Grolsch neemt nieuwe warmteleiding Twence in gebruik

Vanaf vandaag maakt de Grolsche bierbrouwerij gebruik van duurzame warmte van Twence. Een primeur, want het is het eerste bedrijf dat rechtstreeks duurzame warmte van Twence ontvangt in de vorm van warm water en dit inzet voor industriele processen, zoals het opwarmen van pasteurs en spoelmachines. De brouwer zet hiermee opnieuw een grote stap in haar energietransitie ambitie om een klimaatneutrale brouwerij te worden. Vanmiddag werd de warmteleiding feestelijk in gebruik genomen in aanwezigheid van onder andere Andries Heidema, commissaris van de Koning in de provincie Overijssel en burgemeester van Enschede, Roelof Bleker.

Andrei Haret, Managing Director, Koninklijke Grolsch: ''Door de ingebruikname van de warmteleiding wordt onze CO₂-emissie met 72 procent gereduceerd - zo’n 5.500 ton per jaar - en zijn wij in staat om in 2022 grotendeels over te schakelen van fossiele energie naar duurzame energie. Maar wat dit project éxtra bijzonder maakt is de circulariteit: het afgekoelde water dat onze brouwerij verlaat wordt weer gebruikt voor het verwarmen van woningen in Enschede. Bovendien geven we door de komst van de warmteleiding ons biogas een andere bestemming: het wordt opgewerkt naar groen gas dat via het regionale gasnet wordt geleverd aan 700 Twentse huishoudens. Win-win, dus!''  

Marc Kapteijn, directeur Twence: ''Warmte in deze periode is een groot goed. Daarom is het erg belangrijk dat we met elkaar die warmtetransitie in Twente gaan realiseren. De duurzame warmte, geproduceerd uit niet-herbruikbaar afval, wordt bij Grolsch nuttig ingezet voor het verwarmen van spoelmachines voor bierflesjes en voor gebouwverwarming. En hier stopt het niet. We gaan deze warmte inzetten voor het verduurzamen van industrie en meer dan 100.000 woningen in de regio.''

Warme groene band

Vanuit de al bestaande warmteleiding vanuit Twence naar Enschede is een uitkoppeling gerealiseerd naar de bierbrouwerij. De daadwerkelijke aanleg van deze aftakkende warmteleidingen is in 9 maanden gerealiseerd. Bijzonder was het doortrekken van de 550 meter lange leiding van de Marssteden naar Grolsch-zijde onder de A35 door. Deze warme groene band tussen Grolsch en Twence, verbonden door twee warmteleidingen van ongeveer 1,3 km lang, zorgt voor duurzame warmte en is toekomstbestendig.

Duurzame regio

Roelof Bleker, burgemeester van Enschede: ''We moeten met elkaar de opwarming van de aarde beperken. Ook in Enschede en Twente zetten we ons daar volop voor in. Dat doen we met slimme innovaties en krachtige samenwerkingen. De samenwerking van Grolsch en Twence is daar een prachtig voorbeeld van dat hopelijk ook andere bedrijven inspireert duurzame keuzes te maken.''

Andries Heidema, commissaris van de Koning in de provincie Overijssel: ''Ik ben trots dat twee toonaangevende bedrijven in de regio echt werk maken van duurzaamheid en daarmee verantwoordelijkheid nemen voor het welzijn van toekomstige generaties. Er liggen grote uitdagingen op ons bord, maar samenwerkingen als deze laten zien dat we die uitdagingen aan kunnen. Ik noem dat het nieuwe noaberschap!''

www.koninklijkegrolsch.nl
www.twence.com

 


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Joe Public ontwikkel kerstcommercial ALDI met Andy van der Meijde

06-12-2025 | 20:00:00
De door Joe Public ontwikkelde kerstcommercial van ALDI brengt met Andy van der Meijde brengt dit jaar de boodschap Bij ALDI kan je meer kerst vieren.

Hotel L’Amour ontwikelt Jumbo-kerstcommercial a la Dickens

06-12-2025 | 07:45:00
Hotel L’Amour heeft de Jumbo-kerstcommercial ontwikkeld onder de noemer a la Dickens. De boodschap is dat de mooiste kerst die je kunt wensen, met elkaar is en dat kerst niet helemaal perfect hoeft te zijn

TBWA\NEBOKO ontwikkelt kerstwereld-campagne Albert Heijn

06-12-2025 | 05:45:00
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcampagne van Albert Heijn ontwikkeld waarin emotie, inspiratie, productaanbod, winkelcommunicatie en digital samenkomen in één herkenbare wereld

Natwerk ontwikkelt campagne ‘t Feest begint bij Gall & Gall

06-12-2025 | 02:08:00
Natwerk heeft de feestdagencampagne van Gall & Gall ontwikkeld onder de noemer ’t Feest begint bij Gall & Gall

TBWA\NEBOKO ontwikkelt Staatsloterij-kerstcommercial: Geef elkaar een beetje geluk

06-12-2025 | 01:52:21
TBWA\NEBOKO heeft de kerstcommercial Geef elkaar een beetje geluk voor de Staatsloterij ontwikkelt. Daarmee wil de Staatsloterij uitstralen dat echt geluk niet in het winnen van grote prijzen zit, maar in de warmte en aandacht die we elkaar geven
 

Dit artikel is gepubliceerd door: Pie Kamau

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.