[Grow by DPG Media] Zo pak je jouw doelgroep in met influencermarketing

Van een unboxing-video waarin jouw nieuwste product wordt uitgepakt, tot een give-away waarbij een influencer zijn volgers motiveert jouw content te delen en te reageren: influencermarketing wordt door merken op verschillende manieren ingezet om hun doelgroep te bereiken. In Nederland zegt 89 procent van de marketeers dat influencermarketing steeds belangrijker wordt en relatief veel return on investment genereert (67 procent). Content van influencers voelt authentieker en vertrouwd en zorgt daarom meestal voor een beter engagement. Maar hoe zet je influencermarketing effectief in en wanneer is het relevant voor jouw merk? 

Wat is influencermarketing?

Het idee dat een beroemdheid wordt ingehuurd als ambassadeur van een merk is natuurlijk niets nieuws. Het grote verschil met influencermarketing is dat deze samenwerking naar een hedendaagse, contentgedreven campagne wordt vertaald, waarbij deze personen (voornamelijk) hun eigen platform gebruiken om op hun eigen manier externe merken onder de aandacht te brengen en het aankoopgedrag van hun volgers te beïnvloeden.

Merken geven aan dat de grootste uitdaging het vinden van de juiste influencer is. Er zijn verschillende typen influencers, die variëren van micro-influencers (met 5.000 tot 50.000 volgers) tot mega-influencers met miljoenen volgers. Let wel, de kracht van een influencer ligt niet altijd in de grootte van hun volgersbase, maar in de mate van engagement en de betrokkenheid die ze weten te creëren. Een goede match sluit aan bij jouw merkwaarden en doelgroep, maar zorgt er ook voor dat de boodschap resoneert met de volgers van de influencer. Zo creëer je een authentieke campagne die effectief een nieuw publiek aantrekt dat anders moeilijk te bereiken zou zijn.

Wanneer is dit relevant voor jouw merk?

Influencermarketing wordt ook wel gezien als de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. Laat dat nu een van de meest waardevolle en authentieke vormen van marketing zijn. Er zijn verschillende manieren om influencermarketing in te zetten voor jouw merk:

  • Social media content: De meeste influencers creëren authentieke content voor merken op sociale media, vooral Instagram-posts, stories en reels, gevolgd door TikTok- en Facebookcontent.
  • Productreviews: Merken sturen producten naar influencers voor gebruik en beoordeling; reviews zijn overtuigender dan traditionele advertenties.
  • Unboxing-video’s: Influencers laten producten zien door middel van unboxing-video’s om de verpakking en functies te tonen.
  • Tutorialvideo’s: Merken werken met influencers voor tutorialvideo’s waarin wordt gedemonstreerd hoe een product of dienst werkt.
  • User-generated content: Kleine influencers delen hun ervaring met merkproducten, wat volgers motiveert om het product te proberen.
  • Virtuele evenementen: Influencers creëren content zoals live streams en Q&A’s tijdens virtuele evenementen of weggeefacties van merken.

Influencermarketing wordt voornamelijk ingezet door bedrijven die direct aan de consument verkopen. Zij lijken het meest te profiteren van deze strategie door de toename in zichtbaarheid, betrokkenheid en het directe verkeer via sociale media naar hun verkoopkanaal. Toch biedt influencermarketing ook waarde voor B2B-bedrijven. Denk hierbij aan de SEO-backlinks die de samenwerking met influencers kunnen opleveren en goed zijn voor je ranking op Google. Of bijvoorbeeld het bereiken van potentiële klanten via experts die zich op LinkedIn of andere zakelijke platforms bevinden. In essentie is influencermarketing geschikt voor elk merk dat zijn zichtbaarheid wil vergroten en nieuwe doelgroepen wil bereiken.

Voorbeelden van succesvolle campagnes

Een succesvolle influencer campagne zorgt voor meer bekendheid en een stijging in verkoop. Helemaal ideaal is wanneer deze volledige geïntegreerd is in een 360-graden-campagne. Een voorbeeld hiervan is de branded content campagne met unieke videoserie van Weleda, waarin het merk een samenwerking aanging met influencer Gwen van Poorten. Een andere succesvolle campagne waarin influencermarketing als onderdeel werd ingezet, is de herlancering van de Grote Prijs van Nederland door Mentos. Door o.a. de unieke content met het muzikale TikTok-duo BenR, realiseerde Mentos significante groei in volgers en engagement en steeg de naamsbekendheid en voorkeur voor het merk.

Met influencermarketing kun je op een authentieke manier je doelgroep bereiken en nieuwe fans creëren. Wil jij weten hoe influencermarketing jouw merk kan versterken? Neem dan contact met ons op.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Whazzup?! in Media #8: Politiek en media in balans

14-10-2025 | 15:09:01
In aflevering 8 van de podcast Whazzup?! in Media onderzoeken René Zeedijk en Roger Verdurmen het spanningsveld tussen journalistiek, eigenaarschap en politiek.

Case: M18% brandlift voor Austria Tourism

13-10-2025 | 09:34:59
Austria Tourism wilde het unieke Lebensgefühl van de Oostenrijkse wintersportgebieden onder de aandacht brengen bij Nederlandse wintersportliefhebbers.

Whazzup?! in Media #7: AI-Shift - De strijd om traffic

09-10-2025 | 16:51:00
René Zeedijk en Roger Verdurmen reflecteren op een onderwerp dat steeds belangrijker wordt: de impact van Google AI op websiteverkeer.

Inzichten in het koopgedrag van de Nederlandse consument

03-10-2025 | 08:00:00
DPG Media onderzocht samen met Panel Inzicht het koopgedrag van 1000 Nederlanders. Ze keken naar hoe duurzaamheid, prijs en digitale winkelervaringen

Zo wordt jouw merk thuis het onderwerp van gesprek

01-10-2025 | 12:03:00
In dit artikel van DPG Grow neemt Marieke Wolthers je mee in de bevindingen en geeft adviezen waarmee jouw merk een plek verovert aan de keukentafel


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

ARTIS werkt met UNLIKE aan TikTok-strategie

15-10-2025 | 12:35:54
Met deze samenwerking wil het dierenpark zich duurzaam positioneren op het platform, met content die aansluit bij de leefwereld van jongeren.

Havas Lemz ontwikkelt Doe je Updates-campagne voor EZ

15-10-2025 | 10:02:00
Cybercrime treft inmiddels bijna iedereen. Driekwart van de Nederlanders kreeg het afgelopen jaar te maken met online criminaliteit.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch van Makro

14-10-2025 | 17:39:00
Beide bureaus, onderdeel van IPG Mediabrands, worden verantwoordelijk voor het ontwikkelen en uitvoeren van een gezamenlijke media- en creatiestrategie.

The Family ontwikkelt ledenwervingscampagne Follow The Money

14-10-2025 | 17:25:00
De campagne vormt het begin van een grotere serie gericht op ledenwerving en benadrukt dat het platform streeft naar 100.000 leden, het aantal dat nodig is om een krachtig tegenwicht te vormen tegen invloedrijke machtsposities in Nederland.

Dawn maakt merkcampagne voor Exact

14-10-2025 | 10:10:00
In de uitrol positioneert Exact zijn bedrijfssoftware als rustpunt in de hectiek van alledaags werk.
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.