[Interview] Carien de Bas: Het succes van een merk ligt in het kennen van je kracht en vasthouden aan consistentie

Carien de Bas is een zelfstandige merkstrateeg. Zij is ook juryvoorzitter B2E, B2C & B2E van de Content Marketing Awards 2024. Marketing Report spreekt haar.

Kun jij jouw bedrijf introduceren?

Met mijn bedrijf richt ik mij specifiek op het versterken van de merkpositionering door middel van een doordacht partnership en/of partnershipmodel. Vaak beschikken bedrijven of merken over de nodige kennis en vaardigheden, maar hebben ze onvoldoende en/of expertise in huis om een effectieve én breed gedragen partnershipstrategie te ontwikkelen. Met mijn Partnership Programma zorg ik voor een strategische kwaliteitsslag op bestaande plannen en een versnelling in het proces met als doel het merk verder te laten groeien. Mijn visie daarbij is ‘blijf trouw aan je kernwaarden, zet de relevantie voor je doelgroep centraal en zorg voor een onuitwisbare indruk met een onderscheidende positie in de markt’.

Wie is de doelgroep van jouw bedrijf?

Dit zijn met name merken en organisaties die net die laatste stap nodig hebben om tot een strategisch en effectief groeiplan te komen. Veel merken werken met verschillende partnerships, maar vragen zich af of dit de juiste zijn en of ze voldoende waarde creëren. Soms zijn partnerships aangegaan op basis van historische relaties of persoonlijke voorkeuren, die mogelijk niet goed aansluiten bij de merkwaarden of onvoldoende bijdragen aan de versterking van markten en doelgroepen. In deze trajecten werk ik voornamelijk samen met CEO’s, CMO’s, marketingmanagers en partnershipsmanagers. Samen met het bedrijf kijk ik naar de behoefte en ambitie, en begeleid ik hen stap voor stap bij het ontwikkelen van een groeiplan voor het merk. Door het team actief te betrekken in dit proces, ontstaat er een breed gedragen strategisch plan dat direct door het team kan worden uitgerold.

Wat kan jouw bedrijf wat andere bedrijven niet kunnen?

Het succes van een merk ligt in het kennen van je eigen kracht, het maken van duidelijke keuzes en het vasthouden aan die koers. Ik begrijp als geen ander hoe uitdagend het kan zijn om een krachtig, impactvol en geïntegreerd marketingplan te ontwikkelen. Met meer dan 23 jaar ervaring in marketing, CSR en corporate communicatie heb ik voor gerenommeerde merken gewerkt. In de laatste fase van mijn carrière, bij FrieslandCampina, heb ik mij verder gespecialiseerd in partnershipmanagement met als doel merkgroei, on der andere door de herpositionering van Campina. Ik ben overtuigd van de kracht van verbinding. Elkaar opzoeken, kennis delen en zo nieuwe energie creëren. Voor merken geldt dit ook; door de verbinding op te zoeken kan je elkaars kennis en kunde vergroten, elkaars markten en klanten uitbreiden en samen nog meer impact creëren.

Wat worden in de komende 12 maanden de grootste uitdagingen voor merken en marketeers?

Tijd en mankracht. Marketeers vervullen een cruciale rol als verbinders binnen de organisatie en naar de buitenwereld toe. Zij dragen de verantwoordelijkheid om het bestaansrecht van de organisatie te verankeren in de markt en zo zowel het merk als de organisatie te laten groeien. Hiervoor zijn diverse vaardigheden essentieel zoals creativiteit, psychologie, data-analyse, wetenschap, strategie, technologie, social media, AI, branding, customer experience, innovatie en productontwikkeling.

Door een gebrek aan focus en een chronisch tekort aan mankracht, zie ik dat veel marketeers worden overvraagd. Ze moeten constant meerdere ballen in de lucht houden, waardoor ze niet altijd kunnen focussen op de gebieden waar ze echt impact kunnen maken - zowel persoonlijk als met het merk. De uitdaging (en vaak ook de oplossing) ligt mijns inziens in het teruggaan naar de kern en het durven vereenvoudigen. Want het succes van een merk ligt ik het kennen van je kracht, het maken van bewuste keuzes en vasthouden aan consistentie. Vereenvoudiging brengt uiteindelijk de juiste energie en groei met zich mee.

Wat moeten marketeers doen om in 2025 succesvol te blijven in wat ze doen?

Ik zou graag willen adviseren om in eerste instantie te kijken naar waar je eigen kracht ligt. Stel jezelf de vraag: waar krijg ik energie van? Doe zelfonderzoek; neem de tijd om te reflecteren waar je goed in bent en vraag je omgeving om feedback. Kijk vervolgens welke vaardigheden je nog wilt ontwikkelen en ga actief op zoek naar de vraagstukken of baan op die daarbij aansluiten. Dit zal zorgen voor een persoonlijke en professionele groei die niet alleen jou, maar ook het bedrijf en het merk de juiste boost zal geven! Verder brengen mijns inziens een paar essentiële capaciteiten je als marketeer steeds verder: interesse; je willen blijven verdiepen (doelgroep, merk en markt) én willen blijven leren (evolueren), empathisch vermogen en een verbindende houding. Dit zal je als marketeer helpen om relevant te blijven en impact te maken in een snel veranderend vakgebied.

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen in het contentmarketingvak?

Zonder twijfel is dit de opkomst van AI. Het is interessant om te zien dat veel marketeers nog zoekende zijn in hoe ze AI effectief kunnen integreren. Er is nog een stap te zetten in de kennis en toepasbaarheid van AI binnen marketing. Misschien komt dit deels doordat er nog een tekort is aan concrete, overtuigende voorbeelden van hoe AI daadwerkelijk marketingstrategieën heeft verbeterd. Mooie kansen voor bureaus om zich op dit vlak te onderscheiden en van toegevoegde waarde te zijn. Bureaus kunnen bijdragen door AI-kennis te vergroten, marketeers te helpen met risico- en kansenanalyses, strategisch AI-advies te geven, ook op gebied van technologie en implementatie voor contentoptimalisatie. Breng de juiste expertise naar de marketeers - als de generalisten - leidt ze op en neem ze mee in dit optimalisatieproces.

Op welke vraag is contentmarketing het beste antwoord?

Welke strategie zorgt ervoor dat je merk zich onderscheidt als een expert of autoriteit, klantrelaties versterkt, en zowel aandacht als loyaliteit van je doelgroep wint door het consistent leveren van waardevolle en relevante informatie?

Kan contentmarketing worden ingezet voor ieder merk?

Ja zeker; van klein tot groot, in B2B, B2C en B2E markten en in alle sectoren. Wel is het belangrijk te beseffen dat contentmarketing geen doel op zich is. Ook hierbij zal je moeten starten bij een sterke positionering en de verdieping op je doelgroep; waar liggen hun behoeften en interesses? Wat zijn hun uitdagingen, wat houdt hun bezig en waar bevinden zij zich? De ‘sweet spot’ ligt precies daar waar deze twee gebieden - positionering en doelgroep – elkaar raken. Hier ligt de sleutel tot succes. Zelfs de meest aantrekkelijke en impactvolle content heeft geen waarde als het niet bijdraagt aan het versterken van je merk

Lees hier alles over de Content Marketing Awards 2024 en hoe cases in te sturen

www.contentmarketingawards.nl

www.cariendebas.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:  

Gepubliceerd door: Daan Dekkers

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.