[Merken100 2024] Dick Gussen: PR en marketing zijn bij Corendon onlosmakelijk met elkaar verbonden

Corendon is genomineerd voor de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Dick Gussen, Director of Brand, Media & Partnerships bij Corendon.

Kun jij Corendon introduceren? 

Wij zijn een totaal reismerk… in 2000 gestart als touroperator maar inmiddels zijn we uitgegroeid tot een allround reisconcern met een eigen hotelketen met 11 hotels in Amsterdam, aan de Turkse Rivièra en op Curaçao. Daarnaast beschikken we over 3 eigen luchtvaartmaatschappijen met een vloot van ruim 40 toestellen waarmee we naar ruim 165 steden in 65  landen vliegen.  

Corendon Dutch Airlines, onze Nederlandse luchtvaartmaatschappij, beschikt sinds kort over drie gloednieuwe toestellen van het type Boeing 737 Max 9 met 213 stoelen. Jaarlijks vliegen we hiermee naar meer dan 50 bestemmingen. Thuishaven is Amsterdam Airport Schiphol, maar we vliegen ook vanaf regionale, kleinere luchthavens zoals Maastricht, Rotterdam, Groningen en Eindhoven. Daarnaast vliegt Corendon Dutch Airlines ook 5 maal per week naar Curaçao. Wij verzorgen elk jaar de vakanties van ruim 750.000 Nederlandse, Belgische, Deense en Zweedse passagiers naar tientallen vakantiebestemmingen binnen en buiten Europa. 

Wie de doelgroep van Corendon? 

Ik zeg altijd van 18 tot 80. Aangezien wij bestemmingen, accommodaties, cruises, rondreizen enzovoort verkopen. Voor ieder wat wils! Wij bieden eenvoudige appartementen aan, super-de-luxe vijfsterrenhotels, prachtige villa’s of kleinschalige boutique hotels.  

Ik onderscheid altijd 2 basis doelgroepen; families met kinderen die in de schoolvakanties reizen en de actieve 50'er die geen schoolgaande kids meer heeft en kan reizen wanneer hij/zij wil. ‘Gelukkig’ is helft van de Nederlandse bevolking 50+, dus de doelgroep is enorm. Uiteraard moeten wij het hebben van klanten die op vakantie willen met het vliegtuig.  

Wat zijn de kernwaarden van het merk Corendon? 

Klantgericht. Onze klanten staan centraal, altijd. We verzorgen voor onze klanten de beste zonvakantie tegen de aantrekkelijkste prijs. We spreken ze persoonlijk aan en doen alles om ze te ontzorgen en blij te maken. We luisteren naar hun feedback om onze vakanties en onze service te verbeteren. Collega’s, zakelijke partners en leveranciers zijn even belangrijk. We investeren in al deze relaties, met focus op de lange termijn. 

Respect. We behandelen elkaar, onze klanten en de wereld om ons heen met respect. We zijn eerlijk, transparant en doen wat we beloven. We respecteren elkaars mening, ook als die afwijkt van die van onszelf. Wij dragen de wereld een groen hart toe en voelen ons medeverantwoordelijk voor de duurzame ontwikkeling van de vakantiebestemmingen en het behoud van een leefbare wereld. Door zelf verantwoorde keuzes te maken en onze klanten mee te nemen in het belang van verantwoord reizen, proberen wij te waarborgen dat volgende generaties óók van al die prachtige plekken op aarde kunnen genieten. 

Samenwerken. Alles begint bij onze collega’s. Als één team tonen we samen elke dag opnieuw onze betrokkenheid. We zijn trots op ons bedrijf, hebben passie voor ons vak en plezier in ons werk en met elkaar. We houden ons aan onze afspraken, delen onze kennis met elkaar en elke dag proberen we het weer iets beter te doen. We staan open voor feedback, omarmen diversiteit, waarderen elkaars input en zijn blij met elk compliment. We investeren in onze collega’s, met aandacht, begeleiding en coaching. 

