[Interview] Sjef Kerkhofs: Positive behoort tot die kleine groep geslaagde fusies

Positive is een digitaal bureau dat onderdeel is van Candid en is een jaar geleden ontstaan dankzij een fusie van Daily Dialogues en Havana Harbor. We spreken Sjef Kerkhofs, Managing Director bij Positive.

We zijn inmiddels een jaar sinds de fusie. Wat hebben jullie het afgelopen jaar bereikt als fusiebedrijf?

Het fuseren van twee bedrijven is geen walk in the park. Niet voor niks blijkt uit onderzoek van McKinsey dat 70 tot 90 procent van de fusies falen. Meestal door communicatieproblemen of onrealistische verwachtingen. Juist daarmee zijn we vanaf de eerste dag aan de slag gegaan. Buiten dat, zijn we erin geslaagd om binnen drie maanden na de fusie weer op onze oude pre-fusie ratio’s te zitten qua winstgevendheid. We hebben vooral bereikt dat we tot die 10 tot 30 procent geslaagde fusies mogen rekenen. Dit zowel financieel als qua cultuur en DNA. Dat is echt een genot om te zien als Maniging Director.

Welke bedrijfsstrategie hebben jullie ingezet?

Positive positioneert zich als digital first brand builder. We bedenken je merkverhaal niet, daar zijn andere bureaus veel beter in, maar pakken het wel graag op wanneer het big idea geformuleerd is. Laat het maar aan ons over om je merkidee uit te werken tot concrete campagne- en contentconcepten en de productie daarvan zodat je het hele jaar door content hebt voor je marketingcommunicatie. Zowel owned als paid. We bouwen dus letterlijk aan je merk en dat doen we vanuit een digital-first gedachtegoed.

Waar ben je trots op?

Het meest trots ben ik op ons team. Het Positive-team, dat ons als directie en management het vertrouwen en de tijd heeft gegund om twee agencies met een eigen cultuur en werkwijze te fuseren tot een succesvol nieuw bureau. We zijn uiteraard niet klaar, dat ben je nooit, maar ik en enorm trots op waar we nu na 1 jaar staan. En dat resulteert ook nog eens in een heel sterke performance, hoge klanttevredenheid en schitterend klantportfolio.

Je benoemde eerder dit jaar dat digital first betekent dat digitale media het startpunt zijn voor de strategie, in plaats van traditionele media zoals tv of print. Hoe gaan klanten en jullie er nu een jaar na de fusie mee om?

Dat klopt, en dat is sinds het eerdere interview nog in een stroomversnelling terecht gekomen. Wij zijn, met onze digital first productiefocus, een van de partijen die daarvan profiteren. Digital-first marketing vereist een andere type productie dan traditionele campagnes, en daar zijn wij uitstekend op ingericht.

In jullie benadering richten jullie je sterk op onlinevideo. Wat zijn daar de laatste ontwikkelingen?

Video (of beter gezegd motion) is de basis van ons werk. Steeds vaker komt dat in de vorm van short form video. Alle grote tech-giganten hebben zich in 2023 versneld op dit type korte vertical video’s gericht. TikTok voorop natuurlijk, maar ook bij Instagram (reels) en YouTube (shorts) krijgt short form video een steeds nadrukkelijkere en centralere rol binnen de apps. Wij focussen onze productie dus steeds meer op dit type video.

Hoe gaan jullie om met technologische ontwikkelingen als AI om?

We omarmen het volledig. We zetten AI al veelvuldig in, als het toegevoegde waarde heeft. Voor social copy bijvoorbeeld, of advertentieteksten. Maar ook voor beeldmateriaal, wanneer stockbeeld niet voldoet en/of het budget geen custom materialen of shoot toestaat. Dan is AI een geweldige oplossing. Zo hebben we bijvoorbeeld een klant die actief is in meer dan 40 landen en in de campagnes graag lokaal beeld gebruikt. Er is geen budget om in 40 landen beeld te schieten en dus gebruiken we AI voor het genereren van lokaal aangepast beeld. Verandering is de enige constante gaat in ons vakgebied uiteraard vrij letterlijk op. Elke dag verandert er wel iets. Ons voortbestaan hangt grotendeels af van onze wendbaarheid om nieuwe technologieën te omarmen en toe te passen.

Welke klanten hebben jullie het afgelopen jaar weten binnen te halen?

We hebben een aantal mooie nieuwe klanten mogen verwelkomen. Bijvoorbeeld Vrienden van de Binnenvaart, waar ook Marketingreport nog over geschreven heeft. En AGU, een mooie Nederlands merk met internationale ambities. En laten we Rotterdam Centraal Station niet vergeten, waar we samen met onze Candid collega’s van Coopr aan werken. Of Dynamo Retail, waar we samen optrekken met de Candid collega’s van M2OC. Te veel om op te noemen eigenlijk. Maar, ik ben minimaal net zo te spreken over de werkzaamheden en nieuwe projecten bij onze nieuwe klanten. In de agency-wereld ligt de focbolus vaak op pitches en new business, dat is bij Positive anders. Onze focus ligt in eerste instantie altijd op het meegroeien met onze bestaande klanten.

Wat zijn jullie (internationale) plannen voor 2024 en daarna?

2023 en 2024 staan voor ons in het teken van onze positie in Nederland versterken. We richten ons daarbij op kleine specialistische (boutique) bureaus om over te nemen, die direct een heel specifieke meerwaarde hebben voor ons bureau en onze klanten. Voorbeeld daarvan is de recentelijke samenwerking met SessionOne, ook hier op Marketingreport beschreven. We zijn van plan in 2023-2024 nog minimaal 3 van dergelijke aanvullingen op ons bureau te doen. Vanaf 2025 gaat onze blik op het uitbouwen van een Europees agency netwerk. Daarbij willen we de cultuur en het DNA van Positive in Europa gaan verspreiden. Wellicht dat we, gezien ons moederbedrijf Positive UK vanuit Londen actief is, de stap naar de Engelse markt al wel wat eerder maken.

www.positivedigital.com

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

Positive, DUNKD en Creature London gaan verder als Modern Citizens

26-09-2024 | 10:11:00
Dit bureau richt zich op de behoeften van moderne merken. In Nederland neemt Robbert Gangadin de rol van Managing Director op zich.

Positive Digital rondt voorjaars- en zomercampagne voor Makro af

06-09-2024 | 13:43:00
Positive Digital heeft de voorjaars- en zomercampagnes voor Makro afgerond, gericht op het brede productassortiment van de groothandel.

PUM lanceert merkcampagne in samenwerking met Positive

21-08-2024 | 15:04:00
Positive is verantwoordelijk voor de strategie, planning en mediainkoop, met een sterke focus op online prestaties.

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Social Media Agent

01-08-2024 | 09:50:00
Positive Digital is per direct op zoek naar Social media agent avond/weekend (flexibel 8 - 16u/wk) - Parttime

[Vacatures] Positive Digital zoekt een Content & Project manager

28-06-2024 | 08:45:00
Positive Digital is per direct op zoek naar een Content & Project manager -Full-time .Rotterdam
 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.