[Grow by DPG Media] Zo pak je jouw doelgroep in met influencermarketing

Van een unboxing-video waarin jouw nieuwste product wordt uitgepakt, tot een give-away waarbij een influencer zijn volgers motiveert jouw content te delen en te reageren: influencermarketing wordt door merken op verschillende manieren ingezet om hun doelgroep te bereiken. In Nederland zegt 89 procent van de marketeers dat influencermarketing steeds belangrijker wordt en relatief veel return on investment genereert (67 procent). Content van influencers voelt authentieker en vertrouwd en zorgt daarom meestal voor een beter engagement. Maar hoe zet je influencermarketing effectief in en wanneer is het relevant voor jouw merk? 

Wat is influencermarketing?

Het idee dat een beroemdheid wordt ingehuurd als ambassadeur van een merk is natuurlijk niets nieuws. Het grote verschil met influencermarketing is dat deze samenwerking naar een hedendaagse, contentgedreven campagne wordt vertaald, waarbij deze personen (voornamelijk) hun eigen platform gebruiken om op hun eigen manier externe merken onder de aandacht te brengen en het aankoopgedrag van hun volgers te beïnvloeden.

Merken geven aan dat de grootste uitdaging het vinden van de juiste influencer is. Er zijn verschillende typen influencers, die variëren van micro-influencers (met 5.000 tot 50.000 volgers) tot mega-influencers met miljoenen volgers. Let wel, de kracht van een influencer ligt niet altijd in de grootte van hun volgersbase, maar in de mate van engagement en de betrokkenheid die ze weten te creëren. Een goede match sluit aan bij jouw merkwaarden en doelgroep, maar zorgt er ook voor dat de boodschap resoneert met de volgers van de influencer. Zo creëer je een authentieke campagne die effectief een nieuw publiek aantrekt dat anders moeilijk te bereiken zou zijn.

Wanneer is dit relevant voor jouw merk?

Influencermarketing wordt ook wel gezien als de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. Laat dat nu een van de meest waardevolle en authentieke vormen van marketing zijn. Er zijn verschillende manieren om influencermarketing in te zetten voor jouw merk:

  • Social media content: De meeste influencers creëren authentieke content voor merken op sociale media, vooral Instagram-posts, stories en reels, gevolgd door TikTok- en Facebookcontent.
  • Productreviews: Merken sturen producten naar influencers voor gebruik en beoordeling; reviews zijn overtuigender dan traditionele advertenties.
  • Unboxing-video’s: Influencers laten producten zien door middel van unboxing-video’s om de verpakking en functies te tonen.
  • Tutorialvideo’s: Merken werken met influencers voor tutorialvideo’s waarin wordt gedemonstreerd hoe een product of dienst werkt.
  • User-generated content: Kleine influencers delen hun ervaring met merkproducten, wat volgers motiveert om het product te proberen.
  • Virtuele evenementen: Influencers creëren content zoals live streams en Q&A’s tijdens virtuele evenementen of weggeefacties van merken.

Influencermarketing wordt voornamelijk ingezet door bedrijven die direct aan de consument verkopen. Zij lijken het meest te profiteren van deze strategie door de toename in zichtbaarheid, betrokkenheid en het directe verkeer via sociale media naar hun verkoopkanaal. Toch biedt influencermarketing ook waarde voor B2B-bedrijven. Denk hierbij aan de SEO-backlinks die de samenwerking met influencers kunnen opleveren en goed zijn voor je ranking op Google. Of bijvoorbeeld het bereiken van potentiële klanten via experts die zich op LinkedIn of andere zakelijke platforms bevinden. In essentie is influencermarketing geschikt voor elk merk dat zijn zichtbaarheid wil vergroten en nieuwe doelgroepen wil bereiken.

Voorbeelden van succesvolle campagnes

Een succesvolle influencer campagne zorgt voor meer bekendheid en een stijging in verkoop. Helemaal ideaal is wanneer deze volledige geïntegreerd is in een 360-graden-campagne. Een voorbeeld hiervan is de branded content campagne met unieke videoserie van Weleda, waarin het merk een samenwerking aanging met influencer Gwen van Poorten. Een andere succesvolle campagne waarin influencermarketing als onderdeel werd ingezet, is de herlancering van de Grote Prijs van Nederland door Mentos. Door o.a. de unieke content met het muzikale TikTok-duo BenR, realiseerde Mentos significante groei in volgers en engagement en steeg de naamsbekendheid en voorkeur voor het merk.

Met influencermarketing kun je op een authentieke manier je doelgroep bereiken en nieuwe fans creëren. Wil jij weten hoe influencermarketing jouw merk kan versterken? Neem dan contact met ons op.

www.dpggrow.nl

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List




Lees ook:

Van TV tot TikTok: hoe Nederland sport beleeft

04-11-2025 | 17:26:12
DPG Media voerde in juni 2025 samen met Panel Inzicht een onderzoek uit naar de sportbeleving van 500 Nederlanders tussen de 20 en 70 jaar.

Whazzup?! in Media #9: Media in de verkiezingsstrijd

31-10-2025 | 08:00:00
In deze aflevering buigen René Zeedijk en Roger Verdurmen zich over de polarisatie binnen het politieke landschap en de rol van media hierin.

Sunny Cars verhoogt merkbekendheid +22 procent met verhalen

30-10-2025 | 10:29:00
Branded content en video brengen belofte van zorgeloze autoverhuur tot leven

Digitale gids That’s Entertainment versterkt merkvoorkeur Ziggo

21-10-2025 | 14:46:00
Het platform combineert inspirerende content, slimme distributie en een datagedreven aanpak om kijkers te gidsen door het brede entertainmentaanbod.

Crossmediale DPG Media-campagne scoort voor Rijn IJssel

16-10-2025 | 09:15:22
Rijn IJssel, een toonaangevende MBO-instelling in Arnhem, had de ambitie om meer studenten en ouders te bereiken voor hun open dagen.


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Makro en Yune lanceren campagne over de hectiek van december

05-11-2025 | 10:43:00
Onder het motto De meest hysterische tijd van het jaar positioneert de groothandel zich als partner voor ondernemend Nederland in een periode vol hectiek

Feestcampagne Coca-Cola combineert creatie en AI

05-11-2025 | 09:15:00
Coca-Cola start de campagne Refresh Your Holidays, waarin de mensen worden geëerd die achter de schermen de magie van de feestdagen mogelijk maken

Stukje Van Mij uitgeroepen tot beste PR-campagne

05-11-2025 | 08:44:00
De KPN-campagne Stukje Van Mij is tijdens de Global SABRE Awards uitgeroepen tot de beste PR-campagne ter wereld.

Melvin Woudenberg lanceert Growth Agency Gangmakers

05-11-2025 | 08:00:00
Het bureau combineert digital marketing, technologie en AI om bedrijven te helpen groeiplafonds te doorbreken.

[Vacatures] Crocodile Agency zoekt een Senior Strategist

05-11-2025 | 07:31:00
Crocodile Agency is per direct op zoek naar Senior Strategist - 32u-40u · Amsterdam
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Saskia van Weert

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.