
Strategische denkkracht en Twentse daadkracht
[Interview] Daniël Spaan (Kemari Digital)
Daniël Spaan is sinds augustus 2024 directeur van het strategisch creatief bureau Kemari Digital. We spreken hem over onder meer hoe Kemari Digital zich onderscheidt, toekomstplannen, 2024 én 2025.
Kemari Digital profileert zich als strategisch creatief bureau. Wat betekent dat concreet?
Wij verbinden data, strategie en creativiteit in één vloeiend proces. Waar veel bureaus zich focussen op óf creatieve concepten zonder strategisch fundament, óf strategische plannen die in een la verdwijnen, kiezen wij een andere weg.
Onze aanpak is vooral methodisch: we beginnen met een gedegen marktanalyse en het verkrijgen van de vereiste data-inzichten, ontwikkelen op basis van verkregen inzichten een onderscheidende merkstrategie, en vertalen die vervolgens naar creatieve concepten die daadwerkelijk resoneren met de doelgroep. Het eindigt voor ons daarmee niet bij het maken van mooie dingen of juist droge weinig concrete adviezen; wij willen ervoor zorgen dat merken daadwerkelijk in beweging komen, onder de aandacht komen bij de specifieke doelgroep en aanzetten tot wenselijk gedrag door gerichte op maat gesneden activatie.
Hoe bouw je een merk vanuit het fundament?
We hanteren een nuchtere maar effectieve methode. Data vormt het startpunt, we analyseren marktkansen op basis van cijfers, niet op gevoel. Daarnaast brengen we het fundament in kaart; positionering, propositie en merkwaarden waarmee het fundament ontstaat waarmee een merk gebouwd kan worden.
Deze elementen samen vertalen we naar een scherpe merkstrategie die glashelder maakt waar een merk voor staat en bovenal welke kansen wij zien voor het merk. De visuele identiteit en communicatie die hieruit volgt is niet alleen goed strategisch onderbouwd maar ook onderscheidend.
De werkelijke impact maken we vervolgens in de activatiefase. Met datagedreven campagnes zorgen we voor zichtbaarheid én meetbare resultaten.
Wat typeert jullie klanten?
Van klein tot groot MKB, van corporate tot start-up en semi-overheid: onze klanten delen de ambitie om echt onderscheidend te zijn in hun markt. Dat onze klanten begrijpen dat dit tijd vergt blijkt uit het feit dat we vooral werken in partnerships van minimaal twaalf maanden.
Hoe onderscheidt Kemari zich in de markt?
Kemari onderscheidt zich in de markt door een unieke combinatie van datagedreven inzichten en vooruitstrevend digital design. Onze eigenzinnige benadering stelt ons in staat om merken uit te dagen en voor te bereiden op toekomstige ontwikkelingen, zonder daarbij compromissen te sluiten op kwaliteit.
Onze methodiek is gestructureerd rond een bewezen zescyclisch model dat bestaat uit:
- Grondige data-analyse als fundament
- Strategische visievorming
- Conceptontwikkeling
- Gedetailleerde uitwerking
- Doelgerichte activatie
- Continue optimalisatie
Deze methodiek stelt ons in staat om klantrelaties organisch te laten groeien, beginnend met een strategische sessie waarin we het vertrouwen leggen voor een duurzame samenwerking. Dit evolueert veelal op natuurlijke wijze naar een structureel partnership waarin we continu waarde toevoegen, exact zoals in de initiële strategiefase gedefinieerd.
Wat Kemari werkelijk uniek maakt is de combinatie van:
- Een vooruitstrevende design-gedreven aanpak
- Data als basis voor alle beslissingen
- Een verfrissend eerlijke benadering die merken werkelijk vooruit helpt
- Een methodiek die strategie direct verbindt met concrete resultaten
Jullie opereren vanuit Enschede. Wat betekent dat voor klanten?
Onze landelijke positie zie ik als een kracht. De bureaudichtheid is hier simpelweg niet al te groot. Dat terwijl de kwaliteit van de dienstverlening zich tenminste kan meten met de output in andere delen van het land en meer specifiek de Randstad. Juist daar kunnen wij het verschil maken. We combineren Randstad-ervaring met Twentse daadkracht: geen eindeloze vergaderingen, maar concrete resultaten.
Met digitaal werken als norm is fysieke afstand irrelevant geworden. We leveren high-end kwaliteit met Twentse betrouwbaarheid, vaak tegen een competitief tarief. De cost of living is hier simpelweg beter, ik besef overigens dat ik nu wel heel erg spreek voor Marketing Oost ;-).
Er zijn plannen voor uitbreiding naar de Randstad?
De Randstad is zeker interessant, maar er zijn meer delen van het land die we in overweging nemen. We onderzoeken weloverwogen de mogelijkheden voor een of meer strategische locatie(s) die onze landelijke positie verder versterken. Vooral voor het groot MKB en corporate segment is fysieke aanwezigheid in andere delen van het land een waardevolle toevoeging. Ons creatieve hart blijft echter in Enschede - daar ligt ons dna en onze onderscheidende kracht.
Wat betekent het vertrek van de oprichtende aandeelhouders?
Het vertrek van Rajiv van Wijk en Thijs Mensink markeert het begin van een nieuwe groeifase voor Kemari. Hun bijdrage aan het fundament van ons bureau is waardevol geweest, en daarop bouwen we nu verder. Met het huidige team tillen we onze dienstverlening naar een hoger niveau, met een nog scherpere focus op datagedreven strategische creativiteit.
De koers is helder: we versterken onze beproefde methodiek en cultuur met vernieuwde energie en ambitie. Voor onze klanten betekent dit vooral een intensivering van onze dienstverlening, met nog meer focus op meetbare impact en proactieve advisering. Ons team is sterker dan ooit en klaar om meer waarde toe te voegen dan voorheen.
Hoe kijk je terug op 2024?
2024 was een jaar van betekenisvolle transformatie, zowel voor Kemari als organisatie als voor mij persoonlijk. Deze periode van verandering vroeg om een heldere heroriëntatie en het aanbrengen van nieuwe focus. Het resultaat is een sterker en stabieler fundament. We zijn Kemari's propositie verder aan het aanscherpen en de organisatie aan het optimaliseren. Hiermee wordt strategisch gewerkt aan een solide basis voor onze groeiambities in 2025.
Wat brengt 2025?
In 2025 realiseren we de volgende fase van Kemari: een toonaangevend datagedreven creatief digitaal bureau met sterke Twentse roots. We zetten vol in op groei, zowel regionaal als landelijk, gedragen door gerichte investeringen in talent en technologie.
Onze focus ligt op het verder verfijnen van onze datagedreven aanpak, voortbouwend op onze kernwaarden: strategische denkkracht, meetbare creativiteit en Twentse daadkracht. 2025 wordt het jaar waarin deze unieke combinatie een nieuwe standaard zet in de creatieve industrie.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Gepubliceerd door: David de Jong