
Hoe Nederland kiest, koopt en kookt: 3 inzichten
[Grow by DPG Media] Voor consumenten is prijs de belangrijkste factor bij het kiezen van FMCG-producten.
Hoe maken Nederlanders hun keuzes in de supermarkt? Waarom kiezen ze voor een bepaalde winkel of juist voor een specifiek product? En waar laten ze zich inspireren om iets nieuws aan hun boodschappenmandje toe te voegen? Deze vragen stonden centraal in ons onderzoek, uitgevoerd door Panel Inzicht in maart 2025 onder 1.000 Nederlanders van 20 tot 70 jaar.
In dit artikel van Grow van DPG Media deelt zij de drie belangrijkste inzichten uit het onderzoek en tips om in te spelen op de hogere eisen die de consument in 2025 stelt.
Gelijk benieuwd naar de inzichten uit het onderzoek? Ga naar deze pagina download de infographic direct.
1. Prijs is (nog steeds) leidend
Voor consumenten is prijs de belangrijkste factor bij het kiezen van FMCG-producten. Voor meer dan 80 procent van de consumenten zijn prijs, aanbiedingen en kortingen doorslaggevend bij hun keuze voor een winkel of product. Hierbij zijn vrouwen nog prijsgevoeliger dan mannen. Daarnaast koopt men vooral A-merkproducten van bijvoorbeeld frisdrank, koffie en wasmiddel, als ze in de aanbieding zijn.
2. Consumenten zijn trouw, maar verleidbaar
Ondanks de focus op prijs, kopen veel consumenten regelmatig dezelfde merken. Toch is het niet meer vanzelfsprekend dat consumenten trouw zijn aan één merk. Zo laten toch veel consumenten zich verleiden tot spontane aankopen: 81 procent van de consumenten neemt wel eens iets extra’s of anders mee dan ze vooraf van plan waren. Aanbiedingen zijn hierbij de grootste trigger (54 procent), gevolgd door nieuwsgierigheid naar nieuwe producten (26 procent). Jongeren zijn het meest gevoelig voor deze impulsen.
3. Inspiratie zit in print en online
84 procent van de consumenten doet zijn of haar aankopen nog altijd in de fysieke winkel. Inspiratie voor nieuwe producten, merken en gerechten haalt men voornamelijk uit (online) reclamefolders. Jongeren (20-29 jaar) doen dit het meest via social media, apps en de online content van supermarkten of merken. Meer dan twee derde (69 procent) van de Nederlanders volgt on- of offline content van retailers. Denk hierbij aan magazines, apps, websites of pagina’s op sociale media.
Conclusie: verleid de prijsbewuste consument op het juiste moment
Voor adverteerders in de FMCG-sector ligt er in 2025 een duidelijke uitdaging en kans. Consumenten zijn prijsbewust, maar nog altijd te verleiden. Ze laten zich inspireren via (online) reclamefolders en social media en maken hun keuzes uiteindelijk vaak in de winkel.
Hoe speel je hier als adverteerder op in?
- Speel in op prijsbewustzijn, bijvoorbeeld met actiematige campagnes, tijdelijke aanbiedingen of slimme bundels die direct waarde bieden.
- Zorg voor omnichannel zichtbaarheid: combineer traditionele kanalen zoals folders met digitale platforms en social media, zodat je merk top-of-mind blijft in elke fase van de klantreis.
- Verleid tijdens de oriëntatie door aanwezig te zijn op momenten waarop consumenten openstaan voor impulsaankopen, zowel offline, online (via (online) reclamefolders, social media en apps) als instore (met opvallende activaties en promoties). Richt je daarbij op de category entry points: de momenten of situaties waarin consumenten jouw productcategorie overwegen.
Ben je benieuwd naar meer inzichten over het gedrag van FMCG-consumenten in 2025? Download de infographic op deze pagina.
Wil je na het lezen van de infographic nog verdere specifieke uitsplitsingen op geslacht, leeftijd of gezinssamenstelling inzien? Neem dan contact op met b2bmarketing@dpgmedia.nl.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Waarom challenger-merken harder moeten strijden om aandacht
Zwitsal inspireert ouders en versterkt merkvoorkeur
Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?
3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers
User generated content versterkt merkverhalen
Gepubliceerd door: Saskia van Weert