[Interview] Lucas Nutbey (DEPT): Wij geloven in de krachtige synergie tussen technologie en marketing

Lucas Nutbey is Director of Strategy bij DEPT. Wij spreken hem.

Waarom DEPT?

We geloven in de krachtige synergie tussen technologie en marketing. Onze Depsters zijn daarom ook evenredig verdeeld over deze disciplines. Door dit evenwicht kunnen we over de gehele customer journey holistische, effectieve oplossingen maken voor de digitale uitdagingen van vandaag en morgen. Van de nieuwste ontwikkelingen in AI tot creatieve en datagedreven marketingcampagnes; we brengen deze werelden bij DEPT samen om merken te helpen voorop te blijven lopen in een constant veranderend digitaal landschap.

Het is 2024, is digitalisering af?

Digitalisering is nog lang niet voltooid, als dit überhaupt al mogelijk is. De afgelopen jaren hebben een enorme transformatie laten zien, zoals de verschuiving van lineaire tv naar on-demand streamingsdiensten en de ontwikkeling waar offline winkels webshops kregen en uiteindelijk ruimte werd gemaakt voor invloedrijke marketplaces zoals bol.com en Amazon.

Maar ook socialmediaplatforms, oorspronkelijk bedoeld voor connectie, zijn veranderd in commerceplatforms die de vraag naar content exponentieel hebben vergroot. Waar je vroeger lid werd van Facebook en Hyves om gezellig te kletsen en dansende bananen te sturen, is het nu een plek waar merken volop aanwezig zijn en zichzelf, samen met gebruikers, in de schijnwerpers zetten met opvallende video's, relevante memes en andere onderscheidende content.

Wat kunnen we dit jaar nog meer verwachten?

Het digitale landschap blijft in beweging. Als merken denken dat marketplaces het eindstation zijn en de huidige aanpak op social media effectief blijft, hebben ze het mis. Social platforms ontwikkelen features waarmee merken niet alleen producten kunnen ontdekken en vergelijken, maar ook direct via socials kunnen verkopen. 

TikTok is hier al mee begonnen. Worden marketplaces nu vervangen door socialmediaplatforms?

Grote platforms zoals Meta en Amazon hebben hun krachten al gebundeld. Deze vorm van commerce vraagt om nog veel meer content. Je wilt als merk namelijk aanwezig zijn op alle platforms waar je doelgroep zich bevindt, en ieder platform vereist een eigen aanpak, tone of voice en contenttype. 

Tijd om op te schalen dus. Eén tv-commercial die je naar verschillende kanalen vertaalt, volstaat niet meer. Je kunt ervoor kiezen anderen jouw content te laten maken door bijvoorbeeld samen te werken met creators. Maar zelfs dat is waarschijnlijk niet genoeg. De contentbehoefte is zo groot dat deze niet bij te benen is op de manier waarop marketeers nu werken.

Daarnaast zien we de opkomst van AI-interfaces zoals recentelijk Rabit R1 en andere Large Action Models die niet alleen antwoord geven op vragen, maar ook aan behoeften voldoen. Stel, je hebt zin om te shoppen en zoekt een sportschoen van merk X, model Y, in de kleur blauw, maat 42, voor maximaal 100 euro. Je vertelt dit aan je AI-interface, die het hele internet doorzoekt om jou verschillende opties te geven.

Maar ook minder spannende taken, zoals een taxi boeken of nieuwe vaatwasblokjes scoren, kun je met een paar prompts uitbesteden aan je AI-interface. De contentbehoefte voor deze twee zoekopdrachten verschilt. Bij fun shoppen is er meer content nodig waar de consument in wil verdwalen, vergelijken en geïnspireerd raken. Voor de alledaagse opdrachten in huis een stuk minder. 

Feit blijft dat de contentbehoefte door deze ontwikkeling nog verder toeneemt en dat je als merk nog harder je best moet doen om top-of-mind te blijven.

Klinkt overweldigend, hoe kan een merk hierin mee?

