Kapooow en Tropenmuseum Junior lanceren onlinecampagne rondom Sabi Suriname

Door middel van een brand experience filter op Instagram en de nieuwe serie animaties van Oom Kenneth vertelt triggert de campagne de jonge doelgroep daar waar die zich bevindt: op social media.

In de tentoonstelling Sabi Suriname in het Tropenmuseum in Amsterdam reist de nieuwsgierige Surinaamse jongen Harvey af naar het Surinamedepot van het museum, waar zijn oom Kenneth werkt. Op verdieping -7 ontdekt hij een tot dan toe onbekende wereld achter een magische wand. Door de verhalen van oom Kenneth leert Harvey hier alles over het land Suriname, de prachtige natuur, kleurrijke cultuur en heerlijke gerechten.

Interactieve campagne

Met dit avontuur start de interactieve onlinecampagne ‘Oom Kenneth vertelt’, speciaal ontwikkeld voor de social mediakanalen van het Tropenmuseum door reclamebureau Kapooow. In de inclusieve campagne maakt de jonge doelgroep kennis met Harvey en zijn oom Kenneth middels een korte animatie over de ontdekking van verdieping -7.

Deze animatie is het startpunt van de nieuw te lanceren serie speciaal voor IGTV (Instagram TV). In elke aflevering wordt een Surinaamse feestdag uitgelicht die ook in de tentoonstelling terugkomt, zoals het Kwaku Festival of de Dag van de Marrons. Zo zie je bijvoorbeeld popartiest Kenny B. die bij oom Kenneth op bezoek is en vertelt hoe hij de Dag van de Marrons viert.

Crossmediale inzet

De animaties worden via de verschillende social mediakanalen van het museum gedeeld en extra als commercial op tv en in de bioscoop in regio Amsterdam ingezet. Zo wordt het verhaal van Sabi Suriname buiten de museummuren gebracht door een preview te geven van wat men kan beleven in de tentoonstelling.

Een onderdeel van de campagne is het brand experience filter dat speciaal voor Instagram is ontwikkeld. Door de Instagram filter kunnen kinderen vooraf kennis kunnen maken met Harvey. Je stapt in het campagnebeeld van Sabi Suriname, een deur gaat open en er landt een grote Kiskadievogel op je hoofd terwijl je Surinaamse muziek hoort.

www.kapooow.nl
www.tropenmuseum.nl

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.