JCDecaux kan exploitatie digitale schermen in Utrecht alsnog starten; Clear Channel moet binnenkort stoppen

JCDecaux kan de exploitatie van digitale buitenreclame in abri's binnenkort alsnog starten in de gemeente Utrecht, waarbij Clear Channel Nederland daar binnenkort mee zal moeten stoppen in de gemeente Utrecht. Dit is de uitkomst van een uitspraak van het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden.

Achtergrond

De zaak is een gevolg van van een concessie die de gemeente Utrecht aan RBL Outdoor gunde waarbij Clear Channel op dit moment zorg draagt voor de exploitatie. Nadat JCDecaux een rechtszaak (december 2020) en hoger beroep (juli 2022) bij het gerechtshof won, werd gesteld dat de inschrijving van RBL Outdoor ongeldig verklaard had moeten worden en door de gemeente Utrecht onrechtmatig gehandeld was jegens JCDecaux..

Daartoe zijn oplossingen gezocht waartoe RBL Outdoor 5 jaar langer concessiehouder blijft en er een contract tussen RBL Outdoor en JCDecaux zal worden afgesloten. De oorspronkelijke gunning betreft 479 abris, 200 vrijstaande reclamevitrines, en 10 digitale portrait billboards. Inmiddels zijn er 41 digitale schermen klein formaat en 10 schermen groot formaat waarmee JCDecaux kan starten.

De papieren exploitatie blijft tot 1-12-2025 bij Clear Channel Nederland en het voornemen is dat deze daarna ook overgaat naar JCDecaux.

De gemeente had de gewijzigde concessieverlening gepubliceerd, waarna Clear Channel en Global via een kort geding bezwaar aantekende en in eerste instantie gelijk kregen. Clear Channel kon daardoor in de tussentijd doorgaan met de exploitatie van de abri’s. Het hof vernietigt nu de eerder gedane uitspraak in kort geding en verklaart partijen niet-ontvankelijk.

Volgens het gerechtshof behoeven de  wijzigingen geen nieuwe aanbestedingsprocedure omdat het niet gaat om wezenlijke wijzigingen en de gemeente Utrecht niet in strijd met algemene beginselen van behoorlijk bestuur heeft gehandeld.

Het hof stelt verder dat nu de gemeente eerder bij de aanbesteding onrechtmatig handelde, in plaats van het betalen van een schadevergoeding JCDecaux een rol te geven in de concessieopdracht is toegestaan. En noemt dit een bijzondere omstandigheden waarbij de gemeente Utrecht geen oneigenlijk gebruik maakt van zijn (aanbestedingsrechtelijke) bevoegdheid.

Dit mede aangezien RBL en JCDecaux zelf met dit voorstel bij de gemeente Utrecht zijn gekomen. Het hof stelt daarbij dat Clear Channel baat heeft gehad bij een onrechtmatige toewijzing. Het hof stelt wel oog te hebben voor de positie van Clear Channel die zijn positie ongewild kwijtraakt.

Jerry Ramaekers, algemeen directeur van RBL Outdoor zegt dat na de zomervakantieperiode met de betrokken partijen besproken zal worden op welke wijze de uitkomst van het vonnis ingevuld zal worden.

Hannelore Majoor, algemeen directeur van JCDecaux: ""Het is een duidelijk vonnis. Dit is wat we verwacht hadden van de voorzieningenrechter te krijgen en wat nu in hoger beroep is rechtgezet door het hof. Het hof heeft  geoordeeld dat de beoogde wijzigingen passen binnen de mogelijkheden. De weg is nu vrij om de afspraken de komende tijd nader uit te werken."

Een woordvoerster van de gemeente Utrecht: "De gemeente heeft een contract met RBL Outdoor en dat blijft zo. Het is aan RBL Outdoor om de exploitatie goed vorm te geven. De gemeente is het arrest nog aan het bestuderen, maar is in het algemeen tevreden met de uitspraak."

www.jcdecaux.nl

www.rbloutdoor.nl

www.utrecht.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Kees Wilbrink: Don’t forget to prime your campaign!

13-11-2025 | 15:12:57
Deze zomer was Ocean partner van Sail Amsterdam. Zelf ben ik groot fan van dit event, ik was die week dan ook nauwelijks van mijn bootje af te slaan!

Studio FIK ontwikkelt campagne rond gezond schermgebruik

06-11-2025 | 12:12:00
Gemeente Haarlem en GGD Kennemerland vragen deze maand aandacht voor beschermtijd, momenten die je bewust vrijhoudt van digitale prikkels.

Ad the Museum tijdens Museumnacht met CS Digital Media en Marketing Report

03-11-2025 | 23:15:00
Tijdens Museumnacht Amsterdam 2025 is onder de noemer Ad the Museum speciaal door Rodger Werkhoven met AI gecreërde reclamekunst vertoond

GB Snowsport kiest Ocean Outdoor als outdoorpartner

03-11-2025 | 12:24:04
In een overeenkomst van 1 jaar worden hoogtepunten van Britse topatleten in skiën en snowboarden getoond op het netwerk van Ocean in Groot-Brittannië.

Bauer Media Outdoor lanceert retailmedia-format SUPR Spot

30-10-2025 | 15:49:00
Bauer Media Outdoor introduceert met SUPR Spot een retailmedia-format dat merken zichtbaar maakt op het meest relevante moment
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Mediahuis Nederland en ANWB lanceren campagne met radiospel voor Wegenwacht

14-11-2025 | 14:12:00
Mediahuis Nederland en de Wegenwacht van de ANWB zijn een samenwerking gestart ten behoeve van de campagne Je hebt pas echt pech als je geen Wegenwacht hebt

Bob Koigi: De opmars van de B2B-influencer

14-11-2025 | 12:32:20
In een gefragmenteerde digitale wereld nemen de pogingen om de aandacht van invloedrijke trendsetters te trekken snel toe.

[Vacatures] Serviceplan Amsterdam zoekt een Customer Journey Director bij Plan.Net

14-11-2025 | 08:36:00
Serviceplan Amsterdam is per direct op zoek naar een Customer Journey Director bij Plan.Net - Amsterdam

TBWA\NEBOKO maakt Sinterklaas-commercial voor Albert Heijn

13-11-2025 | 14:00:00
Albert Heijn bereidt zich voor op het jaarlijkse Sinterklaasfeest en richt zich dit jaar sterk op de traditie van het schoentje zetten.

Inter lanceert INTERISTA met DEPT

13-11-2025 | 11:00:23
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.