Heineken merkt impact coronavirus: daling bierafname eerste kwartaal

Heineken merkt de impact van het coronavirus in haar resultaten over het eerste kwartaal 2020. De nettowinst daalde naar 94 miljoen euro. In het eerste kwartaal 2019 was dit nog 299 miljoen euro. Omzetcijfers zijn niet bekend gemaakt. Wel is bekend gemaakt dat de wereldwijde verkoop van bier is gedaald naar 51,6 miljoen hectoliter, oftewel 2,1 procent daling ten opzichte van het eerste kwartaal 2019 waarbij er in maart 2020 een daling van 14 procent ten opzichte van maart 2019 is geregistreerd. Heineken verwacht dat de resultaten heel 2020 zal worden beïnvloed door de coronacrisis. Ook een devaluatie van valuta in met name Mexico, Brazilië en Indonesië speelt daarbij een rol. Er is bij Heineken een vacaturestop ingelast en alle  ontwikkelplannen (CAPEX) zijn on hold gehouden tenzij voor de continuerende bedijrsvoering is bedoeld. Ook zijn geplande bonussen geschrapt.

In Brazilië, China, Mexico, het Verenigd Koninkrijk, Polen, Mozambique, Ivoorkust en Zuid-Korea was groei waarneembaar voor het Heineken-merk. In (west) Europa daalde het volume met 1,4 procent in het eerste kwartaal tot 15,4 miljoen hectoliter bier. In maart 2020 was dit een daling van 15,3 procent ten opzichte van maart 2019 wat duidt op een toenamge in januari en februari 2020. Het verbruik van het Heineken merk steeg daarbij wereldwijd in het eerste kwartaal (5 procent) en in Europa licht (0,4 procent) in het eerste kwartaal.

De aandeelhoudersvergadering van Heineken besloot het dividend over 2019 uit te zullen keren op 7 mei 2020, maar geen interimdividend te zullen uitkeren over 2020. Dit is vermoedelijk ook voor het eveneens beursgenoteerde Heineken Holding het geval.

Heineken is actief in meer dan 190 landen met meer dan 300 merken.

www.heinekencompany.com
www.heinekenholding.com

 

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Bob Koigi: De toekomst van tv-metingen ligt in big data

05-09-2025 | 12:26:13
Door de explosie van streamingplatforms, on-demand content en gefragmenteerd kijkgedrag hebben traditionele meetmethoden moeite om het tempo bij te houden

Closed on Monday toont avontuur met De Koffiejongens

05-09-2025 | 09:27:58
Closed on Monday heeft voor De Koffiejongens een landelijke campagne ontwikkeld die de nieuwsgierige houding van het koffiemerk centraal stelt.

[Vacatures] TBWA zoekt een Brand Coordinator (NL)

05-09-2025 | 09:01:00
TBWA is per direct op zoek naar Brand Coordinator (NL) - Full-time  \  Amsterdam

Johan van der Zanden: Jeroen past perfect bij ons merk

04-09-2025 | 13:11:00
[Interview] Johan van der Zanden over de nieuwe supermarktmanager Daan, gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge

Jeroen van Koningsbrugge supermarktmanager Daan Albert Heijn

04-09-2025 | 13:00:37
Albert Heijn heeft acteur Jeroen van Koningsbrugge gepresenteerd als het nieuwe gezicht in de reclamecampagnes.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.