Duurzame groei, impact en de toekomst van pr

[Interview] Dennis Mensink en Thomas Bekker (Mediatic)

Dennis Mensink en Thomas Bekker zijn respectievelijk oprichter en COO van pr- en contentbureau Mediatic. We spreken hen over groei en hún geheim van de smid.

Kunnen jullie je bedrijf introduceren?

Mooie, vooruitstrevende en innovatieve organisaties als bunq, Seepje, MUD Jeans en Viisi Hypotheken zijn al jaren klant bij Mediatic. Hetzelfde geldt voor instituten als G4S, Baker McKenzie en Fujitsu. Die vaste kern van klanten vormt de kurk waar Mediatic op drijft. Maar het bureau prijst zich gelukkig met de aandacht die het van veel nieuwe opdrachtgevers krijgt. Daarbij is de dienstverlening steeds omvattender, zonder de focus op contentmarketing en pr te verliezen. Contentstrategieën leiden tot hoogwaardige podcasts, video’s en geschreven content, terwijl Mediatic pr-plannen steeds vaker internationaal uitrolt.

Het gaat lekker dus. Welke nieuwe klanten hebben jullie in 2024 verwelkomd?

Dennis Mensink: Data- en kredietinformatiebedrijf GraydonCreditsafe, elektrisch automerk Voyah, mantelzorgstartup Beep for Help en landelijke kenniscentrum voor stedelijk waterbeheer Stichting Rioned zijn naast eerdergenoemde partijen voorbeelden van nieuwe opdrachtgevers. We zijn er trots op dat ook deze mooie organisaties voor ons kiezen. Onze dienstverlening, in een bewezen, vast model, maar flexibel in de details, sluit vaak ook naadloos aan op de wensen van deze snelgroeiende partijen.

Zij herkennen zich bovendien in onze missie - aandacht voor vernieuwing. Als auteurs van ondernemersboeken LEF, LiEF en het eind vorig jaar gelanceerde Ondernemen kan echt anders, waarvoor we meer dan zestig van de succesvolste ondernemers van Nederland interviewden, spreken we dezelfde taal. We begrijpen wat succesvol ondernemen is en waar impactondernemers goed aan doen op het gebied van marketing en pr. Dat is niet alleen voor onze opdrachtgevers prettig, maar werkt voor onszelf ook heel lekker. Daardoor krijgen zij de beste versie van ons en wij die van hen.

Wat kan Mediatic wat andere bureaus niet kunnen?

Thomas Bekker: Dat zit hem in de combinatie van kwalitatief goed én pragmatisch blijven werken, ongeacht de omstandigheden. We zijn een serieus bureau, dat steeds vaker ook internationaal de pr verzorgt voor opdrachtgevers als bunq en Vivera. Tegelijkertijd blijven we hongerig en ondernemend. We staan nooit uit, zijn altijd alert en vertellen te allen tijde een eerlijk verhaal. De combinatie van onze kernwaarden, media-ervaring, kennis én focus op vooruitstrevende opdrachtgevers maakt ons onderscheidend.

Hebben jullie wel eens een klant afgewezen omdat jullie er gewoon geen zin in hadden?

Dennis Mensink: Echt afwijzen omdat we geen zin hebben, doen we niet. Maar alles aan de kant gooien om aan een tender te kunnen meedoen, zullen we ook niet snel doen. We wijzen overigens wel klanten af die niet bij onze missie, aandacht voor vernieuwing, passen. Om die reden hebben we bijvoorbeeld partijen in de olie- en vleesverwerkende industrie afgewezen. Uiteraard liepen we daardoor flinke omzet mis, maar ik heb er geen spijt van. We willen partijen die iets goeds doen voor de wereld en die we inspirerend vinden de aandacht geven die ze verdienen; daarvoor staan we ’s ochtends op.

Hoe diep is de crisis in de Nederlandse bureauwereld?

Thomas Bekker: Wij hebben eerlijk gezegd niet door dat het crisis is, maar ik hoor wel veel andere mensen en bureaus hierover. Misschien geldt het met name voor reclame- of online-marketingbureaus? Afgelopen jaar was voor ons een weer een goed jaar én de afgelopen maanden verbreken we omzetrecord na omzetrecord, dus hoe diep die crisis is, durf ik echt niet te zeggen.

Waaien nieuwe medewerkers net zo makkelijk aan als nieuwe opdrachtgevers?

