
Dutch PR Awards 2025 - Hopscotch: Tourism Authority of Thailand
Naam Case: Bestemming Thailand in bloei: een influencerreis geïnspireerd door The White Lotus | Inzender: Hopscotch Netherlands | Categorie: Travel
Kunnen jullie Hopscotch Netherlands introduceren?
Hopscotch Netherlands is hét full-service communicatiebureau voor toerisme, hospitality en lifestyle in Nederland. Het bureau ontstond in 2025 uit de fusie van twee toonaangevende namen – USP Marketing PR en Interface Tourism Netherlands – en maakt sindsdien deel uit van het internationale netwerk van Hopscotch Groupe.
Vanuit het Amsterdamse kantoor aan de Brouwersgracht ontwikkelt Hopscotch Netherlands strategieën en campagnes die merken, bestemmingen en reizigers op een betekenisvolle manier met elkaar verbinden. Het bureau combineert decennialange ervaring in de Nederlandse markt met de kracht van een wereldwijd netwerk van meer dan 40 kantoren.
Als gespecialiseerd bureau in travel PR en destination marketing biedt Hopscotch een geïntegreerde aanpak die PR, influencermanagement, social media, contentcreatie, events en paid media naadloos samenbrengt. Campagnes zijn altijd data-gedreven, visueel sterk en cultureel relevant – met bewezen succes voor onder meer de destination marketing companies (toerismebureaus) van Thailand, Costa Rica, St. Maarten, Tenerife, Dubai en Emirates.
Wie was de opdrachtgever?
Tourism Authority of Thailand.
De briefing en de doelstellingen
Hopscotch Netherlands, verantwoordelijk voor de promotie van Thailand (Tourism Authority of Thailand) in Nederland, kreeg de opdracht om rondom het derde seizoen van The White Lotus, dat in Thailand is opgenomen, het land te positioneren als luxe reisbestemming voor een nieuwe generatie reizigers. De doelstellingen waren drieledig:
• Vergroot de zichtbaarheid van Thailand als luxe reisbestemming via social media kanalen.
• Creëer aandacht voor het nieuwe seizoen van The White Lotus door de première in Thailand te koppelen aan een exclusieve reiservaring.
• Bied direct na de release van het seizoen concrete reisinspiratie op de kanalen van Nederlandse influencers, zodat volgers die net zijn ondergedompeld in de wereld van The White Lotus direct een vertaalslag zien naar echte, boekbare ervaringen in Thailand.
De campagne moest bovendien inspelen op het zogeheten ‘White Lotus Effect’: de aantoonbare invloed van de serie op reisinspiratie en -gedrag wereldwijd, om zo Thailand op de kaart te zetten als de ultieme bucketlistbestemming voor 2025.
Hopscotch Netherlands ontwikkelde en coördineerde de volledige campagne met partners HBO Max (om de première in Thailand bij te mogen wonen) en Singapore Airlines (die tickets sponsorde van Amsterdam naar Bangkok).
Inzichten en strategie
De strategie van Hopscotch Netherlands bouwde voort op een combinatie van trendanalyse en ervaring binnen travel PR. De volgende inzichten vormden het fundament van deze campagne:
1. Films en series als reisaanjager: Series als The White Lotus bepalen in toenemende mate het reisgedrag van jongvolwassenen. Locaties die op een stijlvolle, cinematografische manier worden getoond, genereren een directe stijging in zoekgedrag en boekingen. Thailand als decor bood een unieke kans om op dit effect mee te liften.
2. Luxe herdefiniëren voor een nieuwe generatie: Millennials en Gen Z koppelen luxe niet meer uitsluitend aan tastbare dingen maar juist ook veel meer aan deelbare ervaringen, dit werd een belangrijk onderdeel in het creëren van het programma en in de contenteisen richting influencers toe.
3. Social-first campagnes zijn key: Binnen de Nederlandse markt blijft social media een van de belangrijkste plekken waar reisinspiratie ontstaat. Niet alleen voor concrete reistips, maar platformen zoals Instagram en TikTok spelen ook een centrale rol in het beslissingsproces van reizigers. Vaak al in de oriëntatiefase, wanneer nog niet vaststaat waar men op vakantie wil gaan.
