Leukstetickets.nl boost traffic met Smart Optimization
[DPG Media Advertising] Maximalisatie van het aantal kwalitatieve landingen met Smart Optimization via Ad Manager+
Leukstetickets.nl wilt het aantal kwalitatieve landingen vanuit display advertising voor ticketverkoop aanzienlijk verhogen. Dit betekent dat in de campagne de focus lag op het bereiken van consumenten die na het doorklikken daadwerkelijk interesse toonden in een aankoop. Om dit te realiseren, werd een test opgezet waarbij Smart Optimization – een AI-gestuurd biedingsalgoritme binnen Ad Manager+ – werd vergeleken met handmatige optimalisatiemethoden. De resultaten waren duidelijk: Smart Optimization behaalde een bijna 3 keer hogere CTR en 2,5 keer meer kwalitatieve landingen dan de andere groepen. Benieuwd naar meer resultaten? Je leest het in deze case van DPG Media.
Samenvatting
- Adverteerder: Leukstetickets.nl
- Mediabureau: PINK
- Branche: Travel
- Doelgroep: Brede inzet, Interesse inzet & Smart Optimization
- Media-inzet: Seamless image display advertenties via Ad Manager
- Resultaat: Aanzienlijk meer kwalitatieve landingen door Smart Optimization
De uitdaging
Verhogen van aantal kwalitatieve landingen uit display
Leukstetickets.nl verkoopt tickets voor allerlei uitjes. In de Cultuurweken ligt de focus op de verkoop van avondjes uit, zoals musicals of concerten. Display advertising speelt hierin een belangrijke rol. De belangrijkste KPI voor deze campagne is het aantal kwalitatieve landingen: consumenten die via de advertenties doorklikken en daadwerkelijk interesse tonen in een aankoop.
De oplossing
Een testopzet met 3 verschillende optimalisatiemethoden
In samenwerking met agency PINK, zette Leukstetickets.nl via Ad Manager twee Seamless image varianten in. Dit zijn DPG Media’s eigen impactvolle advertentieformaten die naadloos aansluiten op de look & feel van de merken. Hiermee werd de consument gemotiveerd om tickets voor een avondje uit te bestellen.
Om de effectiviteit van verschillende optimalisatietactieken te meten, werd de campagne opgesplitst in drie groepen:
- Brede inzet: targeting op een ruime, algemene doelgroep.
- Interesse inzet: targeting op een doelgroep geïnteresseerd in Art & Culture, op basis van rijke first-party audience data van DPG Media.
- Smart Optimization: in deze groep werd via Smart Optimization in Ad Manager een doelstelling gekozen waarop automatisch wordt geoptimaliseerd. Met kwalitatieve landingen als belangrijkste KPI, werd gekozen voor Maximize Clicks. Dit zelf ontwikkelde Machine Learning-biedingsalgoritme analyseert data om per impressie de kliks en het rendement van het campagnebudget te maximaliseren.
Door deze opzet is het effect van Smart Optimization, een functie binnen de AI-suite van Ad Manager, duidelijk te meten.
Daphne Kruithof, campagnemanager PINK: Samen met Leukstetickets.nl zoeken we steeds naar manieren om campagnes relevanter en effectiever te maken. Smart Optimization hielp ons om de doelgroep met meer precisie te bereiken en de efficiëntie binnen het beschikbare budget aanzienlijk te verhogen. De resultaten spreken voor zich.
Het resultaat
Smart Optimization realiseert aanzienlijk meer kwalitatieve landingen
De resultaten toonden een duidelijke winnaar: de Smart Optimization groep leverde bijna 3 x zoveel klikken als de andere twee groepen. Ook was het aantal kwalitatieve landingen zo’n 2,5 x hoger dan in de andere twee groepen. Dit laat zien dat de optimalisatie niet alleen meer verkeer genereerde, maar daadwerkelijk de juiste doelgroep bereikte. En de kosten? Dankzij het AI-gestuurde bieding algoritme lagen de kosten per kwalitatieve landing ruim 50% lager, terwijl het volledige budget werd uitgeleverd.
|
Inzet |
CTR |
Klik > sessie |
|
Breed |
0,25% |
48,68% |
|
Interesse |
0,27% |
48,60% |
|
Smart Optimization |
0,85% |
39,49% |
Annelies van den Cruijce, Digital Marketing Manager Leukstetickets: Het is fantastisch om te zien hoe Smart Optimization onze campagnes naar een hoger niveau tilt. Niet alleen bereikten we veel meer mensen, maar we trokken ook de juiste doelgroep aan – en dat tegen aanzienlijk lagere kosten. Een echte win-win.
Over Smart Optimization
Smart Optimization is onderdeel van Ad Manager+. De feature maakt gebruik van eigen AI-modellen die automatisch optimaliseren op basis van jouw campagnedoelen. Dit kan variëren van standaardresultaten zoals Clicks, Video Completion en Viewability, tot (in 2026 te lanceren) aangepaste metrics zoals Attention, Unique Reach en Conversion.
Gemiddeld verbeteren campagneresultaten 20-80% in vergelijking met de voorgaande optimalisatie-instellingen. Smart Optimization is met 1 klik op te zetten en optimaliseert vervolgens jouw campagne, zonder verdere inspanning.
Deze campagne is te danken aan:
- Annelies van den Cruijce, Digital Marketing Manager nl
- Daphne Kruithof, Campagnemanager PINK
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Stedin zet energietransitie centraal in employer branding
StudioM eert bekerhelden in Eurojackpot KNVB Beker-campagne
ABU en Higuita doorbreken beeld rond uitzendwerk
LePub en Heineken stimuleren echte gesprekken
Happy Horizon lanceert AI Optimizer voor AI-vindbaarheid
Dit artikel is gepubliceerd door: Daan Dekkers