ICMA - Libelle's Hart voor jou-editie

Influencer & Content Marketing Awards 2025

Naam Case: Hart voor jou-editie van Libelle  | Inzender: DPG Media | Categorie: Print Magazine

Kunnen jullie Libelle introduceren?

Libelle is het grootste multimediale vrouwenmerk binnen DPG Media, met een maandbereik van 3,8 miljoen. Dit iconische merk inspireert generaties vrouwen en biedt herkenbare en praktische content op het gebied van lifestyle, gezondheid, culinair en persoonlijke verhalen.

Libelle is meer dan een magazine; het is een vertrouwde vriendin met een sterke community van trouwe lezers en miljoenen volgers online en op sociale media. Dankzij diepgaande, persoonsgerichte content creëert Libelle een unieke verbinding die vrouwen inspireert en ondersteunt in hun dagelijks leven. Libelle; Leef leuker!

Bij DPG Media staat Libelle symbool voor hoe magazines communities kunnen bouwen en impact maken. Het merk bewijst de kracht van verhalen die verbinden, inspireren en een blijvend verschil maken in het moderne medialandschap.

Hoe heet de case?

De ‘Hart voor jou’-editie van Libelle is een samenwerking met cardiologen met een sterke maatschappelijke boodschap en een mooie redactionele mix van long reads, persoonlijke verhalen, preventietips en een krachtige multimediale campagne. Impactvol en verbindend: een uniek voorbeeld van print op zijn best.

Wie was de opdrachtgever?

De redactie van Libelle maakt, uiteraard in opdracht van de uitgeverij DPG Media, een weekblad.

De briefing en de doelstellingen

Doelstellingen:

Impact vergroten: Het themanummer moest niet alleen relevant zijn, maar ook een emotionele snaar raken en bewustwording creëren over het belang van hartgezondheid bij vrouwen.
Zichtbaarheid van Libelle versterken: Door een maatschappelijk relevant onderwerp te belichten met een speciale editie en een multimediale aanpak, bevestigt Libelle haar positie als toonaangevend en maatschappelijk relevant vrouwenmerk.
Autoriteit versterken: Door het vrouwenhart als onderwerp centraal te stellen, wilde Libelle haar reputatie als een vertrouwde bron van diepgaande, relevante en waardevolle content voor haar doelgroep versterken.
Het resultaat is een themanummer dat viering en bewustwording van vrouwengezondheid combineert en deze in een doordachte mix afstemt op de leefwereld en behoeften van vrouwen in de leeftijdsgroep 45-60 jaar. De maatschappelijk relevantie is tijdloos en daardoor is de timing om deze editie te publiceren in de Valentijnsperiode goed doordacht zodat er een logische en inspirerende connectie kan worden gemaakt met thema’s rond hart en de liefde

Inzichten en strategie

Hart- en vaatziekten zijn doodsoorzaak nummer één bij vrouwen. Omdat hartklachten zich bij vrouwen anders openbaren dan bij mannen worden deze vaak niet op tijd herkend. Noch door vrouwen zelf, noch door zorgverleners. Bewustwording hiervan is dus zeer relevant. Daarom maakten we, speciaal voor Valentijnsdag 2024, een spraakmakende Libelle, geheel in het teken van het vrouwenhart. Deze bijzondere ‘Hart voor jou’-editie is tot stand gekomen door een intensieve, unieke samenwerking tussen Libelle-redactie en vier vooraanstaande cardiologen: Suzette Elias (Radboudumc, Tilburg), Chahinda Ghossein (ErasmusMC, Rotterdam), Martijn Meuwissen (Amphia, Breda) en Marieke Ludwig (Ludwig Kliniek, Bedum, provincie Groningen).

De case

Van co-creatie naar krachtige content
Bij de totstandkoming van deze 196 pagina’s tellende editie waren de vier cardiologen actief betrokken als gasthoofdredacteur. Ze brachten hun kennis mee, kwamen met urgente onderwerpen en leverden input op artikelen, o.a. over de symptomen van een hartinfarct bij vrouwen, de risicofactoren, de rol van een second opinion en laagdrempelige preventietips. Ook dachten ze mee over hoe belangrijke medisch wetenschappelijke informatie inzichtelijk kon worden gemaakt voor Libelle’s brede lezerspubliek (3,8 miljoen vrouwen van jong tot oud).