Op basis van deze inzichten ontwikkelde Hopscotch Netherlands een strategie die perfect inspeelde op de actualiteit en het mediagedrag van de doelgroep (Gen Z / Young Millennials). Door de seriepremière te koppelen aan een exclusieve influencerreis ontstond een campagne waarin de esthetiek van The White Lotus, de allure van Thailand en de kracht van persoonlijke storytelling samenkwamen. Bovendien werd de serie zelf versterkt via de social kanalen van de influencers, wat zorgde voor extra crossmediale zichtbaarheid: fans van de serie kwamen in aanraking met de echte locaties, en reisliefhebbers ontdekten The White Lotus als bron van inspiratie.
De case
Voor de lancering van het derde seizoen van The White Lotus, dat in Thailand werd opgenomen, ontwikkelde Hopscotch Netherlands, als PR en Marketing agency voor Tourism Authority of Thailand in Nederland, een krachtige, contentgedreven influencercampagne. In samenwerking met HBO Max (om de premiere in Thailand bij te mogen wonen) en Singapore Airlines (die tickets sponsorde van Amsterdam naar Bangkok), werd een exclusieve reis georganiseerd in februari 2025 die het ‘White Lotus effect’, luxe reizen en social storytelling samenbracht in één strategisch concept.
Centraal stond de selectie van vier zorgvuldig gekozen Nederlandse influencers: Vivian Hoorn, Benthe Liem, Isaya Elais en Amaka Hamelijnck. Deze profielen werden geselecteerd op basis van hun sterke visuele stijl, hoge betrokkenheid en een publiek dat zich identificeert met aspiratieve lifestyle- en travel content.
De reis bestond uit twee verhaallijnen: een urban kick-off in Bangkok tijdens de internationale seriepremière, gevolgd door een meerdaags verblijf op Koh Samui, een van de belangrijkste filmlocaties van het seizoen. De gekozen locaties boden een stijlvol contrast tussen bruisende stadscultuur en een exclusieve eilandsetting, waarmee het veelzijdige karakter van Thailand sterk werd neergezet.
Hopscotch was verantwoordelijk voor het volledige traject: van conceptontwikkeling, casting en briefing tot aan on-site coördinatie in Thailand en contentvalidatie. Dankzij deze geïntegreerde aanpak kon niet alleen bestemming Thailand consistent en impactvol gepositioneerd worden, maar werd ook de zichtbaarheid van The White Lotus vergroot binnen een relevante doelgroep.
De resultaten spreken voor zich: met meer dan 5,2 miljoen impressies en ruim 200.000 likes genereerde de campagne niet alleen massaal bereik, maar ook kwalitatieve interactie en concrete reisinspiratie. De content werd breed gedeeld, opgeslagen en besproken, waarmee het effect verder reikte dan enkel interactie op social media platformen.
Deze campagne toont duidelijk aan hoe Hopscotch Netherlands door doordachte influencerselectie en een sterk inhoudelijk concept, Thailand succesvol wist te positioneren als de ultieme bucketlistbestemming voor 2025, precies op het moment dat de doelgroep werd geraakt door de culturele relevantie van The White Lotus.
Lees alles over de Dutch PR Awards en hoe in te zenden hier
Over de founding partners van de Dutch PR Awards
PR-Dashboard ontwikkelt slimme oplossingen voor PR- en communicatieprofessionals en maakt bijvoorbeeld De Perslijst, PR-Newsroom en Persvragen.
De specialist op het gebied van media monitoring, media analyse en insights. Al meer dan 100 jaar zitten wij bovenop het nieuws.
Volg Marketing Report op LinkedIn!
Abonneer je op onze gratis dagelijkse nieuwsbrief
Registreer jouw bureau gratis in de Marketing Report reclamebureau database The List
Lees ook:
Dutch PR Awards 2025 - Remi Kuchler over nxt agency
Dutch PR Awards 2025 - Laurèl Bodenhorst Meyer over Buro Hause
Dutch PR Awards 2025 - De Bruijn PR : De Ongekende Krachten van Onbekende Helden
Dutch PR Awards 2025 - nxt agency: Digitale Toegankelijkheid voor iedereen in Nederland
Gepubliceerd door: Bas Vlugt