Flexibel. Flexibiliteit zit in ons DNA. We veranderen voortdurend mee met de wereld om ons heen. We zijn een ambitieus bedrijf in een uitdagende, dynamische branche. We genieten van nieuwe kansen. Een idee hoeft niet perfect te zijn voordat we het gaan uitvoeren. We gaan ervoor, reactiesnelheid is cruciaal en we sturen bij wanneer dat nodig blijkt. 

Ondernemend. We zijn ondernemend, creatief en hebben lef. We gebruiken digital oplossingen voor onze dagelijkse werkzaamheden en in het contact met onze klanten. We kijken om ons heen en staan open voor nieuwe inzichten. Elk idee telt. We gebruiken al die kennis om net dat stapje extra te zetten. Om kwaliteit te leveren. En om het beter te doen dan de rest. 

Welke tools gebruik jij om het merk Corendon te laden? 

Om onze brand awareness optimaal uit te bouwen en onderhouden zetten wij met name marketingkanalen in als: tv, sponsoring, influencermarketing en PR.     

Op welke KPI’s koers jij als marketeer? 

Loadfactor/bezettingsgraad en vulsnelheid.    

Door digitale technieken kunnen marketeers steeds meer sturen op kortetermijn-salessuccessen. Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen voor Corendon? 

Enorm belangrijk…  zéker in onze tak van sport. Voor veel Nederlanders is vakantie een belangrijk deel van hun jaarlijkse uitgaven. Dus moet die vakantie niet alleen betaalbaar zijn, maar is ook het vertrouwen in het merk van enorm belang. Vertrouwen dat we de klant veilig naar de bestemming en weer thuisbrengen. Maar ook vertrouwen dat wij er alles aan doen om de beste service en kwaliteit te verlenen.     

Hoe belangrijk zijn PR en social media voor de ontwikkeling van het merk Corendon? 

PR en marketing zijn bij ons onlosmakelijk met elkaar verbonden. Gaat het over PR, dan heb ik het vaak over happy PR en Crises PR. Met happy PR spelen we in op de actualiteit zoals recent met het gegeven dat heel Nederland massaal last minute boekt vanwege het troosteloze weer. Met Crises PR begeef je je veel meer in de hoek van de consumentenprogramma’s die aandacht besteden aan vakantie en het feit dat de luchtvaart in z'n algemeen vandaag de dag een hot topic is waar media op inspelen.  

Sociale media zijn niet meer weg te denken! Een aantal jaar geleden hadden we het als marketeers nog over het tweede scherm. Ik ben van mening dat de tv in de huiskamer nu het tweede scherm is en die mobiel in je hand het eerste scherm. Met een gemiddeld gebruik van 2 uur per dag op social media vind ik dat we dit kanaal moeten omarmen. Ons social media team hanteert 3 pijlers: Groei volgers (bereik), Engagement/inspiratie en Sales. Maar ook wij zijn soms nog zoekende hoe je social media optimaal kunt inzetten voor je merk.    

Zou je jouw merk in handen kunnen leggen van influencers? 

Tot op zekere hoogte. Dit jaar investeren wij in dit bereik kanaal en image kanaal. Ik denk dat je dezelfde overweging kan maken zoals sommige merken dat doen met het binden van traditionele tv-BN’ers aan je merk. Past de persoon bij je merk en wat is je afbreukrisico. Wij hebben zelfs eigen BN’ers gecreëerd met Cor & Don. Met hen werken we nu al 10 jaar. Met Carnaval zie je zelfs mensen verkleed als Cor & Don.     

Met welk reclamebureau(s) werkt Corendon in Nederland? 

Veel van onze creatie en media inkoop gebeurt inhouse, maar we werken al jaren samen met een aantal zzp'ers. Bovendien ben ik blij met ons partnership met mediabureau Abovo.    

In welke mediamix gedijt Corendon? 

