Forse omzetstijging in Q3 bij RTL Group

De omzet van RTL Group – het moederbedrijf van onder meer RTL Nederland en Fremantle – steeg in het derde kwartaal naar 1,73 miljard euro. Dit is een groei van 18,9 procent vergeleken met Q3, 2021.

Volgens RTL Group waren er (met name in Duitsland en Frankrijk) lagere advertentie-omzetten maar werd dit ruim gecompenseerd dankzij hogere omzetten bij Fremantle en streamingdiensten als RTL+ en Videoland. Ook positieve wisselkoerseffecten en aankopen van het resterend belang in Super RTL en de aankoop van het Duitse Gruner+Jahr droegen daartoe bij. Organisch groeide het bedrijf met 10 procent.

Daling reclame omzetten

De totale advertentie-omzetten daalden voor RTL Group in het derde kwartaal met 63 miljoen euro naar 781 miljoen. Opvallend is daarbij dat de televisie reclame-omzet in het derde kwartaal daalde van 686 miljoen in 2021 naar 614 miljoen in het derde kwartaal van 2022.

Nederland uitzondering met groei

Nederland lijkt een uitzondering daarbij te zijn met een stijgende netto marktgroei (10,7 procent) in de algehele televisiereclamemarkt (eerste 9 maanden van 2022). RTL Group nam een daling van 2 procent waar in de Franse markt over de periode januari tot aan september 2022, terwijl de dalingen in Duitsland uitkomen op 7 tot 7,5 procent. De digitale reclame-omzet steeg wel van 76 miljoen naar 80 miljoen euro in het derde kwartaal.

Gestegen streamingomzet

De streamingomzet van het Duitse RTL+ en Videoland bedroeg in het derde kwartaal 65 miljoen. In 2021 was dit nog 55 miljoen euro. Het aantal Videoland-abonnees stijgt weer.

Over geheel 2022 heeft RTL Group de ometverwachtingen gezien de dalende televisiereclamemarkten in Frankrijk en Duitsland bijgesteld naar 7,2 miljard euro (was 7,3 tot 7,5 miljard), waarbij het uitgaat van organische groei van 100 miljoen euro (was 200 tot 400 miljoen). Voor de aangepaste ebita resultaten verwacht het bedrijf 1,05 tot 1,15 miljard euro te behalen (inculsief startupverliezen voor de streamingdiensten van 250 miljoen euro).

RTL Group verwacht dat in november of december 2022 de ACM een beslissing neemt over de voorgestelde overname van Talpa Network. Eerder had het bedrijf dit in oktober 2022 verwacht.

Zie ook: Aantal Videoland abonnees stijgt weer

www.rtl.com
www.rtlnederland.nl


 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List





Lees ook:

Cogonez versterkt rol Port of Amsterdam tijdens SAIL 2025

17-09-2025 | 16:31:00
Tijdens SAIL 2025 trok Amsterdam ruim twee en een half miljoen bezoekers en meer dan 10 duizend boten.

DEPT ontwikkelt More Time for Life-campagne voor Brother

17-09-2025 | 15:28:51
Brother is een Europese campagne gestart in vijftien landen om zijn inkjetprinters voor kleine bedrijven en thuiskantoren te promoten.

SuperRebel ontwikkelt website voor MP Motorsport

17-09-2025 | 10:47:38
Het platform staat volledig in het teken van Accelerating Talent, de ambitie van het team om jong racetalent te begeleiden van karting tot Formule 2

Home Agency ontwikkelt Thuisarts-merkcampagne Zoek jezelf niet zieker

16-09-2025 | 18:31:00
Home Agency heeft een merkcampagne ontwikkeld voor de gezondheid-website Thuisarts. Daarbij is ook een vernieuwde visuele identiteit ontwikkeld in samenwerking met Reaktor

Havas Lemz ontwikkelt campagne Bolletje: Ronduit lekker

16-09-2025 | 18:11:00
Havas Lemz heeft voor Bolletje ondder de noemer Rondom Lekker een campagne gelanceerd voor de Bolletje Bagel Cracker. Dit is een combinatie van de ronde, met sesam bestrooide bagel en een luchtige, knapperige cracker
 

Dit artikel is gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.