[Interview] Steven Lammertink over The Cirqle, AI en influencermarketing

Steven Lammertink is oprichter en CEO van The Cirqle, een influencermarketing-platform dat merken het bereik geeft via 1,2 miljoen influencers wereldwijd. We spreken hem over zijn bedrijf, de inzet van AI en de wereld van influencermarketing.

Wat is The Cirqle?

The Cirqle is in de afgelopen tien jaar uitgegroeid tot een toonaangevend influencermarketing-platform met een internationaal bereik van 1,2 miljoen influencers. Wij helpen merken om hun boodschap via deze influencers te verspreiden, door middel van branded content en op een schaalbare manier op Meta, TikTok en YouTube. Ons platform biedt merken de tools om campagnes van A-Z effectief te beheren, van selectie van influencers tot ROI-analyse. Dankzij onze AI-gedreven technologie genaamd Echo werken we momenteel aan een vrijwel volledig geautomatiseerd proces, wat de efficiëntie en impact van campagnes vergroot, en bovendien de kosten drukt.

Met welke partijen werken jullie?

We hebben het voorrecht gehad om samen te werken met enkele van 's werelds meest gerenommeerde merken, waaronder AboutYou, Lookfantastic, Secret Sales, Johnson & Johnson, CVS Pharmacy, KLM en Vinted. Deze partnerships zijn gebaseerd op het gedeelde doel om via authentieke content de juiste doelgroepen te bereiken. Onze technologie maakt het voor deze merken mogelijk om hun campagnes wereldwijd te schalen, zonder dat dit ten koste gaat van kwaliteit of impact.

Jullie hebben onlangs jullie platform voorzien van AI onder de naam Echo. Kan je daar meer over vertellen?

Echo is onze AI-gedreven technologie die we hebben geïntroduceerd om het influencermarketing-proces verder te optimaliseren. Met Echo kunnen merken nog efficiënter en effectiever werken door workflows te automatiseren en complexe taken, zoals influencer matching en prestatievoorspellingen, te vereenvoudigen.

Het resultaat is dat merken sneller de juiste influencers kunnen vinden en beter inzicht krijgen in de verwachte impact van hun campagnes, wat leidt tot meer succesvolle samenwerkingen. Kort en goed betekent dit: geen campagnebriefings meer schrijven. Geen eindeloze zoektocht naar de juiste influencer. Echo begeleidt iedere stap, is razendsnel en bijzonder doeltreffend omdat we salesdata en 25 miljoen stukjes contentper week onze AI in sturen.

Hoe is de ontwikkeling hiervan gegaan?

De ontwikkeling van Echo is een enorm intensief proces geweest waarbij we nauw hebben samengewerkt met ons product- en datateam. We hebben uitgebreid onderzoek gedaan naar AI-libraries, LLM's en machine learning algoritmes die aansluiten op de specifieke behoeften van de influencermarketing-industrie.

Het was een iteratief proces waarbij we continu hebben getest en aangepast op basis van feedback van onze gebruikers. Uiteindelijk hebben we een oplossing kunnen ontwikkelen die niet alleen krachtig, maar ook gebruiksvriendelijk is. Bestaande klanten gebruiken nu alleen nog Echo om campagnes te maken en influencers te selecteren, budgetten dynamisch op- en af te schroeven, en automatisch advertenties aanmaken.

Wat betekent Echo voor de gebruikers?

Voor onze gebruikers betekent Echo dat ze niet langer afhankelijk zijn van handmatige processen. Workflows worden geautomatiseerd, wat zorgt voor een aanzienlijke tijdsbesparing en een toename in nauwkeurigheid.

Gebruikers kunnen zich nu richten op strategie en creativiteit, terwijl de technologie het zware werk doet. Echo verbetert ook de adoptie van ons platform, omdat het eenvoudiger en intuïtiever is in gebruik. Dit leidt tot betere resultaten, zowel voor de merken als voor de influencers.

Betekent Echo ook dat merken meer zullen betalen of juist minder?

Echo helpt merken juist om meer waarde te halen uit hun marketingbudget tegen lagere kosten. Doordat processen worden geoptimaliseerd en de juiste influencers sneller worden gevonden, kunnen merken gerichter investeren.

Dit leidt tot een hogere return on investment (ROI) die gestoeld is op historische data. In vrijwel alle gevallen zullen de kosten per campagne lager uitvallen, omdat de efficiëntie toeneemt en er minder tijd en middelen worden verspild aan suboptimale samenwerkingen.