Thomas Bekker: Gelukkig zit ook dat tegenwoordig echt goed! Ambitieuze professionals melden zich het hele jaar door, waardoor we de luxe hebben om precies die mensen uit te kiezen die iets extra’s hebben wat past bij ons bureau. Wij geloven in eigenaarschap en collega’s krijgen daarom vanaf het begin veel verantwoordelijkheid. Niet alleen over hun werk voor opdrachtgevers, maar ook over hoe je met je eigen tijd omgaat. Ons kantoor is één grote huiskamer en we zijn qua organisatie zo plat als een dubbeltje. Dat past gelukkig goed bij het profiel van onze relaties. We kunnen alleen succesvol zijn wanneer we op dezelfde manier naar de wereld kijken, daar zijn we inmiddels achter. Wanneer we een platte urenfabriek zouden zijn, gefocust op het versturen van factuurtjes, dan gaan we geen gelukkig huwelijk tegemoet.

De beste bureaus zitten in Amsterdam. Of misschien toch niet?

Dennis Mensink: Uiteraard! Haha. In Amsterdam loopt veel talent rond en gelukkig hebben we dus geen gebrek aan aandacht van potentiële werknemers. Maar arrogantie is de duivel in de creatieve industrie. Mediatic is echt een mix van sympathieke Amsterdammers en nuchtere figuren van soms ver daarbuiten. We verloochenen onze roots niet in ieder geval. We proberen creativiteit en strategie te combineren met pragmatisch leveren van de beste diensten en resultaten. Niet lullen, maar poetsen, zou een prima pay-off voor ons zijn.

Waar zijn jullie het meest trots op?

Thomas Bekker: Dat is het feit dat we vasthoudend zijn geweest en inmiddels een propositie hebben die altijd werkt. Niet alleen in Nederland, maar ook internationaal. We hebben een manier gevonden om vanuit Amsterdam de pr voor impactpartijen in het buitenland te verzorgen. Dat doen we met de beste lokale pr-professionals die we aan ons verbonden hebben. We werken anders dan de grote pr-bureaus, op een manier waar we volledig achter staan. Dat betekent: pragmatisch, kwalitatief goed, resultaatgedreven en altijd met het oog voor wederzijdse winst. We hebben om die reden een bijpassende, nieuwe internationale pay-off gelanceerd: Be good. Don’t tell it. We do.

Wat is de volgende stap, jullie doel voor 2025?

Dennis Mensink: De doelstelling is ieder jaar stevig te groeien. Vooralsnog lopen we voor op schema. We willen niet alleen verticaal groeien, maar ook horizontaal. Van origine doen we pr- én contentmarketing. Wij kunnen maximaal toegevoegde waarde leveren wanneer we de beide takken van sport met elkaar kunnen combineren.

We zijn gewoon heel goed in het vertellen van een verhaal én in het ervoor zorgen dat dit verhaal via de juiste kanalen het meest relevante publiek bereikt, zonder dat we advertentiekanalen hoeven in te zetten. Het is mooi om te zien dat een groeiend aantal opdrachtgevers in ons gelooft en we de ruimte krijgen om te excelleren. De laatste maanden hebben we in ieder geval genoeg aanvragen gekregen van verschillende mooie impactpartijen, dus er zitten weer mooie cases en opdrachten in het vat!

www.mediatic.eu

 Volg Marketing Report op LinkedIn!

 Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief

 Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List

 

Lees ook:

BOAS hangt vuile was van de mode-industrie buiten

29-04-2025 | 10:30:00
Werkgeluk speelt een steeds grotere rol bij de keuze voor een werkgever, maar wordt door veel organisaties nog als secundair gezien.

Werkgeluk volgens Inner Smile Company geen bijzaak meer

15-04-2025 | 14:17:41
Werkgeluk speelt een steeds grotere rol bij de keuze voor een werkgever, maar wordt door veel organisaties nog als secundair gezien.

Beep for Help rolt dienst uit voor zakelijke markt

03-04-2025 | 16:31:15
Het hulpplatform Beep for Help biedt vanaf nu een dienst aan voor werkgevers die werkenden willen ondersteunen met huishoudelijke en zorgtaken.

Nederlandse digital nomad mist familie, vrienden én fiets

18-03-2025 | 14:29:00
Onderzoek bunq: nomadenbestaan heeft positief effect op werk, 28 procent kan meer sparen

Nina Derwael ambassadrice van elektrisch automerk VOYAH

10-03-2025 | 14:30:00
Olympisch kampioene kiest voor innovatie en duurzaamheid.
 

 

Gepubliceerd door: David de Jong

Uitgelicht





Abonneer je op onze nieuwsbrief.