Laat je vooral niet overweldigen. Hoewel wordt gezegd dat de veranderingen met de snelheid van het licht gaan, valt dat in de praktijk wel mee. Vaak zoomen we in op de uitzonderingen aan de randen van de werkpraktijk. Is TikTok het nieuwe Google? Dat valt mee. Gen Z gebruikt voornamelijk nog steeds Google, maar dan naast andere kanalen zoals social media en Temu. 

De uitdaging van 2024 is om in te spelen op de klantbehoefte om alles voorgeschoteld te krijgen wanneer zij dat willen, op de kanalen die zij gebruiken. Om relevant te blijven, moet je naast kwaliteit ook gewoon heel veel kwantiteit leveren. Dus niet alleen goed, maar ook veel. Merken moeten op zoek naar de perfecte balans tussen creativiteit, data en tech. Uiteindelijk is er voor alles een oplossing te bedenken.

Wat betekent dit voor merkdenken?

Het loslaten van traditionele werk- en denkwijzen is cruciaal. Zoek die samenwerking met content creators op. En als samenwerken met grote creators niet voldoende is, vraag dan je eigen klanten om content voor je te maken en beloon ze hiervoor. Het klinkt nu misschien nog spannend, maar met een stevig merkfundament en de juiste aanpak kan er eigenlijk weinig fout gaan met User Generated Content (UGC). Om echt te kunnen schalen moet je als merk ook durven loslaten.

Maar boven alles: wees niet bang om data en tech in te zetten voor jouw merk. De combinatie van creativiteit, data en tech toepassen op een schaal die past bij deze tijd is precies waar wij als DEPT merken graag bij helpen.

www.deptagency.com/nl-nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

DEPT en Univé lanceren Pas-op-Pop campagne in woonwijken

10-09-2025 | 09:07:00
Het gaat om Pas-op-Poppen die weggebruikers aansporen hun snelheid te verlagen waar kinderen buitenspelen

DEPT en Mammut lanceren campagne Mountainwear Rescue

09-09-2025 | 15:06:59
De campagne borduurt voort op de eerdere actie Not a Streetwear Brand, waarin Mammut zich afzette tegen concurrenten die hun outdoorproducten inzetten als mode-item binnen de gorpcore-trend.

Lufthansa breidt samenwerking met DEPT verder uit

03-09-2025 | 13:57:00
DEPT is aangesteld als digitaal lead agency voor Miles & More, het loyaliteitsprogramma van Lufthansa Group.

Lucas Nutbey: Digitale transformatie versnelt in EMEA

28-08-2025 | 12:50:00
Lucas Nutbey is senior strateeg bij DEPT, een van ’s werelds snelstgroeiende digitale bureaus. Daar helpt hij de digitale-first filosofie van DEPT

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARA Creative Agency ontwikkelt campagne Sok je mee

22-09-2025 | 15:54:22
Op Wereld Alzheimer Dag presenteert Team Alzheimer de campagne Sok je mee. Doel is zoveel mogelijk Alzheimer Socks te verkopen

Hart voor de Zaak ontwikkelt actie Week van de Stamceldonor

22-09-2025 | 13:49:52
De Week van de Stamceldonor is gestart met een koffiebekeractie op vijf treinstations en de Universiteit van Amsterdam.

Roorda ontwikkelt campagne rond intellectueel eigendom

22-09-2025 | 12:08:23
Vijf publieke organisaties uit België en Nederland zijn gestart met een campagne die ondernemers bewust maakt van de waarde van intellectueel eigendom.

The Family en Chiesi lanceren campagne Het geluid van COPD

22-09-2025 | 09:40:00
Met een publiekscampagne willen The Family en Chiesi duidelijk maken wat de impact is van de longziekte COPD.

Ster bundelt eerste kerstcommercials in speciale première

22-09-2025 | 09:03:00
Met de Kerstreclame Première wil Ster een feestelijk startpunt creëren voor de kerstcampagneperiode.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Bas Vlugt

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.