
“GUT Amsterdam wint onterecht Gouden Lion in Cannes”
De Gouden Lion die GUT Amsterdam heeft gewonnen in de categorie Creative Effectiveness met een campagne voor het biermerk Hertog Jan (van AB-InBev) zou onterecht vergeven zijn. De campagne zou geen campagne zijn, maar slechts een casefilm die behoudens (een inmiddels verdwenen) plaatsing op een marketingwebsite nooit verder richting het publiek is gebruikt. Bovendien is The Valley het creatieve bureau voor Hertog Jan.
Dit stelt Jeroen van Eck, mede-oprichter van Joe Public Amsterdam op LinkedIn. Volgens hem komt alles wat er mis is met Cannes (en het wereldje) samen bij de uitreiking van de gouden Lion aan GUT Amsterdam. GUT Amsterdam was de enige Nederlandse gouden Lion-winnaar bij het Cannes Lions Festival 2025.
Onterechte casefilm
De casefilm stelt onterecht alsof Hertog Jan campagne heeft gevoerd met de boodschap Don’t drink Hertog Jan. Dit omdat je vatgerijpte Grand Prestige moet bewaren als een fles wijn. Je voorraad van deze variant kan je bijhouden in een digitale rijpingskelder. Volgens Jeroen van Eck heeft Hertog Jan niet alleen nooit campagne gevoerd met deze slogan, maar heeft GUT Amsterdam nooit campagnes gemaakt voor Hertog Jan en ook niks te maken gehad met Grand Prestige. Niet GUT Amsterdam, maar The Valley is verantwoordelijk voor het creatieve deel van het bereiken van de nummer 1 positie in Nederland. Het leeuwendeel van de case speelt bovendien af voor 2023, dat is het jaar waarin GUT Amsterdam is gestart.
Brede steun
Het betoog wordt gesteund door bekende namen uit de creatieve sector als Darre van Dijk (TBWA\NEBOKO), Sven Vening (Dentsu Creative), Remco Marinus (Havas+Lemz) en anderen. Daarbij wordt gevraagd om een onderzoek, zoals ook met het Braziliaans bureau DM9 (onderdeel van Omnicom/DDB) is gebeurd.
The Valley
The Valley, het vaste bureau dat jarenlang campagnes voor Hertog Jan heeft gemaakt, zegt desgevraagd bij monde van CEO en partner Philip Kok tegenover Marketing Report een simpel no comment, helaas.
Dentsu Creative
Desgevraagd zegt Sven Venig tegenover Marketing Report dat Jeroen van Eck met zijn betoog helemaal gelijk heeft en noemt de case bij elkaar geraapt. Dentsu Creative is volgens eigen zeggen niet betrokken geweest bij de inzending. De rijpingskelder is door Dentsu Creative (destijds nog onder de naam Isobar) gemaakt en bleek onderdeel te zijn van de inzending.
GUT Amsterdam, Hertog Jan (AB InBev) en de Cannes Lions hebben nog niet gereageerd op vragen van Marketing Report.
Het gaat om deze ingezonden case-film:
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Daan Dekkers: Zon, zee en zweet
Interviews Cannes Lions op Marketing Report en Springcast
Serviceplan wint 19 Lions en twee titels in Cannes
Bob Koigi: Dit deed ertoe in Cannes
Yolanda van Die: Zonder vertrouwen werkt AI niet
Gepubliceerd door: David de Jong