Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten

[Grow by DPG Media] Voor consumenten is prijs de belangrijkste factor bij het kiezen van FMCG-producten.

Hoe maken Nederlanders hun keuzes in de supermarkt? Waarom kiezen ze voor een bepaalde winkel of juist voor een specifiek product? En waar laten ze zich inspireren om iets nieuws aan hun boodschappenmandje toe te voegen? Deze vragen stonden centraal in ons onderzoek, uitgevoerd door Panel Inzicht in maart 2025 onder 1.000 Nederlanders van 20 tot 70 jaar.

In dit artikel van Grow van DPG Media deelt zij de drie belangrijkste inzichten uit het onderzoek en tips om in te spelen op de hogere eisen die de consument in 2025 stelt.

Gelijk benieuwd naar de inzichten uit het onderzoek? Ga naar deze pagina download de infographic direct.

1. Prijs is (nog steeds) leidend

Voor consumenten is prijs de belangrijkste factor bij het kiezen van FMCG-producten. Voor meer dan 80 procent van de consumenten zijn prijs, aanbiedingen en kortingen doorslaggevend bij hun keuze voor een winkel of product. Hierbij zijn vrouwen nog prijsgevoeliger dan mannen. Daarnaast koopt men vooral A-merkproducten van bijvoorbeeld frisdrank, koffie en wasmiddel, als ze in de aanbieding zijn.

2. Consumenten zijn trouw, maar verleidbaar

Ondanks de focus op prijs, kopen veel consumenten regelmatig dezelfde merken. Toch is het niet meer vanzelfsprekend dat consumenten trouw zijn aan één merk. Zo laten toch veel consumenten zich verleiden tot spontane aankopen: 81 procent van de consumenten neemt wel eens iets extra’s of anders mee dan ze vooraf van plan waren. Aanbiedingen zijn hierbij de grootste trigger (54 procent), gevolgd door nieuwsgierigheid naar nieuwe producten (26 procent). Jongeren zijn het meest gevoelig voor deze impulsen.

3. Inspiratie zit in print en online

84 procent van de consumenten doet zijn of haar aankopen nog altijd in de fysieke winkel. Inspiratie voor nieuwe producten, merken en gerechten haalt men voornamelijk uit (online) reclamefolders. Jongeren (20-29 jaar) doen dit het meest via social media, apps en de online content van supermarkten of merken. Meer dan twee derde (69 procent) van de Nederlanders volgt on- of offline content van retailers. Denk hierbij aan magazines, apps, websites of pagina’s op sociale media.

Conclusie: verleid de prijsbewuste consument op het juiste moment

Voor adverteerders in de FMCG-sector ligt er in 2025 een duidelijke uitdaging en kans. Consumenten zijn prijsbewust, maar nog altijd te verleiden. Ze laten zich inspireren via (online) reclamefolders en social media en maken hun keuzes uiteindelijk vaak in de winkel.

Hoe speel je hier als adverteerder op in?

  • Speel in op prijsbewustzijn, bijvoorbeeld met actiematige campagnes, tijdelijke aanbiedingen of slimme bundels die direct waarde bieden.
  • Zorg voor omnichannel zichtbaarheid: combineer traditionele kanalen zoals folders met digitale platforms en social media, zodat je merk top-of-mind blijft in elke fase van de klantreis.
  • Verleid tijdens de oriëntatie door aanwezig te zijn op momenten waarop consumenten openstaan voor impulsaankopen, zowel offline, online (via (online) reclamefolders, social media en apps) als instore (met opvallende activaties en promoties). Richt je daarbij op de category entry points: de momenten of situaties waarin consumenten jouw productcategorie overwegen.

Ben je benieuwd naar meer inzichten over het gedrag van FMCG-consumenten in 2025? Download de infographic op deze pagina.

Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling inzien? Neem dan contact op met [email protected].

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

Zo wordt jouw merk thuis het onderwerp van gesprek

01-10-2025 | 12:03:00
In dit artikel van DPG Grow neemt Marieke Wolthers je mee in de bevindingen en geeft adviezen waarmee jouw merk een plek verovert aan de keukentafel

Whazzup?! in Media #6 De folder: Stervend of juist heel relevant?

30-09-2025 | 16:32:09
In deze aflevering analyseren we de laatste onderzoeksresultaten van GfK, Spotta en NMO en bekijken we de toekomst van folders als marketinginstrument.

Whazzup?! in Media #5: YouTube op groot scherm

09-09-2025 | 17:05:00
In de nieuwste aflevering nemen René Zeedijk en Roger Verdurmen ons mee in de snel veranderende wereld van videoconsumptie en advertentiemodellen.

Context bepaalt succes: platform en omgeving maken verschil

03-09-2025 | 10:41:06
Niet alleen wat je vertelt doet ertoe, maar vooral waar en aan wie. Want de context waarin een boodschap verschijnt, bepaalt in hoge mate of deze aankomt.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Nutricia start campagne tegen dreiging ondervoeding

03-10-2025 | 11:27:00
Uit onderzoek van Markteffect blijkt dat 85 procent van de Nederlanders zich (bijna) nooit zorgen maakt om zelf risico te lopen op ondervoeding.

Bob Koigi: Merken profileren zich als wereldwijde probleemoplossers

03-10-2025 | 11:10:58
Wereldwijde uitdagingen zijn te groot voor overheden of NGO’s om alleen aan te pakken. Steeds vaker stappen grote merken in dit domein

MediaMarkt brengt "Ik ben toch niet gek!" terug

03-10-2025 | 10:21:00
De slogan, die vanaf oktober weer te zien is in alle campagnes, krijgt een eigentijdse invulling die aansluit bij de huidige tijdsgeest.

[Vacatures] Springbok zoekt een Medior Projectmanager Marketing Automation

03-10-2025 | 09:47:00
Springbok is per direct op zoek naar een Medior Projectmanager Marketing Automation - Den Bosch

[Vacatures] PINK zoekt een Senior Social Advertising Consultant

03-10-2025 | 09:12:00
PINK is per direct op zoek naar Senior Social Advertising Consultant - Groningen  •  32-40 uur
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.