL-app, nieuwsbrieven, chatbot Daan, de PostNL-punten en social kanalen hebben we een sterk bereik. Onze campagnes volgen een 360-gradenaanpak en worden ondersteund door massabereik via tv, radio, out of home, en online kanalen zoals YouTube en Meta. Door een video first-benadering toe te passen in onze multimediale strategie zorgen we snel en effectief, voor breed bereik en impact.
Daarnaast draagt ons sportpartnerschip van wielerploeg Team dsm-firmenich PostNL per 1 januari 2024 ook bij aan extra zichtbaarheid.
Is het een doelstelling van PostNL om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, als ja: welke?
Dat is het zeker. Samen met goede doelen en verenigingen werkt het PostNL Bijzondere Momenten Fonds aan meer verbinding in de samenleving. Onze medewerkers komen elke dag in de straat en hebben aandacht voor de buurt en haar bewoners. En met diverse projecten geven we mensen die dat goed kunnen gebruiken een steuntje in de rug. Zo bezorgen we verjaardagboxen voor Stichting Jarige Job, zodat ook kinderen in een achterstandsituatie hun verjaardag kunnen vieren. En bezorgen we kerstkaarten bij eenzame ouderen samen met het Nationaal Ouderenfonds.
Door het partnership van het vrouwen-, mannen- en talentprogramma van wielerploeg Team dsm-firmenich PostNL investeren we naast sociale projecten ook in de sport.
De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk PostNL ook veranderd en als ja; hoe?
Aanpassingsvermogen zit in het DNA van PostNL. Ons 225-jarig bestaan toont onze kracht om continu in te spelen op veranderingen en jezelf opnieuw uit te vinden. We hebben een sterke merkidentiteit. Het bedrijf is wendbaar en weet op de juiste momenten veranderingen in gang te zetten om in te spelen op de wensen en voorkeuren van onze klanten.
We lopen voorop met duurzame bezorging met elektrische voertuigen en schonere brandstoffen, en met onze pakketautomaten voor 24/7 pakketservice die openstaan voor diverse vervoerders. De PostNL-app biedt gebruikers controle over hun post en pakketten. Dankzij onze transformatiekracht en onze medewerkers zijn we anno 2024 een toonaangevend post en e-commerce bedrijf.
Wat is het laatste nieuws?
Een mooie introductie in het kader van digitale transformatie en vernieuwing in combinatie met een sterk en betrouwbaar merk: 1 op de 6 Nederlanders is weleens slachtoffer van internetfraude. Niet heel gek, want nepberichten lijken steeds echter. Om consumenten hiertegen te beschermen heeft PostNL als een van de eerste grote bedrijven de anti-phishingcode geïntroduceerd. Dit is een code die je zelf bedenkt en die terugkomt in elke e-mail van PostNL. Zo zie je direct of een mail écht van PostNL is. Met deze slimme oplossing bevorderen we de betrouwbaarheid en veiligheid van onze communicatie. Daarmee beschermen we onze klanten en hun gegevens.
De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.
Kaarten voor M100 Summer Edition
De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA
[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom
[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?
[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing
[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud
Gepubliceerd door: Pie Kamau