Multichannel... we zetten op alles in. Het enige wat ik niet doe is bioscoopreclame. De mediamix verdelen we over 2 periodes in een jaar. Tussen december en maart boeken we het grootste deel van onze omzet en zie je ons vooral in de kanalen waarbij we overwegend inzetten op merkbekendheid en merkoverweging. Vanaf april, wanneer de meeste zomerbestemming weer opengaan, moeten wij het vooral hebben van de marketingkanalen waarmee we verkoop genereren en sturen.      

Is het een doelstelling van Corendon om naast een commerciële ook een maatschappelijke impact te hebben, zo ja: welke? 

Met vliegen als wezenlijk onderdeel van ons product moeten we oog hebben voor maatschappelijke impact. Onze CEO heeft recent nog gezegd: "We willen de duurzaamste touroperator worden, maar niet duur." Wij hebben in onze branche veel uitdagingen op dat gebied want de komende 10 jaar zal vliegen nog niet veel duurzamer worden dan nu. Het wachten is op die technologische ontwikkeling. Wel zijn we met veel projecten bezig op dit gebied; van het bijmengen van SAF (Sustainable Aviation Fuel) tot bijdrages via de Corendon Foundation waarmee we projecten ondersteunen die een directe link hebben met onze bestemmingen.   

De wereld is de afgelopen 10 jaar veranderd. Is het merk Corendon ook veranderd en zo ja; hoe? 

Wij bestaan volgend jaar 25 jaar en zeker de afgelopen 10 jaar heeft Corendon zich ontwikkeld van een Turkije-specialist naar een allround touroperator. Inmiddels vliegen wij naar meer dan 15 vakantielanden en hebben we eigen hotels op verschillende bestemmingen. Naast zonvakanties bieden we ook zeecruises, rondreizen en experience vakanties aan zoals compleet verzorgde Formule 1 Grand Prix-reizen naar populaire races in Barcelona, Bahrein en Abu Dhabi. Corendon is hiermee uitgegroeid tot een van de meest bekende reismerken in Nederland en België en behoort inmiddels tot de top 3 van Nederland.     

Wat is het laatste nieuws? 

Vanaf 3 november gaan wij ook naar Bonaire vliegen met onze airbus A350 van Corendon Dutch Airlines. Nieuw in ons assortiment is het prachtige Zanzibar.  

www.corendon.nl

De Merken100 wordt bekendgemaakt tijdens M100 Summer Edition op 26 juni.

Kaarten voor M100 Summer Edition

De M100 Summer Edition, daar wil je natuurlijk bij zijn! Koop jouw hier jouw kaarten

www.merken100.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

[HQ] Op bezoek bij SAN Adverteerder van het Jaar HEMA

11-09-2024 | 11:55:00
Marketing Report is overal maar toegegeven: we lopen niet iedere dag hoofdkantoren van grote adverteerders binnen. Maar afgelopen week dus wel

[Forum] Bas Vlugt: Prijsvergelijkende reclame van Jumbo dom? Jazeker en wel hierom

03-09-2024 | 10:35:00
Het zal ongetwijfeld heel slim en effectief zijn - want waarom zou je het anders doen? - maar ik vind het dus dom. Misschien effectief maar dan nog steeds dom. En ik sluit niet uit dat het effect er alleen is op korte termijn en misschien wel wat relatieve schade op de langere termijn

[Merken100 Forum] Hoe belangrijk is investeren in merkbouwen?

06-08-2024 | 13:17:00
Marketing Report publiceerde deze zomer de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland

[Merken100 2024] Nienke Debets: Mentos YES TO FRESH staat voor fysieke en mentale verfrissing

23-07-2024 | 13:51:00
Mentos is genomineerd voor de Merken100 2024. Wij spreken met Nienke Debets, Brand Group Manager Mentos bij Perfetti Van Melle.

[Merken100 2024] Janneke Kloosterman (ZEKUR): Wij geloven in de kracht van eenvoud

22-07-2024 | 16:24:00
ZEKUR staat op nummer 54 in de Merken100 2024, de lijst van de meest invloedrijke merken in Nederland. Wij spreken met Janneke Kloosterman, Brand, Marketing & Communications Manager bij ZEKUR
 

 

Gepubliceerd door: Pie Kamau

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.