Naast de diverse inhoudelijke medische artikelen omvatte de special ook human interest verhalen over vrouwelijke hartpatiënten, hulpverleners en indrukwekkende (liefdes)verhalen. De speciale editie sluit naadloos aan bij het DNA van Libelle: relevantie, herkenbaarheid en positiviteit. Om de cirkel helemaal rond te maken had de culinaire productie een hartvriendelijke invalshoek en zat er een checklist in dit nummer waarmee vrouwen zich beter kunnen voorbereiden op een (huis)artsconsult.

Impactvolle lancering
Op 12 februari, aan de vooravond van Valentijnsdag, kookte sterrenchef Emiel Kwekkeboom een ‘hartendiner’ en overhandigde hoofdredacteur Hilmar Mulder het eerste exemplaar aan de cardiologen en actrice/cabaretiere Nienke Plas. Haar openhartige interview over haar dochtertje met een aangeboren hartafwijking vormde een ontroerend hoogtepunt in het blad én kreeg aandacht via onder andere social media kanalen. De YouTube-video met Nienke werd meer dan 45.000 keer bekeken; speciale hart-video’s met de cardiologen leverden eveneens duizenden views en waardevolle interactie op.

Deze vrouwenhart-uitgave is hét beste printmagazine van het jaar. Met deze vernieuwende samenwerking maakt Libelle impact en redt levens. Door de redactie en medische experts gelijkwaardig samen te laten werken, kreeg het onderwerp de verdieping die het verdient én de mediakracht om werkelijk het verschil te maken. Een zeldzame long read voor print, een moderne multimediale campagne, en een beweging op social media die tot op de dag van vandaag doorrolt. Bijkomend voordeel: een nieuwe commerciële samenwerking in de tweede helft van 2025 met de Hartstichting die zag dat Libelle het hart op de goede plek heeft zitten.

En dat maakt de vrouwenhart-Libelle het beste print magazine van het jaar: vernieuwend, impactvol, verbindend en vooral: van levensbelang voor alle Nederlandse vrouwen.

www.libelle.nl

www.dpgmedia.nl

 

De Influencer & Content Marketing Awards 2025 worden mede mogelijk gemaakt door Influentials

Influentials is hét techplatform dat merken en creators samenbrengt om authentieke content op schaal te realiseren. Met een internationaal netwerk van ruim 11.000 creators helpen we merken als Zwitsal, Samsung en McDonald’s om de kracht van de creator economy te benutten. Steeds meer consumenten vertrouwen niet langer op klassieke reclame, maar op content van mensen die ze écht volgen en waarderen.

Via het Influentials platform kunnen merken en agencies samenwerken met creators die zowel User Generated Content (UGC) maken als micro-influencers die impact maken binnen hun community. | www.influentials.com

Certified Influencers | Influencerregels.com

www.icmabenelux.nl

Lees hier alles over de Influencer & Content Marketing Awards en hoe in te zenden.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ICMA 2025 - ABN AMRO | Nu voor later

30-09-2025 | 09:13:09
ABN AMRO vroeg ons om bewustwording te creëren rond de financiële opvoeding van kinderen en ouders te voorzien van praktische tips

ICMA 2025 - Vrijheid, vertrouwen & verkoop

29-09-2025 | 10:24:00
Met een mix van innovatie, duurzaamheid en herkenbare klassiekers – zoals de rookworst en de iconische tompouce – weet HEMA zich te blijven onderscheiden.

ICMA 2025 - Kraampje van Koophandel

25-09-2025 | 10:26:00
Een van de grootste uitdagingen voor KVK is het versterken van de maatschappelijke waarde van het merk.

ICMA 2025 - Lebara

25-09-2025 | 10:16:00
Na het succes in 2024, waarin Lebara uitgroeide tot de grootste telco op TikTok. We kregen de opdracht om dit succes verder te brengen.

ICMA 2025 - Moderne relaties

24-09-2025 | 08:00:00
Moderne relaties maken het leven leuk, maar soms ook niet.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.