Jullie werken met influencers waar soms best wat om te doen is in verband met regelgeving en hun rol. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Regelgeving is een belangrijk aspect binnen influencermarketing, en wij nemen dit dan ook al 10 jaar zeer serieus. Wij werken uitsluitend met influencers die zich houden aan de wet- en regelgeving van het land waarin ze actief zijn en wij monitoren actief of dit ook gebeurt.

Internationaal hebben veel landen al strenge regels geïmplementeerd rondom transparantie en reclame, en we zien dat Nederland hier nu ook serieuze stappen in zet. We begeleiden onze influencers en merken in het voldoen aan deze regels om zo vertrouwen op te bouwen bij consumenten en de langetermijn relaties tussen merken en hun publiek te waarborgen.

Disclosure is bij ons ingebakken in het gehele proces. Zo beschermen wij onze klanten en onze influencers.

Hoe kijk je aan tegen de shift van marketingbudget van (traditionele) media naar social media en influencers; traditionele media hebben het soms moeilijk?

De verschuiving van marketingbudgetten naar social media en influencermarketing is een logisch gevolg van het veranderende consumentengedrag. Sterker nog, de influencermarketing -industrie groeit 3,5 keer zo snel als ad spend op social media (eMarketer).

Mensen besteden steeds meer tijd op digitale platforms en laten zich inspireren door de content die zij daar zien. Influencers spelen hierin een cruciale rol, omdat zij als geen ander in staat zijn om authentieke verbindingen te leggen met hun publiek. Traditionele media hebben het inderdaad moeilijker, maar dat betekent niet dat ze irrelevant zijn geworden.

Het gaat erom dat merken een gebalanceerde aanpak kiezen die zowel digitale als traditionele kanalen omvat, afhankelijk van waar hun doelgroep zich bevindt en wat hun doelstellingen zijn. De markt verschuiving richting influencermarketing en het belang en waarde van de creatie van authentieke influencercontent zal echter altijd ten grondslag liggen aan onze missie en visie voor deze industrie.

www.thecirqle.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




 

Lees ook:

Bolsius lanceert socialcampagne #deeldevlam

27-10-2025 | 12:05:00
Bolsius is gestart met de social campagne #deeldevlam, ontwikkeld in samenwerking met Initiative en Yune.

Jutta Leerdam ambassadeur van Odido en TeamNL

23-10-2025 | 15:46:00
Vanaf dit seizoen staat het Odido-logo op het zwarte wedstrijdpak van Leerdam en op het internationale wedstrijdpak van TeamNL.

DEPT en Histor lanceren creatorgedreven campagne

21-10-2025 | 15:04:00
Het Nederlandse verfmerk Histor is gestart met Geef kleur aan jouw verhaal, een social-first campagne waarin persoonlijkheid en verhalen worden vertaald naar een eigen verfkleur.

PostNL en SuperRebel zetten klachten om in complimenten

20-10-2025 | 15:41:00
PostNL werkt met SuperRebel aan een social-aanpak die klachten omzet in waardering.

Tijjani Reijnders wordt gezicht van Rexona in Nederland

16-10-2025 | 17:53:00
Rexona kondigt een samenwerking aan met profvoetballer Tijjani Reijnders, middenvelder van het Nederlands Elftal en Manchester City.
 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Blue Band en De Ruijter lanceren TikTok-serie

03-11-2025 | 15:28:00
Blue Band en De Ruijter slaan de handen ineen voor een gezamenlijke social-first campagne: Het Lekkerste Stel van Nederland.

Roorda ontwikkelt campagne Handig, van de Belastingdienst

03-11-2025 | 15:14:00
De Belastingdienst start een campagne waarin vragen en twijfels van burgers en ondernemers centraal staan.

Aidem agency creëert socialserie voor ICI PARIS XL

03-11-2025 | 14:48:00
Met het format wil het merk de wereld van beauty en lifestyle dichter bij de belevingswereld van Gen Z en jonge Millennials brengen.

Genomineerden Gouden Loeki Q3 zijn bekend

03-11-2025 | 10:27:00
Kruidvat is twee keer genomineerd met campagnes rond duurzaamheid en beauty. Ook de commercial van de Politie en Omroep MAX springt in het oog

Intertoys viert Sinterklaas met grote speelgoedavonturen

03-11-2025 | 10:17:00
De commercial en de socialcampagne zijn ontwikkeld met socialmedia-agency Modern Citizens en digital activatiebureau Engaged.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.