[Grow by DPG Media] Zo pak je jouw doelgroep in met influencermarketing

Van een unboxing-video waarin jouw nieuwste product wordt uitgepakt, tot een give-away waarbij een influencer zijn volgers motiveert jouw content te delen en te reageren: influencermarketing wordt door merken op verschillende manieren ingezet om hun doelgroep te bereiken. In Nederland zegt 89 procent van de marketeers dat influencermarketing steeds belangrijker wordt en relatief veel return on investment genereert (67 procent). Content van influencers voelt authentieker en vertrouwd en zorgt daarom meestal voor een beter engagement. Maar hoe zet je influencermarketing effectief in en wanneer is het relevant voor jouw merk? 

Wat is influencermarketing?

Het idee dat een beroemdheid wordt ingehuurd als ambassadeur van een merk is natuurlijk niets nieuws. Het grote verschil met influencermarketing is dat deze samenwerking naar een hedendaagse, contentgedreven campagne wordt vertaald, waarbij deze personen (voornamelijk) hun eigen platform gebruiken om op hun eigen manier externe merken onder de aandacht te brengen en het aankoopgedrag van hun volgers te beïnvloeden.

Merken geven aan dat de grootste uitdaging het vinden van de juiste influencer is. Er zijn verschillende typen influencers, die variëren van micro-influencers (met 5.000 tot 50.000 volgers) tot mega-influencers met miljoenen volgers. Let wel, de kracht van een influencer ligt niet altijd in de grootte van hun volgersbase, maar in de mate van engagement en de betrokkenheid die ze weten te creëren. Een goede match sluit aan bij jouw merkwaarden en doelgroep, maar zorgt er ook voor dat de boodschap resoneert met de volgers van de influencer. Zo creëer je een authentieke campagne die effectief een nieuw publiek aantrekt dat anders moeilijk te bereiken zou zijn.

Wanneer is dit relevant voor jouw merk?

Influencermarketing wordt ook wel gezien als de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. Laat dat nu een van de meest waardevolle en authentieke vormen van marketing zijn. Er zijn verschillende manieren om influencermarketing in te zetten voor jouw merk:

  • Social media content: De meeste influencers creëren authentieke content voor merken op sociale media, vooral Instagram-posts, stories en reels, gevolgd door TikTok- en Facebookcontent.
  • Productreviews: Merken sturen producten naar influencers voor gebruik en beoordeling; reviews zijn overtuigender dan traditionele advertenties.
  • Unboxing-video’s: Influencers laten producten zien door middel van unboxing-video’s om de verpakking en functies te tonen.
  • Tutorialvideo’s: Merken werken met influencers voor tutorialvideo’s waarin wordt gedemonstreerd hoe een product of dienst werkt.
  • User-generated content: Kleine influencers delen hun ervaring met merkproducten, wat volgers motiveert om het product te proberen.
  • Virtuele evenementen: Influencers creëren content zoals live streams en Q&A’s tijdens virtuele evenementen of weggeefacties van merken.

Influencermarketing wordt voornamelijk ingezet door bedrijven die direct aan de consument verkopen. Zij lijken het meest te profiteren van deze strategie door de toename in zichtbaarheid, betrokkenheid en het directe verkeer via sociale media naar hun verkoopkanaal. Toch biedt influencermarketing ook waarde voor B2B-bedrijven. Denk hierbij aan de SEO-backlinks die de samenwerking met influencers kunnen opleveren en goed zijn voor je ranking op Google. Of bijvoorbeeld het bereiken van potentiële klanten via experts die zich op LinkedIn of andere zakelijke platforms bevinden. In essentie is influencermarketing geschikt voor elk merk dat zijn zichtbaarheid wil vergroten en nieuwe doelgroepen wil bereiken.

Voorbeelden van succesvolle campagnes

Een succesvolle influencer campagne zorgt voor meer bekendheid en een stijging in verkoop. Helemaal ideaal is wanneer deze volledige geïntegreerd is in een 360-graden-campagne. Een voorbeeld hiervan is de branded content campagne met unieke videoserie van Weleda, waarin het merk een samenwerking aanging met influencer Gwen van Poorten. Een andere succesvolle campagne waarin influencermarketing als onderdeel werd ingezet, is de herlancering van de Grote Prijs van Nederland door Mentos. Door o.a. de unieke content met het muzikale TikTok-duo BenR, realiseerde Mentos significante groei in volgers en engagement en steeg de naamsbekendheid en voorkeur voor het merk.

Met influencermarketing kun je op een authentieke manier je doelgroep bereiken en nieuwe fans creëren. Wil jij weten hoe influencermarketing jouw merk kan versterken? Neem dan contact met ons op.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

Lees ook:

Hoe speel je in op woonbehoeften van leeftijdsgroepen?

12-06-2025 | 16:03:00
Het koopgedrag van consumenten in de woonmarkt verandert continu.

3 tips om relevant te blijven bij woonliefhebbers

03-06-2025 | 16:15:41
De woonbranche verandert continu. Van een groeiend tekort op de woningmarkt tot stijgende prijzen voor meubels en woonaccessoires.

User generated content versterkt merkverhalen

27-05-2025 | 15:34:00
Voorafgaand aan een aankoop richten consumenten zich steeds meer op platforms die echte, onbevooroordeelde meningen bieden.

Groot denken met een kleiner budget: 6 praktische tips

22-05-2025 | 07:30:00
Veel ondernemers denken dat marketing pas waardevol is als het vandaag iets oplevert. Maar marketing draait niet alleen om directe conversie

Storytelling in audiocommercials zorgt voor meer aandacht

21-05-2025 | 08:48:00
In de dynamische marketingwereld is storytelling een krachtig middel om een merk te positioneren en groei te realiseren.?

Gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.